selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:22

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Wed May 24, 2006 14:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sedan senast jag skapade tråden "Vad gör Linn till..... Linn!" http://www.selleri.de/phpBB2/viewtopic. ... 33&start=0 har jag investerat i en beg Unidisc 2.1, vilket jag är nöjd ägare till.

Nu är det försteg och slutsteg som gäller, slutsteg blir det Chakra. Kommer dock inte investera i något slutsteg innan jag köpt försteg eller Linn högtalare som jag vill driva aktivt.

Det jag har hemma nu förutom UD är Pioneer Ax4(Receiver) och 5.1 Monitor Audio Rs(6,1,lcr och w12).

Dom förstegs alternativen jag har är:

1. Kinos(Dyr)
2. 5103(Inte spec rolig för film, ingen 5.1 in)
3. Kairn(Endast 2 kanaler)
4. Exotic(Kommer DA någon gång.........!!!)

Låt oss kolla närmare på 3 går det ens att koppla ihop så att den sköter 2 kanaligt och pioneer resten? Att koppla 2 kanaligt är inget svårt analogt från UD till Kairn sedan vidare till Chakra. Men hembio då? min tanke var att koppla UD digitalt i pioneer sedan preout(front) till kairn och resten till Chakra direkt. (Alternativt koppla bakhögtalarna direkt via pioneers högtalare utgång) Inga problem att ställa in vid en spec volym pga pioneers mick inställnings system. Problemet är volymkontrollen!, skulle det funka att sköta volymkontrollen genom pioneern?(När jag ställer in system sätter jag volymen på Kairn till ett bestämnt värde som jag ställer tillbaka varje gång pioneer används)

I alternativ 4 går det att koppla 5.1 preout pioneer till exoticen(utan Da) och sköta volymkontrollen från exoticen?

Hur står sig dom olika alternativen mot varandra i 2-kanaligt? Kinos vs Exotic och 5103 vs Kairn! Förmodar att det är ganska stor skillnad mellan Kinos/Exotic vs 5103/Kairn, eller?

/Clas

Post subject:
PostPosted: Wed May 24, 2006 14:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas, det verkar som Unidisk efter senaste SWuppgraderingen KAN leverera 5.1 analogt ut = skaffa en Exotik.
Du behöver ingen DA modul :D

Unin avkodar alltså o du kör utan DSP i försteget. Kan det bli bättre?

Post subject:
PostPosted: Wed May 24, 2006 14:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Japp det sägs att den ska kunna skicka det, men verkar som ingen som kan bekräfta det.

Iof behöver jag fortfarande DA modulen till att skicka ljud från datorn digitalt (film,tv-serier,mp3) sedan kanske det viktigaste digitalboxen.

/Clas

Post subject:
PostPosted: Wed May 24, 2006 15:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Japp det sägs att den ska kunna skicka det, men verkar som ingen som kan bekräfta det.
Jag vet en som kör sin Uni med 5.1 avkodning. så det funkar då på hans...
Hade inte skrivit det om det bara var rykten.

Post subject:
PostPosted: Wed May 24, 2006 15:40 
Moderator
Moderator

Skippa Kairn och köp den dyraste av de andra som du har råd med. Gå direkt på Exotik DA, eftersom du verkar kunna ha användning av digital in.

Post subject:
PostPosted: Wed May 24, 2006 15:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Clas wrote:
Jag vet en som kör sin Uni med 5.1 avkodning. så det funkar då på hans...
Hade inte skrivit det om det bara var rykten.
Vad bra att det kan bekräftas!

Ingen som bekräfta det i tråden Majik vs. Ikemi när det var på tal, sedan kunde en handlare heller inte bekräfta det enligt en bekant till mig.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 00:34 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Clas, jag har precis gått igenom det du nu tittar på. Våra öron är säkert olika men för egen del slutade det med en Exotik som jag var och hämtade idag (!). Jag använder också Chakra.

Som jag förstått det är DA-modulen kraftigt på gång nu. Kanske lansering innan semestern.

Kairn, Hmm... är det inte kollektor som har "unity gain" som gör att du kan koppla det dom du har tänkt? Kolla lite på detta för det skall nog fungera bra.

5103 har jag hoppat över för 5.1 för jag tycker att den inte håller måttet för flerkanalsavkodning och att den saknar många funktioner jag önskar. Utvecklingen kring flerkanal har ju gått ohyggligt fort de senaste åren. Däremot låter den väldigt bra i tvåkanaligt. begpriset är ju också attraktivt så den kan vara värt att lyssna på. Ljudmässigt i stereo tycker jag den är jämnbördig med Exotik.

Att köra preout från pioneeren borde funka. Kolla dock bruksanvisningen på japanmonstret :wink: Det kan skilja ganska mycket på hur de fungerar. Sannolikt förljer utnivån på preouterna volymkontrollen på receivern. Det gör isåfall att du måste ställa in en lagom nivå på den för att inte få för hög insignal i Exotiken. Den största risken är att du får dist i ljudet men det kanske går att bränna upp något också.

Det första jag skulle göra är dock att kolla med din linnhandlare om du kan få den senaste uppgraderingen till Uni 2.1. Jag har också hört om dess inbyggdda 5.1-avkodning. Som jag förstod det av min handlare så är avkodningen "fullständig" men saknar HW för att kunna kalibrera avstånd till högtalarna.

Jag valde som sagt Exotik.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 00:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Förresten, du kanske kan kolla på Linns hemsida "www.linn.co.uk". Där finns bruksanvisningar som går att ladda ner. Bra sätt att lära sig lite om hur de olika burkarna fungerar.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 01:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:
Som jag förstått det är DA-modulen kraftigt på gång nu. Kanske lansering innan semestern.
Det får vi hoppas.....
Malte Lilja wrote:
Kairn, Hmm... är det inte kollektor som har "unity gain" som gör att du kan koppla det dom du har tänkt? Kolla lite på detta för det skall nog fungera bra.
Jag får kolla med en handlare hur detta funkar, om det blir detta alternativ är ett mellan led till att det kommer nyare försteg från Linn.
Malte Lilja wrote:
5103 har jag hoppat över för 5.1 för jag tycker att den inte håller måttet för flerkanalsavkodning och att den saknar många funktioner jag önskar. Utvecklingen kring flerkanal har ju gått ohyggligt fort de senaste åren. Däremot låter den väldigt bra i tvåkanaligt. begpriset är ju också attraktivt så den kan vara värt att lyssna på. Ljudmässigt i stereo tycker jag den är jämnbördig med Exotik.
Jag känner precis som dig vad gäller 5103 men även detta är bara isådanafall bara ett mellan led i väntan på nyare försteg.
Malte Lilja wrote:
Att köra preout från pioneeren borde funka. Kolla dock bruksanvisningen på japanmonstret :wink: Det kan skilja ganska mycket på hur de fungerar. Sannolikt förljer utnivån på preouterna volymkontrollen på receivern. Det gör isåfall att du måste ställa in en lagom nivå på den för att inte få för hög insignal i Exotiken. Den största risken är att du får dist i ljudet men det kanske går att bränna upp något också.
Det borde inte vara så svårt att ta reda på vilken volym inställning man ska ha på pioneer föratt få ut rätt späning, genom mätning eller kontakta pioneer.
Malte Lilja wrote:
Det första jag skulle göra är dock att kolla med din linnhandlare om du kan få den senaste uppgraderingen till Uni 2.1. Jag har också hört om dess inbyggdda 5.1-avkodning. Som jag förstod det av min handlare så är avkodningen "fullständig" men saknar HW för att kunna kalibrera avstånd till högtalarna.
Problemet är att jag fortfarade behöver DA modulen till dator och digitalboxen.

Ingen som gjort jämförelsen Kinos/Exotic?

/Clas

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 01:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kinos är klart bättre än Exotik.

Post subject:
PostPosted: Thu May 25, 2006 02:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou du som har massa erfarenhet hur rankar du Exotic vs 5103?

Har inte riktigt grep på det här med Kairn, Kairn Pro och Kolektor vad är skillnaden ljud mässigt? och hur står dom mot Exotic?

edit: ser jätte gärna att andra svarar oxå! ;)

Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 12:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ingen som kan ranka förstegen ungefär? (Taget hänsyn till endast 2-kanaler)

/Clas

Ps: Då kanske det räcker för mig att göra ett A/B test inte A/B/C/D test. ;)

Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 12:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Ingen som kan ranka förstegen ungefär? (Taget hänsyn till endast 2-kanaler)

/Clas

Ps: Då kanske det räcker för mig att göra ett A/B test inte A/B/C/D test. ;)
typ en rangordning.

1. Kinos(Dyr)
2. Exotic(Kommer DA någon gång.........!!!)
3. 5103(Inte spec rolig för film, ingen 5.1 in)
4. Kairn(Endast 2 kanaler)

Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 12:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Har inte riktigt grep på det här med Kairn, Kairn Pro och Kolektor vad är skillnaden ljud mässigt? och hur står dom mot Exotic?
Skillnaden mellan Kairn och Kairn Pro är att den senare saknar RIAA-steg, ingen annan. Kairn är en äldre toppmodell medan Kolektor är ett nyare budgetsteg. Riktigt gamla kairnar (dvs 10+ år) som inte uppdaterats med den nya typen av nätdel kan få svårt mot en färsk Kolektor på linjeingångarna men RIAA-steget i Kairn är klart överlägset det i Kolektor. En färsk Kairn är rejält bättre än en Kolektor (kostade också mer än dubbelt så mycket).

Exotik är dock betydligt bättre än både Kairn och Kolektor. Det är förövrigt även 5103.

Post subject:
PostPosted: Sat May 27, 2006 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är det stor skillnad mellan Exotic och 5103?

/Clas

Post new topic  Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00