selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Aug 18, 2004 23:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

En sak som KAN (jag säger kan...) vara negativt med ökad grad av HIFI... är att man kan tendera att lysna på "hur BRA det låter" istället för hur bra låten är...
Märks mest efter en uppgradering.
Det roliga är dock att efter ett tag har man "vant sig" o lyssnar på musiken igen :lol:

Post subject: Re: HIFI och musiksmak
PostPosted: Thu Aug 19, 2004 12:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Lyssnar en HiFi entusiast oftast på viss sorts musik? Vad lyssnar ni på? Väldigt mycket rockbetonat tycker jag. Finns det någon på forumet som gillar hiphop?
Hip Hop o trip hop är perfekt för linn, Trummor=takt Kaber=kontrollerad bas...LP12=känsla.
Vemodigheter likt Tricky samt vanliga POP-skivor som Scissor Sisters åtnyts så fort
jag kommer hem igen på fredag. Jag gillar även typ Pink Floyd, Depeche Mode och ZZ top, så det ä blandat.

Men Hip Hop/Elektronisk musik på Linn-rigg är perfekt.. Sen har det inte gjorts
nån hip-hop skiva sedan 1993 men det är en annan debatt.

/Fredrik

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 19, 2004 20:28 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Att det inte gjorts ngn hip hop-skiva sedan 1993 är helt fel! Redman har ju kommit ut med ett par höjdare, Ghoustface likaså för att inte tala om GZA, men visst att bräcka höjdarplattor som Raising hell är svårt. Har lyssnat på en hel del old school, men jag tycker trots det att det producerats en jädra massa höjdarskivor under senare 90-tal och början 00.
[/quote]

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 20, 2004 02:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ni har fel båda två
Det har aldrig kommit ut en bra hip hop skiva någonsin och det kommer troligen aldrig att göra det heller :D

Sorry, ni är lurade helt enkelt :D

Men om man ska vara lite seriös då, är det många utav hip hop plattorna som släpps på vinyl?

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 20, 2004 09:13 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Klart att de släpps på vinyl, men det är ju som med alla andra vinylskivor lättare att få tag på via USA.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 12, 2004 01:01 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Master Of Puppets på orginal vinyl låter kasst men den finns på en dubbel med som kom nåt år efter tror ja tillsammans med Kill Èm All å Ride The Lightning och dom låter mycket bättre. Problemet med orginalet är att dom pressade så mycket musik på den att inte ens en LP12 kan rädda den.
Men har ni turen å hittar dubbeln ska ni plocka den direkt, det gäller dom 2 andra med. Pressade som 12" å spelar i 45 rpm så det är bra utrymme för musiken hehe, och fan det svänger bra om dom. Sen ska det finnas en uppsjö av cdutgåvor av dom med, den man hör mest om är "guld" pressen som kom på 90 talet, ja tror det va då ja såg den först men den kan ha blitt återpressad med, jag ä inte helt säker på den delen.

Post subject:
PostPosted: Sun Sep 12, 2004 01:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag lyssnar på en massa olika musikstilar, allt från 20 tals grejer hela vägen fram till idag men kanske inte "radio musik" Har man som jag jobbat som DJ i en massa år så tröttnar man på sånt man spelar, jag gör det iaf för det har vart sällan de senaste åren jag har kunnat köra sånt jag gillar själv utan det e mest för stålarna. Men jag köper aldrig sån musik, det tankar jag ner och bränner ut.
Gammal Blue Note Jazz är det som går mest just nu iaf men det ändras då och då.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 13, 2004 01:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Finns US3 på vinyl ?

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 04, 2006 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sökte efter ett annat gammalt inlägg och dök då på denna tråd ... på föll kommenteringslusten:
Lejonklou wrote:
Eminem är sanslöst bra.
Medhåll!!! Har inte så mycket åt det hållet, men Eminem svänger!
Lejonklou wrote:
I övrigt håller jag med Jan om ljudkvalitén: Ju bättre en anläggning förmedlar känslan i musiken, desto mindre viktig blir ljudkvalitén. Det enda som kan reta mig är när man producerar sönder musik så att svänget går förlorat eller känslan får svårt att komma fram. Att det låter burk eller knaster eller gnissel stör mycket mindre.

/Fredrik
Intressant att ni i diskussionen med innebörden *bra inspelning* eller *inspelning med bra ljud* (så som jag uppfattar det) menar ni hifi-mässiga kvaliteter. Skulle man inte kunna mena att bra ljud är det när man hör att det är bra musik och om man inte hör det så är det dåligt ljud. T.ex. när olika personer dissar ett band som andra tycker är skitbra och vice versa så kan (t.o.m. troligt) det ju faktiskt vara så att respektive part helt enkelt inte förstått meningen med den andres musik. Om det beror på inspelning, anläggning eller mentala låsningar är kanske svårt att veta, men jag skulle tro att både dålig hifi och mentala låsningar(smalspårstendenser, man vill helt enkelt inte tycka att viss musik är bra) ligger bakom (man kan i.o.f.s. ha tröttnat på en viss musikstil också...). Att säga att den och den skivan är grymt bra, men att den låter dåligt haltar enligt min mening därför något.

I och för sig kan man uppskatta en skiva (musiken på skivan) även om den är dåligt inspelad (eller spelas på en dålig anläggning) genom att spela den många ggr. och därigenom succesivt bygga upp en mental bild av musiken. Denna process är antagligen mer beroende av lyssnarens tidigare musikaliska preferenser och erfarenheter och därigenom funkar detta bäst på musikstilar man redan lärt sig förstå och följdaktligen egentligen inte behöver *höra* för att förstå. Övrig musik kan därför te sig meningslös (på samma anläggning) oberoende av hur många ggr. man lyssnar...

Att Linn-prylar är så bra på att återge musik beror antagligen på att dom låter som dom låter och inte trots detta. Sen kan man ju tycka vad man vill om hur man skulle vilja att skivorna skulle låta - mjukare mellanregister, fastare bas, bättre upplösning o.sv. Givet existerande skivmaterial är det därför inte så konstigt att *vanliga* high-end prylar inte spelar musik bättre än enklare hifi. Dom är ju inte gjorda för att återge skivorna som dom är utan för att återge skivorna så att det skall låta på ngt. speciellt sätt och då förvanskar man även den musikaliska informationen i processen.
weezer wrote:
Sen måste jag erkänna att ju bättre anläggning man får desto mer tar det emot att sätta på en Kent-skiva, det låter så illa om inspelningarna... :cry:
Det låter kanske inte sockersött direkt, men det var antagligen aldrig meningen heller. Det låter å andra sidan inte heller så som de tänkte sig. Är det någon som vågar påstå hur någon skiva faktiskt låter? Jag har blivit ytterst förvånad över vilka förvandlingar vissa skivor kan genomgå då man skaffar sig bättre prylar (hifi) så jag tycker att det är lite vanskligt att uttala sig kategoriskt. Något som låtit helskumt kan med en bättre apparat (i synnerhet signalkälla) plötsligt falla på plats så att man förstår att det skulle vara så fast inte rikitgt i det sammanhang man uppfattade det förut (för att man inte fattade hur musiken hängde ihop). Det är ju liksom här Linn excellerar, att bringa ordning på det man fattat att det är oordning på och att göra att man förstår musik som man inte tidigare förstått. Måste f.ö. ta tillfället i akt och propagera för mitt senaste Kent inköp (Du & Jag döden). Den är helt enkelt - BRA!

Last edited by HCL on Sun Jun 04, 2006 11:06, edited 3 times in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 04, 2006 10:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Skulle man inte kunna mena att bra ljud är det när man hör att det är bra musik och om man inte hör det så är det dåligt ljud.
... med risk för att ytterligare fjärma oss från gängse hifi-/audiofil-terminologi. Detta är ju redan idag ett problem efterom orden har olika innbörd beroende på vem man pratar med. *Musikalisk* tycks t.ex. kunna betyda både det ena och det andra.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 04, 2006 11:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Är det inte snarare på det sättet att viss musik inte alls svänger om man inte har en tillräckligt bra anläggning. Omvänt kan man nog beskylla många produktioner med "dåligt ljud" för att ha anpassat ljudet efter tex. kompressorradio med avbrott eller bil. Det händer rätt ofta att jag plockar fram en platta som jag inte lyssnat på bra många år och som jag har en minnesbild av att den kändes "oinspirerande". På med den på anläggningen för att upptäcka att den svängde kopiöst. Antingen har ju smaken ändrats med åren (inte omöjligt) eller också har anläggningen utvecklats till det bättre sedan förra spelförsöket (högst sannolikt).

OT: Visst är House of the rising sun extremt söndespelad (nästan i klass med Dire Straits/Brothers in arms :roll:), men hur less är man inte på Metallica då?

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 04, 2006 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ngt blev fel!

Last edited by HCL on Sun Jun 04, 2006 11:12, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Jun 04, 2006 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Påstår att följande ofta gäller:
"inte alls svänger" = *man hör inte hur musikerna spelar*

PostPosted: Sun Jun 04, 2006 15:28 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tjagge wrote:
Lyssnar en HiFi entusiast oftast på viss sorts musik? Vad lyssnar ni på? Väldigt mycket rockbetonat tycker jag. Finns det någon på forumet som gillar hiphop, själv tycker jag det är riktig smörja? En titt på andra forum gav samma intryck, rock, jazz och singer-songwriter betonad musik verkar vara vad som spisas. Kan det vara så att de som lyssnar på reklamradions utbud inte tycker det är värt pengarna för att få en bra stereo att lyssna på? Dom som förut köpte samlingsskivor och idag laddar ner all sin musik har kanske inte riktigt det musikintresse som behövs för att motivera ett stereo köp
Jag håller med, det verkar inte vara många hifi-entusiaster som lyssnar på hip-hop eller rap. Det kanske hänger ihop med hur sådan musik är uppbyggd och producerad i kombination med vad man är ute efter i ett bra system. Till exempel så är det väldigt sällan som rappare spelar instrument, de ljud och beats som de använder sig av för att bygga upp en låt är syntetiska och oftast bara loopade och då finns det inte mycket att ta fram genom att köra den genom en Linn-rigg. En rocklåt, eller vilken sorts låt överhuvudtaget med musiker som spelar instrument, innehåller däremot ett otal saker som kan variera för att göra något bättre eller sämre; tillslag på strängarna, hur tajmade bas och trummor är och hur tight gruppen är. Sådana saker går att lyfta fram med en bättre stereo och därmed kommer man också närmre framförandet. Ett beat är dock bara ett beat, det låter exakt likadant som det förra eftersom det rent faktiskt är samma.

Därmed inte sagt att rap och hip-hop är dåligt, Timbuktu hade ett vansinnigt skönt sväng på stora scenen i Malmö för en två år sedan, då med en full uppsättning musiker inklusive en blåssektion och han gör ju även mycket av sin studiomusik med riktiga instrumentspelande musiker. Thomas Rusiak är också bra live men använder sig av mer elektronik vilket tar ner det hela lite.

PostPosted: Sun Jun 04, 2006 17:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

All bra musik blir bättre på ett bra system. Även hip-hopp, rap och i synnerhet techno kan ju svänga ruggigt eller vara mycket suggestivt på en bra anläggning.

Post new topic  Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00