selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 00:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Ni blir inte sura på riktigt hoppas jag? Såg just LHs inlägg, och det verkade ju lite trumpett.

Hehe. Tur att jag hann redigera det innan du såg det om du nu vet vem jag är. ;)

Last edited by henriklh on Fri May 26, 2006 12:28, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 06:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man kan få en känsla att faktiskt.se skickar ut en agitator då och då, för att röra om i grytan här. Undrar hur deras återkoppling ser ut, kanske har de en tråd för hur de på selleri besvarar. :D

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 07:31 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Empress wrote:
sexdwarf wrote:
Empress, vilka legeringar förekommer i dina kablage? Mig veterligen innehåller de flesta kablar för audiobruk koppar. R beräknas R= ρ L/A, ρ=0.0175 för koppar. Signalkablage bör skärmas, och behöver inte vara tjockare än att man kan driva en liten ström genom dem, lampsladd är således fel val här. Lampsladd duger dock utmärkt som högtalarkabel vid korta längder.
Vad supraledare har i den här diskussionen att göra undgår mig.
Men kära lilla sexdrawf det var du själv som hävdade att man inte kan höra skillnad på olika kablar inte jag... Varför tror du då att jag frågade dig öht varför du inte kunde nöja dig med vanlig elsladd från Claes Ohlsson? Jag bygger MINA argument kring det du skriver och pläderar om. Absolut ingen annat. Och ja jag har verkligen läst dina inlägg med. Så det är det jag bygger mina svar så som jag gör med... Appropå skärmat. Då kan vi ju utveckjla det lite, med dina argument om att man inte kan höra skillnad mellan olika kablar och nu säger du att man skall skärma dem. Ja med dina resinemang du har byggt upp hitils så skulle du ju kunna nöja dig forfande med vanlig elsaldd för det finns faktiskt elsladdar som är skärmade med, som de säljer för en billig peng på Claes Ohlsson...
Så varför du försöker "dumpa" över dina egna klavertramp på mig det skulle däremot var mer intressant att få veta...
Empress, jag skrattar gott åt dina besynnerliga inlägg :P Snart tillskriver du mig väl åsikten att man inte kan höra skillnad ens om kabeln är gjord av konduktivt snor. 8)
Jag utgår givetvis från den gängse audiokabelkonstruktionen, att man inte kan höra skillnad på en korrekt konstruerad kabel och en annan.

Varför du dillar om supraledare och Clas i sjön kan inte jag svara på, du borde förstå att jag talar om kablar för audiobruk i en audiodiskussion på ett audioforum :?: Jag anar att du skrev dina inlägg under alkoholpåverkan :wink:

Lejonklou, dina funderingar är noterade. Kan mycket väl tänka mig att läsa boken du rekommenderar. Själv kan jag varmt rekommendera allt som finns att läsa av Douglas Self, en bra början är http://www.dself.dsl.pipex.com/index.htm .

LH; du får PM

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 08:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag citerar mig själv för att påvisa hur vansinniga Empress angrepp på mig är :o
Quote:
Resistansen hos en ledare kan enkelt beräknas och anpassas till ändamålet, reaktansen lika så. Behövs ingen svart magi för att beräkna filterverkan
Redan här verkar Empress ha tappat tråden. Induktanser och kapacitanser har reaktiv effekt, med pythagoras hjälp kan vi räkna ut impedansen: roten ur reaktansen i kvadrat plus resistansen i kavdrat ger impedansen, summan av växelströmsmotståndet.
Quote:
Lakritssnören uppfyller samtliga krav man kan ställa på en signakabel
Tror Empress att lakritssnören saknar skärm?

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 18:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Hardcore Linnie, jag förstår inte varför du skiljer mellan ljudåtergivning och musikåtergivning? Subjektivistiskt flum, det är vad jag anser om det. Mät upp insignal och jämför den med utsignalen, största signalförvrängning står högtalarna för.
Moderna cd/dvd-spelare har ett sofistikerat buffersystem som resulterar i nära nog noll fel. Därför är det enbart intressant att tillse impedansanpassning mellan spelarens utgångssteg och förstärkarens ingångssteg. Visst kan det höras vissa, oerhört små, skillnader mellan cd-spelare, men de är försumbara i jämförelse med högtalarens åverkan på signalen.

Jag har verkligen ingen lust att bråka om detta med folk som säger sig kunna utvärdera ljudåtergivning över mobiltelefon (Edit: vet ej om just linnie gör det). Jag kan inte bemöta sådana påståenden på ett värdigt sätt.

I all vänlighet,
Sexdwarf (som inte heller tror på kablar)
Subjektivistiskt flum? Prova att läsa mitt inlägg igen. Om det stör så kan du kanske försöka bortse från min distinktion mellan musik- och ljudåtergivning. Det skulle uppskattas om du kunde reflektera över det faktiska innehållet i inlägget istället eller saknar du möjligen något annat för att föra en konstruktiv diskussion? Förstod du över huvud taget innebörden i första stycket i Fredriks inlägg (http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... 9096#29096) eller väljer du bara att bortse från den möjligheten för att den inte passar din tvivelaktigt teknikorienterade världsbild? Tvivelaktig p.g.a. att du i ditt svar påvisar avsaknad av grundläggande kunskaper om hur analoga respektive digitala kretsar påverkar signalstabiliteten för en förmedlad signal. Det krävs en närmast häpnadsväckande okunnighet för att påstå något så oinitierat med en sådan säkerhet.

F.ö. vad har *utvärdering av ljudåtergivning över mobiltelefon* med saken att göra? Jag har inte påstått något i den vägen över huvud taget!

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för tipset, sexdwarf. Ska kolla in mr Self.

Utvärdering över mobiltelefon kommer från mig, så det behöver ingen annan beskyllas för. Jag håller med om att det verkar rätt långsökt, så jag väljer att inte argumentera för den metoden något mer här. För övrigt tycker jag att "lyssna från annat rum" är en mer pålitlig metod, men syftet är detsamma i båda fallen: Att sålla bort det förföriska välljudet och bara lyssna på hur bra musikerna spelar ihop.

Post subject:
PostPosted: Fri May 26, 2006 19:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
För övrigt tycker jag att "lyssna från annat rum" är en mer pålitlig metod, men syftet är detsamma i båda fallen: Att sålla bort det förföriska välljudet och bara lyssna på hur bra musikerna spelar ihop.
OT men kommer ni ihåg när diskoteken gick från vinyl till CD (när CD var nytt, hippt o inne).
Då kunde man höra utifrån om det var kul (=vinyl) eller inte :wink:
De första CDspelarna svängde verkligen NOLL.

På tal om rummet bredvid - Nu ska jag hem o laga mat till musik.

Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 01:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Det här med Source First...

Jag har under de senaste månaderna börjat konvertera från Sony/Canton till Linn. Tänkte att det inte spelar någon roll i vilken ända man börjar och det fick bli högtalarna som böts först. Det är en strategi som jag idag är delvis olycklig över.

April: Ut med sub-satsystem från Canton och in med Ninka. Mumma! Tyckte dock inte att receivern orkade driva dem lika bra som det jag lyssnade på i butiken.

Maj: Köpte Chakra och började köra passiv biampning med en Sonyreceiver som försteg. Ordning och reda på kraften. Högtalarna sitter som i ett skruvstäd. Här börjar dock eländet på allvar. Källan är en CD/DVD från Sony. Mycket eländigt ljud. Platt, tråkigt och livlöst. Lånar hem en MajikCD. Fantastiskt sväng men brusigt och distat. Beslutsånget, hur göra? Köpa dyr CD och billigt försteg eller dyrt försteg och billig CD. Bestämde mig för det senare och skaffade en Exotik och ett lk100 (för bakkanalerna). Skickade receivern och fick mental sinnesro. Ljudet, tja många saker blev bättre men det viktigaste, musikåtergivningen, blev näst intill sämre än med Sonyn. Det är som att varje svaghet hos Sonyn avslöjas. Låter syntetiskt. Med Majiken kvar i minnet lider jag varje gång jag stoppar i en CD. Pengarna är slut och CD-spelare måste köpas. Hmm...

Jag nämnde ovan att jag är delvis olycklig för att jag började i "fel" ända. Det är sant för nu är plånboken tom och jag är i desperat behov av en Ikemi. (Å andra sidan ler jag inombords för jag vet att det kommer att lösa sig i sinnom tid. En komplett Linn-rigg, det är sann lycka det.) Hade jag förstått att det är omöjligt att bli nöjd innan man har en vettig källa hade jag nog börjat från rätt håll. Slantarna hade ju räckt till en Uni 2.1 och flera meter skivor. Tror fortfarande inte att det är helt fel att börja i "fel" ända om man bestämt sig för att byta allt. Det är bara det att det är plågsamt om det drar ut på tiden.

Jag upplever det nu som att jag får ut 100% av min skitCD-spelare. Eftersom den är behäftad med ljudmässigt oattraktiva egenskaper så är det väldigt mycket mer än vad mina öron uppskattar. Hade jag satsat från andra hållet så kanske jag fått ut 15% av något bra. I min logik är det bättre med något som åtminstonde är något positivt (+15%) än enbart negativt (-100%).

/Malte

Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 09:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

dubbelpost *suck*

Last edited by Harry Våffla on Sat May 27, 2006 09:01, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 09:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Malte Lilja wrote:
Det här med Source First...

Jag har under de senaste månaderna börjat konvertera från Sony/Canton till Linn. Tänkte att det inte spelar någon roll i vilken ända man börjar och det fick bli högtalarna som böts först. Det är en strategi som jag idag är delvis olycklig över.

April: Ut med sub-satsystem från Canton och in med Ninka. Mumma! Tyckte dock inte att receivern orkade driva dem lika bra som det jag lyssnade på i butiken.

Maj: Köpte Chakra och började köra passiv biampning med en Sonyreceiver som försteg. Ordning och reda på kraften. Högtalarna sitter som i ett skruvstäd. Här börjar dock eländet på allvar. Källan är en CD/DVD från Sony. Mycket eländigt ljud. Platt, tråkigt och livlöst. Lånar hem en MajikCD. Fantastiskt sväng men brusigt och distat. Beslutsånget, hur göra? Köpa dyr CD och billigt försteg eller dyrt försteg och billig CD. Bestämde mig för det senare och skaffade en Exotik och ett lk100 (för bakkanalerna). Skickade receivern och fick mental sinnesro. Ljudet, tja många saker blev bättre men det viktigaste, musikåtergivningen, blev näst intill sämre än med Sonyn. Det är som att varje svaghet hos Sonyn avslöjas. Låter syntetiskt. Med Majiken kvar i minnet lider jag varje gång jag stoppar i en CD. Pengarna är slut och CD-spelare måste köpas. Hmm...

Jag nämnde ovan att jag är delvis olycklig för att jag började i "fel" ända. Det är sant för nu är plånboken tom och jag är i desperat behov av en Ikemi. (Å andra sidan ler jag inombords för jag vet att det kommer att lösa sig i sinnom tid. En komplett Linn-rigg, det är sann lycka det.) Hade jag förstått att det är omöjligt att bli nöjd innan man har en vettig källa hade jag nog börjat från rätt håll. Slantarna hade ju räckt till en Uni 2.1 och flera meter skivor. Tror fortfarande inte att det är helt fel att börja i "fel" ända om man bestämt sig för att byta allt. Det är bara det att det är plågsamt om det drar ut på tiden.

Jag upplever det nu som att jag får ut 100% av min skitCD-spelare. Eftersom den är behäftad med ljudmässigt oattraktiva egenskaper så är det väldigt mycket mer än vad mina öron uppskattar. Hade jag satsat från andra hållet så kanske jag fått ut 15% av något bra. I min logik är det bättre med något som åtminstonde är något positivt (+15%) än enbart negativt (-100%).

/Malte
Leta rätt på en begagnad Ikemi, det borde göra susen...

Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 09:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte, det är ingen fara. Du har insikten o en långsiktlig plan så det kommer det att lösa sig på sikt.
Med en signalkälla från Linn blir det kalasbra.
Jag hade gått på en beggad Ikemi o sparat till en framtida Unidisk. Ikemi kommer att hålla värdet under tiden.

Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 17:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
Skulle jag kanske kunna få fram om du kan berätta för mig om en demo där du föredrog en sämre förstärkare....
Jag köpte ett system åt min brorsa en gång. Det bestod av Mimik, Intek och gamla Index. Eftersom min brorsa bor i hudiksvall så hade jag prylarna hemma hos mig ett tag. Då roade jag mig med att jämföra en del med systemet jag själv hade då: Karik/Numerik - Kolektor - LK 140 - Tukan. Jag kommer väl ihåg hur fårvånad jag blev över att det nästan var lika roligt att lyssna på Karik/Numerik genom Intek och index. Att koppla in Mimiken i min anläggning var däremot helt värdelöst.

Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7

All times are UTC+02:00