selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed May 24, 2006 14:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Problemet med ditt resonemang, Sexdwarf, är att vår hörsel inte är lika känslig för alla sorters distorsion. Därför kan 0.01% av en sorts förvrängning upplevas som värre än 1% av en annan. Just därför är de flesta distorsionsmätningar helt ointressanta för oss som undrar hur väl musiken återges.

Det var bra att du tog upp det här, för jag lutar starkt åt att det mest av allt handlar om typen av förvrängning. Exemplet jag skrev ovan med bandbegränsning säger nog inte så mycket då det uppstår helt olika typer av fel i olika delar av kedjan. Och helt klart bidrar i min mening högtalarna - trots sina usla dist-siffror - med en av de minst störande förvrängningarna ur musikalisk synpunkt.

Slog upp det där med kedjeliknelsen och det verkar som att de flesta är inne på att den innebär just att belastningen är lika stor på alla länkar. Annars blir ju liknelsen felaktig! Är belastningen olika så är det inte alls säkert att den svagaste länken brister först, eller hur?

Post subject:
PostPosted: Wed May 24, 2006 14:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja o nej, kedjeliknelsen bygger på att den svagaste länken brister/falerar. Behöver ju inte innebära att det ÄR samma belastning är på alla länkar. :wink:
Är ju inte det som är poängen riktigt med liknelsen.
Tänk fotboll, en usel målis släpper in bollen men hur kan man säga att belastningen är lika på alla spelare?
Tänk en bro, en pelare rasar.

Kedjeliknelsen för mig är ett sätt att åskådligöra att det finns ett samband mellan aktörer (fotboll) eller beståndsdelar (bron) som alla bahövs för en god funktion.
Svagaste är inte relativt svagast nödvändigtvis. Även den starkaste pelaren som rasar var ju den svaga länken :wink:

Tycker därför den passar in på Linnsystem med, "trots" tunedem.

Tusan vad man babblar på idag :oops:

Post subject:
PostPosted: Wed May 24, 2006 14:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycket intressant resonemang kring luckor i informationen och hur de hanteras av vårt medvetande. Ligger nog en hel del sanning i det, då det stämmer väl med hur medvetandet hanterar osystematiserad information i andra sammanhang.

Nu är vi väldigt långt off topic avs kedjediskusionen, men som jag ser det så måste det vara så att för att belastningen ska vara lika på varje länk så måste också arbetsuppgiften vara densamma, annars går det inte att likställa belastningen. Men nu är det ju inte semantik vi ska ägna oss åt, så jag lägger ner och får väl inse att jag tolkar det annorlunda än andra.

Post subject:
PostPosted: Wed May 24, 2006 18:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Intressant off-topic-diskussion detta. Detta med kedjor är nog en diskussion som man får tänka till på. Tekniskt brukar man resonera om kedjor som att den svagaste länke är den som styr nivån. Men då är det oftast ett resonemang som bygger på funktion eller inte funktion, dvs. skillnaden mellan att anläggningen fungerar och inte fungerar. Självklart i det perspektivet så är ju varje komponent kritisk då ett bortfall leder till att man inte kan lyssna. Här är svagaste länken (alla är lika svaga) relevant. Möjligen skulle man kunna beskylla någon länk för att vara svagare än någon annan om den havererar oftare än andra delar i anläggningen.

Men, här pratar vi ju närmast om nivån i form av att nå yttersta spetsen av vad tekniken medger och då börjar vi ju röra oss i regioner med subtila detaljer. Och då gäller nog inte svagaste länken resonemanget utan snarare att den länken som har störst betydelse för resultatet är viktigast. Vilken länk det är tror jag till viss del kan vara tycke och smak. Till stor del är det också självklart en kostnadsfråga. Slutsumman blir en kompromiss mellan kvalitetsförbättring, tycke och smak i uppnådd förbättring relaterat kostnaden.

När man sedan läser Lejonklous studioinlägg börjar jag i alla fall dra paraleller med tex. konst. Vad skiljer ett digitalfoto av utmärkt kvalité från ett konstverk? En konstnär hade bara sagt att bilden är ju bara en optisk bild av hur det såg ut men ingenting om känslan på platsen. Det är den känslan, stämningen, som konstnären ska försöka förmedla i sin tolkning av bilden från verkligheten. Då kommer ju vissa saker att förstoras och poängteras före annat. Så är det väl väldigt mycket i råmaterialet från en studio. Det är rått och skulle man släppa det rakt av skulle det låta rätt kass, förmodligen synnerligen oengegerat. Det är här slutmixandet kommer in. Observera att detta resonemang inte fungerar på en liveinspelning som i sig kan ha den där "känslan" med sig från liveframträdandet. Men här pratar vi om studio och då är mixandet väldigt viktigt.

Tja, det var lite av mina ostrukturerade reflektioner på kedjor och studiomixar. Jag får be om ursäkt om jag bidragit i off-topic-diskussionen.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 00:10 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

När det gäller source först skulle jag villa slå ett slag för skivsamlingen. Vet att det inte har så väldans mycket att göra med återgivningen i form av hifiburkar men jag anser nog att det är här man bör lägga en betydande del av sin budget. nya artister, bättre inspelningar etc.

OT: Som Lejonklou skriver så upplever vår hörsel märkliga saker. En sådan närbesläktad är dess förmåga att uppfatta den relativa amplituden hos olika frekvenser. Detta betyder exempelvis att vid en viss ljudnivå så uppfattar vi kanske basen som stark i förhållande till diskanten (skolexempel). Ändrar man volymen så förändras denna balans. Linn har ju som bekant löst detta på vissa burkar genom att utrusta dem en kompressor som "trycker ihop" ljudbilden just för att man inte skall tappa för mycket information vid låga nivåer. Kopplar man detta till vad som sagts om studiomixningar så finns allstå en "tänkt ljudbild" (den som ljudteknikern bestämt sig för). Om man vill återskapa ljudet måste man alltså lyssna på samma ljudnivå som teknikerna gjorde i studion.

För egen del är jag inte så road av att återskapa ljudet utan vill försöka återskapa musiken istället, därav Linn.

/malte

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 01:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Många härliga inlägg, jag älskar off-topic! :D
dr Hollow wrote:
jag tror även att du i fallet ovan skulle föredra resultatet från anläggningen ovan om man hade ett nästan maxat Linnsystem före, och ett par vettiga högtalare istället för PA-högtalaren?
Nej, absolut inte. Det var en jättelik lokal (gymnastiksal) och inga högtalare som Linn gjort kan fylla dessa med tryck. Det kunde däremot de stora skramliga PA-burkarna och effektiva var de dessutom. Vi körde en hyfsad CD-spelare och det lät uselt, sedan kopplade vi in en maxad LP12:a och precis alla i rummet började dansa. Hade inte velat kompromissa en millimeter med den källan! Att PA-högtalarna skramlade var något som öronen tycktes sålla bort, för det svängde nåt grymt.

Jan, det låter som att du uppfunnit ett nytt ordspråk: Även den starkaste länken i en kedja kan brista. :)

Vad gäller psykoakustiken så finns det ju massor av undersökningar inom detta område. Dock verkar mycket handla om vad vi inte kan uppfatta och det baseras på olika lyssningtester med paneler. De stämmer tyvärr sällan med mina erfarenheter och jag är övertygad om att man skulle få ett helt annat resultat om man utbildade panelen och fick styra hur jämförelsen gått till.

I samma veva som jag läste den filosofiska artikel jag refererade till tidigare så fann jag också en som handlade om hur duktiga vi är på att detektera information i brus. Jag minns inte siffrorna, men det var ju helt makalöst hur våra öron kunde registrera en svag ton som låg massor av decibel under ett starkt brus. Jag jämförde med den mätutrustning jag då hade tillgång till på universitetet och det fanns inte en chans att med den finna några statistiskt säkra spår av en signal (långt under brusnivån) som enkelt kunde höras med öronen... Jag gillar att mäta, men öronen säger oftast betydligt mer.

Det där om konst var interessant, Harry. Jag upplevde det precis som att producenten fulländade konstverket, för det var han som fick inspelningen att svänga. En del spår var nog pålagda efteråt dessutom, så det fanns inget egentligt "original" att jämföra med. Att spela live måste vara en stor utmaning för vissa band, tänker jag...

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 17:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Det är självklart att den del som förvränger signalen mest är den svagaste länken, dvs högtalarna. Enligt min erfarenhet är ljudskillnaden mellan vettigt konstruerade CD-spelare minimal. Likaså skillnaden mellan vettiga förstärkare. Högtalarna förvränger signalen tiopotenser mer än någon av de föregående komponenterna i signalkedjan. Även rummet har en oerhört mycket större betydelse för det ljudande resultatet än olika, t.ex CD-spelare, någonsin kan ha.
När det gäller vinylspelare lönar det sig naturligtvis bättre med framtungt, eftersom undermåliga spelare ju distar på ett synnerligen obehagligt sätt.
Det är enkelt att dra okomplicerade slutsatser, men om det är självklart att de också är rätt är nog omvänt relaterat till problemets komplexitet. Vilken del i en hifi-anläggning som begränsar anläggningens förmåga att återge musik hör antagligen till den mer komplexa sorten varför dylika slutsatser (som ovan) sannolikt är lika felaktiga som säkerheten de uttalas med. Varje mening i ovanstående är enligt min mening ytterst tvivelaktig.
sexdwarf wrote:
Det är självklart att den del som förvränger signalen mest är den svagaste länken, dvs högtalarna.
För att ovanstående skall gälla måste man nämna i vilken mening signalen förvrängs d.v.s. vilken sorts förvrängning som påverkar signalen mest för att informationsinehållet skall förvrängas så lite som möjligt. Jämför en överföring av digital information via en analog länk (t.ex. en radiokanal så som GSM el. dyl) vad har störst påverkan på informationsinnehållet; Bandbreddsbegränsning av den analoga bandbredden med 1% eller 1% bitfel? 1% bandbreddsbegräsning påverkar sannolikt inte informationsöverföringen alls medan 1% bitfel kan vara förödande.
sexdwarf wrote:
Enligt min erfarenhet är ljudskillnaden mellan vettigt konstruerade CD-spelare minimal. Likaså skillnaden mellan vettiga förstärkare.
Ditt påstående kan man väl anta vara förankrat i det kriterie varmed du jämför apparaterna och enligt detta kriterie är det lite skillnad mellan CD-spelare och stor skillnad mellan högtalare. Enligt min erfarenhet och mitt kriterie kan skillnaderna vara stora i alla delar av en anläggning. Skillnaderna är dessutom enligt min erfarenhet av lite olika karaktär där skillnaderna mellan CD-spelare kan påverka alla aspekter av musiken och i synnerhet det musikaliska innehållet medan högtalarna mer påverkar hur ljudet upplevs (tydligt, ljust, mörkt, luftigt, rappt, degigt etc.). Denna senare påverkan kan dock vara stor vilket möjligen är vad *sexdwarf* tagit fasta på?

Det finns f.ö. en mycket intressant skillnad mellan hur de tidiga och de senare delarna i en anläggning kan påverka informationen nämligen att summan av information och förvrängning för högtalare och rum enbart beror (givet ideala komponenter tidigare i kedjan) av insignalen. Det tillförs alltså inte någon som helst signal som inte är direkt beroende av signalen som levereras från slutsteget. Om man bortser från jamande katter, trafik och störande grannar (den elektromagnetiska direktpåverkan på den elektriska signalen till högtalaren p.g.a. elektromagnetiska fält i rummet kan nog i de flesta fall betraktas som försumbar). I CD-spelaren är problemet totalt omvänt där beror mycket stor del av den totala utsignalen på kvaliteten på en signal som inte har någon som helst korrelation till nyttosignalen d.v.s. samplingsklockan. Ett fel i denna resulterar obönhörligen i ett mindre eller större fel i utsignalen (hur stort beror av omvandlarens konstruktion). I försteg och slutsteg är det på samma sätt. Till råga på eländet är samtliga icke signalrelaterade signaler i en CD-spelare oftast mycket större än nyttosignalen på A/D-omvandlarens utgång. Detta är ett problem eftersom framförallt klocksignalen har ett mycket brett frekvensspektrum som är svårt att isolera från nyttosignalen.

En annan aspekt på source-first är att ett fel adderat tidigt i kedjan kan påverka (ändra) även nyttosignalen senare i kedjan p.g.a. olinjäriteter i efterföljande komponenter. Man skulle kunna säga att fel tidigt i kedjan förstärks mer än nyttosignalen eftersom även efterföljande komponenter kan antas vara icke ideala.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 18:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hardcore Linnie, jag förstår inte varför du skiljer mellan ljudåtergivning och musikåtergivning? Subjektivistiskt flum, det är vad jag anser om det. Mät upp insignal och jämför den med utsignalen, största signalförvrängning står högtalarna för.
Moderna cd/dvd-spelare har ett sofistikerat buffersystem som resulterar i nära nog noll fel. Därför är det enbart intressant att tillse impedansanpassning mellan spelarens utgångssteg och förstärkarens ingångssteg. Visst kan det höras vissa, oerhört små, skillnader mellan cd-spelare, men de är försumbara i jämförelse med högtalarens åverkan på signalen.

Jag har verkligen ingen lust att bråka om detta med folk som säger sig kunna utvärdera ljudåtergivning över mobiltelefon (Edit: vet ej om just linnie gör det). Jag kan inte bemöta sådana påståenden på ett värdigt sätt.

I all vänlighet,
Sexdwarf (som inte heller tror på kablar)

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 18:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Hardcore Linnie, jag förstår inte varför du skiljer mellan ljudåtergivning och musikåtergivning? Subjektivistiskt flum, det är vad jag anser om det. Mät upp insignal och jämför den med utsignalen, största signalförvrängning står högtalarna för.
Moderna cd/dvd-spelare har ett sofistikerat buffersystem som resulterar i nära nog noll fel. Därför är det enbart intressant att tillse impedansanpassning mellan spelarens utgångssteg och förstärkarens ingångssteg. Visst kan det höras vissa, oerhört små, skillnader mellan cd-spelare, men de är försumbara i jämförelse med högtalarens åverkan på signalen.

Jag har verkligen ingen lust att bråka om detta med någon som säger sig kunna utvärdera ljudåtergivning över mobiltelefon. Jag kan inte bemöta sådana påståenden på ett värdigt sätt.

I all vänlighet,

faktiskt.se ligger åt det hållet -------------->

det är skillnad på musk återgivning och ljudåtergivning ljudkaraktären ändrar högtalare och rummet väldigt mycket medan signalkällan ändrar på musiken väldgt mycket.

En arbetskamrat till mig var här för några dagar sedan och jag spelade ett stycke på min gamla technics CD och sedan samma stycke på kariken och han undrade om det första var en klockradio jag spelade på i övrigt var allt det samma och vad gäller impedans matchning så gäller samma värden för båda spelarna han hörde även stor skillnad på vilka olika underlag spelaren stog på (kariken) och om den flyttades lite på underlaget. eller som han utryckte sig vid ett par tillfällen de slutade ju kunna spela har de inte tränat.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 18:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sexdwarf wrote:

Jag har verkligen ingen lust att bråka om detta med folk som säger sig kunna utvärdera ljudåtergivning över mobiltelefon (Edit: vet ej om just linnie gör det). Jag kan inte bemöta sådana påståenden på ett värdigt sätt.

I all vänlighet,
Läste även ditt inlägg om högtalare..

Låt mig illustrea tvättmaskin...

Om du laddar din tvättmaskin med kläderna tilsammans med:

En spade jord
Ett glas bodeaux
En flaska motorolja

Får du då ut ren tvätt när tvätt programet är klart om du har laddat tvättfacket med tvättmeddlet...? *minns hifihandlrens förklaring än i dag om högtalare och signalkälla*

Har man en "dålig signalkälla" så blir det dåligt signal ur högtalarna med.. Högtralare kan inte "tvätta bort" dåligt ljud... Man kan inte lägg allt på högtalarna och tro att de skall fixa jobbet åt en i en anläggning

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 19:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hepcat, vad roligt att din arbetskamrat kunde höra sådana stora skillnader :D
Jag kunde själv höra sådana skillnader innan jag lärde mig mer om hur saker och ting tekniskt fungerar. Tillbehör som kablar och underlag slutade att höras så fort jag insåg att min upplevelse var orimlig :shock: Att jag sedan i blindtest varken kunde skilja mellan kablar eller cd-spelare hjälpte naturligtvis också till.
Jag känner väl till placeboeffekten, jag har ju själv varit mycket påverkad av den tidigare.

Edit: i ödmjukhetens namn, vem vet, kanske är detta bara en ny våg av placebo jag drabbats av? :wink: Mina sinnen har ju visat sig vara opålitliga tidigare :lol:

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Jag kunde själv höra sådana skillnader innan jag lärde mig mer om hur saker och ting tekniskt fungerar. Tillbehör som kablar och underlag slutade att höras så fort jag insåg att min upplevelse var orimlig :shock: Att jag sedan i blindtest varken kunde skilja mellan kablar eller cd-spelare hjälpte naturligtvis också till.
Jag känner väl till placeboeffekten, jag har ju själv varit mycket påverkad av den tidigare.

Edit: i ödmjukhetens namn, vem vet, kanske är detta bara en ny våg av placebo jag drabbats av? :wink: Mina sinnen har ju visat sig vara opålitliga tidigare :lol:
Kul för dig då spara du en massa stålar ju som du kan lägga på högtalare och akustik :D genom att använda en 1500 kronors CD och en integrerad japansk förstärkare kopplat med den medföljande signalkabeln och lite el-sladd till högtalarna som ju givetvis blir några dyra saker :D .

p.s

som el-tele tekniker och blivande elektro ingenjör har jag oxå en del koll på hur det tekniska fungerar.

BTW. Arbetskamraten hade inte någon som helst koll på vad som var vad.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 19:37 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Men tar du inte i liiite när du säger att din kamrat kunde skilja på underlagen spelaren stod på? Blint, till råga på allt :?: I annat fall borde han åka över atlanten och inkassera priset i James Randis " The million dollar challenge" www.randi.org 8)
Din,
Sexdwarf

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 19:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sexdwarf wrote:
Ledsen att jag blandar mig in i diskussionebn mellan dig hepcat, men det blev svårt....

Du pratar om plaseboeffekten. Och att du känner väl till den. Jupp det gör nog de flesta av oss Linnioter med skall du se. Du benämner att du kan har råkat ut för den med efter "upplysningarn" om hur det rent teckkniskt hänger ihop..Då borde du ju veta egentligen att det är just DEN du har själv nu råkat iut för neär du "helt plötsligt" inte kunnde "höra skillnad" på olika anläggningar när du fick reda på att hur det hängde ihop teckniskt..

Detta vill jag med tillägga: Att du underskattar verkligen folket som är med här inne och diskuterar.. Du är ny kan jag förmoda.. Men jag vill understryka att du bör vara försiktig med vad du säger. Jag vet att flera på detta forum har oxå dessa tekniska kunskaper (rent av som yrkesproffesion :wink: ) du benämner för att rent tekniskt kunna komma fram till att det att det inte skulle "kunna låta" någon skillnad mellan anläggningarna.. Men jag vil INTE på något sätt be dem själva röja sig själva, med mina ord jag skrvit här. Men du bör var försiktig med dina subjektiva bedömningar OM folket som du skriver med/mot här inne.
Du vet inte när du springer på din värsta mardröm "a ingeneers with ears"..., som sysslar med att utveckla hifi-podukter..

Har man läst lite kemi som JAG har gjort så skulle man känna till om metall och dess egenskaper.. Olika metaller leder strömen olika bra/dåligt även legreringar påverkar en hel del hur strömen leds. En kabel kan fungera som kondesator och spole. När man testade detta i elektrokemi så gjorde vi strömöverförningarna genom elektrlys, Ja bubbla mycket bra <-> bubbla mindre bra. (Vill du ha en "fysisk" förklaring å detta så får du be killarna som har läst fysik. Eller vänta tills jag läser fysik själv då der ligger på min studierrepotoar innon nära framtid.. )För mig räcker det med detta "lilla" att förstå att de kan påverka mycket i en musikanläggning.. Detta är bara EN av många olika saker som KAN påverka musikåtergivningen på en cd-spelare. Därför är det befängt att tro att "bra bufferings" system räcker till för att det skall vara "marginella skillnader" mellan olika cd-spelare... Då en cd-spleqare består av så mycket mer än en laser och ett bra "bufferings system"... :wink:

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 20:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Jag känner väl till placeboeffekten, jag har ju själv varit mycket påverkad av den tidigare
EDIT: Jag håller tyst istället...

So long sexdvärgen! /Henrik

Post new topic  Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous 13 4 5 6 7 Next

All times are UTC+02:00