Många härliga inlägg, jag älskar off-topic!
dr Hollow wrote:
jag tror även att du i fallet ovan skulle föredra resultatet från anläggningen ovan om man hade ett nästan maxat Linnsystem före, och ett par vettiga högtalare istället för PA-högtalaren?
Nej, absolut inte. Det var en jättelik lokal (gymnastiksal) och inga högtalare som Linn gjort kan fylla dessa med tryck. Det kunde däremot de stora skramliga PA-burkarna och effektiva var de dessutom. Vi körde en hyfsad CD-spelare och det lät uselt, sedan kopplade vi in en maxad LP12:a och precis
alla i rummet började dansa. Hade inte velat kompromissa en millimeter med den källan! Att PA-högtalarna skramlade var något som öronen tycktes sålla bort, för det svängde nåt grymt.
Jan, det låter som att du uppfunnit ett nytt ordspråk: Även den starkaste länken i en kedja kan brista.
Vad gäller psykoakustiken så finns det ju massor av undersökningar inom detta område. Dock verkar mycket handla om vad vi inte kan uppfatta och det baseras på olika lyssningtester med paneler. De stämmer tyvärr sällan med mina erfarenheter och jag är övertygad om att man skulle få ett helt annat resultat om man utbildade panelen och fick styra hur jämförelsen gått till.
I samma veva som jag läste den filosofiska artikel jag refererade till tidigare så fann jag också en som handlade om hur duktiga vi är på att detektera information i brus. Jag minns inte siffrorna, men det var ju helt makalöst hur våra öron kunde registrera en svag ton som låg massor av decibel under ett starkt brus. Jag jämförde med den mätutrustning jag då hade tillgång till på universitetet och det fanns inte en chans att med den finna några statistiskt säkra spår av en signal (långt under brusnivån) som enkelt kunde höras med öronen... Jag gillar att mäta, men öronen säger oftast betydligt mer.
Det där om konst var interessant, Harry. Jag upplevde det precis som att producenten fulländade konstverket, för det var han som fick inspelningen att svänga. En del spår var nog pålagda efteråt dessutom, så det fanns inget egentligt "original" att jämföra med. Att spela live måste vara en stor utmaning för vissa band, tänker jag...