selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:59

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 18:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Hört båda en hel del och har Exotik hemma, men har aldrig gjort en ordentlig utvärdering, tyvärr.
Vad är din spontana känsla?

/Clas

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Olika ljud men inte så långt ifrån varandra rent musikaliskt. Tror jag skulle föredra Exotik.

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 19:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jodå, jag har jämfört Exotic och 5103 för något år sedan (så det är inte helt färskt). Jag bytte från en 5103 till Exotic lite senare och det är inget jag ångrar, å andra sidan så bytte jag Ikemi mot Unidisk 1.1 samtidigt så det är kanske inte är så konstigt... Att jag bytte 5103 mot Exotic var delvis för att jag ändå inte använde den för annat än tvåkanal samt att Exotic skulle få RIAA-steg, vilket den fortfarande inte fått (lite irriterande att de inte tycks behaga klämma fram det innan nästa sekelskifte). Betr. jämförelsen så skulle jag nog säga att 5103 och Exotic är rätt jämna, med något bättre tune-dem med Exotic (tajtare och bättre driv), men betydligt snyggare ljud med 5103. Exotic är lite rå vid en jämförelse.

Nyligen gjorde vi en jämförelse mellan Exotic och Klimax Kontrol och där var det ingen tvekan, Klimax sopar mattan med Exotic på alla sätt genom att kombinera överlägsen tune-dem jfrt. med Exotic med betydligt snyggare ljud än 5103. Vill ha! Vi jämförde även C2100 och C2200 samt mellan C2200 och Klimax Twin. Det kändes som att skilllnaden var ung. lika mellan respektive steg. Dock är dessa skillnader enligt min mening inte speciellt intressanta jämfört med skillnaden mellan Exotic och Klimax Kontrol. Jag skulle inte bli förvånad om aktivt med C6100 piskar Klimax Twin på Ninka eller Espek (2xC3200 aktivt el. motsv. är gissningsvis klart bättre).

Post subject:
PostPosted: Sun May 28, 2006 20:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Vi jämförde även C2100 och C2200 samt mellan C2200 och Klimax Twin. Det kändes som att skilllnaden var ung. lika mellan respektive steg. Dock är dessa skillnader enligt min mening inte speciellt intressanta jämfört med skillnaden mellan Exotic och Klimax Kontrol.
Syftar du då enbart tune-dem-mässigt att det är bättre att satsa pengarna på försteget jämnför med slutsteg?

/Clas

Post subject:
PostPosted: Mon May 29, 2006 20:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Syftar du då enbart tune-dem-mässigt att det är bättre att satsa pengarna på försteget jämnför med slutsteg?

/Clas
Nej, de flesta skulle nog säga att Klimax Kontrol är bättre på alla sätt (om man inte refererar till tune-dem så finns det ju inga helt objektiva svar så man kan nog inte säga att den *är* bättre på alla sätt bara att de flesta skulle nog tycka så). Vi jämförde dock inte t.ex. Exotic+Klimax Twin v.s. Klimax Kontrol+C2100. Skulle vara intressant dock!

Post subject:
PostPosted: Mon May 29, 2006 21:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Låter som ett intressant test!

Det börjar klarna för mig vad gäller försteg lutar mot att det blir en exotic och sedan använder jag pioneer som en slags DA modul.

Vad gäller slutsteg har jag var inne på C6100 men blev som många fler osäker om den är "för klen". Samtidigt känns det rätt val då jag har som mål att köra med aktiv linn front och center. Hoppas på att linn släpper en "vanlig" 2-3k array högtalare i ninka-espek prisklassen, känns som ett naturligt steg från linns sida.

Mina alternativ är:

1. C6100 ("för klen"!?)
2. C4200 + lk85/100 (Väldigt dyrt att gå aktivt spec pga jag vill ha aktiv center oxå.)
3. 5125 (Inte lika bra som C men billig, bra styrka, inte hundra det kommer filter till dom nya högtalaren eller?)

/Clas

Post subject:
PostPosted: Mon May 29, 2006 21:50 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Quote:
Vi jämförde dock inte t.ex. Exotic+Klimax Twin v.s. Klimax Kontrol+C2100. Skulle vara intressant dock!
Gjorde en del tester i den andan då jag var på g att uppgradera. Testade till exempel 5103+Klimax Solo vs Kisto+2250 (med Katan). Visst, 5103/Solo imponerade till en början med otroligt snyggt och dynamsikt ljud.

Men Kisto/2250 var bätre, utan tvekan, inte samma imponatoreffekt, men bättre. Kanske ingen sensation, men alltid kul att bli påminnas om att hierarkin gäller.

Post subject:
PostPosted: Mon May 29, 2006 23:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tror inte att du behöver vara orolig för att C6100 är för klen för frontsystemet! (Jag kör Exotik + C5100/lk100).

Fråga din handlare om du kan få låna hem ett system, det brukar inte vara något problem om man är seriös spekulant. Jag vill dock varna å det grövsta för att låna hem utan att ha slantarna färdiga. Du kommer att bli helt knäckt av prylarna för de låter så grymt bra. Det finns risk för svår ångest när man lämnar tillbaka en linnburk. :wink:

Post subject:
PostPosted: Mon May 29, 2006 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Nej, de flesta skulle nog säga att Klimax Kontrol är bättre på alla sätt (om man inte refererar till tune-dem så finns det ju inga helt objektiva svar så man kan nog inte säga att den *är* bättre på alla sätt bara att de flesta skulle nog tycka så).
Jo, Kontrol ÄR bättre på alla sätt!
Makalöst försteg.

Post subject:
PostPosted: Mon May 29, 2006 23:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Det börjar klarna för mig vad gäller försteg lutar mot att det blir en exotic och sedan använder jag pioneer som en slags DA modul.

Vad gäller slutsteg har jag var inne på C6100 men blev som många fler osäker om den är "för klen". Samtidigt känns det rätt val då jag har som mål att köra med aktiv linn front och center. Hoppas på att linn släpper en "vanlig" 2-3k array högtalare i ninka-espek prisklassen, känns som ett naturligt steg från linns sida.

Mina alternativ är:

1. C6100 ("för klen"!?)
2. C4200 + lk85/100 (Väldigt dyrt att gå aktivt spec pga jag vill ha aktiv center oxå.)
3. 5125 (Inte lika bra som C men billig, bra styrka, inte hundra det kommer filter till dom nya högtalaren eller?)

/Clas
Ska du ha aktiva frontar/center skulle jag gå på 100w o lägga MER slantar på försteget istället.
Kinos tex!
Ingen vet dessutom när Exotik DA modul kommer.

Vilka Linnhögtalare funderar du på?

Post subject:
PostPosted: Tue May 30, 2006 01:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vill helst ha golvhögtalare med 2-3k array i vanlig högtalar låda. Men dom billigaste där är Akurate 242 för 81000 och tillhörande center 225 för 31750 vilket jag tycker är för mycke pengar. Ninka/Espek prisklassen känns bättre men som sagt vill helst ha 2-3k array. Linn borde inom en överskådlig framtid byta ut katan,ninka och espek mot högtalare med just den designen. Så jag kommer ligga lågt om jag inte slår till på beg marknaden på ninka eller espek.

Jag har funderat på kinos men försteg är från 2004, känns inte rätt att slå till på det då även blå-strålarna knackar på dörren.

Vad gäller DA modulen är det inte ens hundra att jag kommer köpa den fast den kommer. Jag har ju som en DA modul med pioneer sedan kan jag köpa en billigare receiver med TrueHD och DTSHD dekodning från ching chong fabrik tills Linn kommer med det i sina grejer. Då kan jag istället slå på stort.

Jag vill komma in i rätt fas vad gäller uppgraderingarna, ingen lust att lägga massa pengar på saker som snart byts ut. Där alla chakra slutsteg och 2-3k array högtalare känns som bästa investeringarna för mig som kör 5.1.

/Clas

Ps: Förvånad att du Jan förespråkar 100w:arna! ;)

Post subject:
PostPosted: Tue May 30, 2006 01:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan det uppkomma några problem med synkningen mellan ljud och bild pga att ljudet måste gå från UD->Pioneer->Exotic->Slutsteg istället för UD->Försteg->Slutsteg?

/Clas

Post subject:
PostPosted: Tue May 30, 2006 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Ps: Förvånad att du Jan förespråkar 100w:arna! ;)
Som sagt beror ju på vad man har IDAG o VAD man vill gå iframtiden.
Du planerar att gå mot 2.1/Exotik/chakra/ersättare till EspekEkwall (aktiva) i 5.1 system.
Om du har slantar till 200w (över 70k mer än 100w), skulle jag först lägga dom på 1.1/Kinos alt beg kisto.

DET hade gett m bättre prestanda.

1.1/kisto/aktivt med 100w DÖDAR 2.1/exotik/aktivt med 200w.

MEN...om du planerar att lägga ÄNNU mer slantar (mål 1.1/kisto/aktivt med 200w) köp ett C4200 o kör passivt på dina gamla burkar innan de nya Linnhögtalarna släpps.
Kan ta år.

Är ofta därför jag frågar om målet innan jag ger råd. :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue May 30, 2006 13:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Brukar Linn släppa filter till gamla slutsteg när dom släpper en ny högtalar serie? Tex finns komponent filter bara till chakra eller finns dom till 5125 oxå?

/Clas

Post subject:
PostPosted: Tue May 30, 2006 17:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Brukar Linn släppa filter till gamla slutsteg när dom släpper en ny högtalar serie? Tex finns komponent filter bara till chakra eller finns dom till 5125 oxå?

/Clas
Det lär inte komma några filter av gamla typen till Komponent (finns det öht aktiva filter till komponent?). Det finns ju inte Chakrafilter till Keltik, eller ens stereofilter till Kaber.

/Henrik

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00