Tack för alla tips och ideér. Jag är ny på Linn och har relativt nyligen köpt högtalare och slutsteg. Efter den "magiska helgen" så är jag dock tvärsåld på Linn. Jag har resonerat lite såhär:
1) Jag har inte råd att köpa de grejor jag skulle vilja ha "up-front" men kanske kan hosta fram 30 kkr.
2) Jag vill ha 5.1 för hemmabio så de äldre förstegen faller på funktion förrutom 5103. Den känns dock lite sådär att satsa vidare på och det är troligt att det skulle kännas lite som ett mellansteg från dag ett. Skulle nog sitta och sukta efter något annat. (Jag köpte mitt första 5.1-system 1996 och är nu inne på mitt tredje. Detta har jag gjort på bekostnad av stereoljudet. Jag är inte ledsen för det, det var bara en nödvändig prioritering men nu har jag kommit på nya tankar.)
3) Sony-steget (som egentligen är en del av en receiver) är dåligt och distar och brusar. En Majik in i den känns ovärdigt och inte optimalt. Det blir lite som att man har turbo före och efter men att flaskhalsen gör att man bara får ut halva potentialen (eller mindre). Även om Ikemin är hälften så bra, men att man får ut allt den har att bjuda på så tror jag resultatet blir bättre än kanon-cd in i skräp. (Det är väl egentligen bara en magkänsla jag har.)
4) På sikt skulle jag nog vilja satsa på en beg Unidisc 2.1 samt byta ut fler av 5.1 högtalarna. Aktiv drift verkar ju också mycket spännande. Kan också bli nödvändigt med en multifjärr...
5) Exotiken känns ganska framtidssäker i funktion och både den och Ikemi tycks ligga ganska stabilt som begprodukt. Det gör att jag tror att det egentligen är en ganska sund investering. Jämför man med att köpa sony så är det ju nästa regel att en 10000-lapp blir värd en tjuga på några år. En Ikemi för 12-15000 lär inte tappa lika mycket på samma tidsintervall.
6) Jag har kommit underfund med att jag ogillar sonyn. Den måste bort (av ren princip). Den besudlar racken lite just nu. Skall fundera om jag kan kassera den under relevanta former eller om jag helt sonika kastar ut den genom fönstret
7) Unidisc SC är naturligtvis intressant men för mig känns den inte aktuell. Jag är lite för nervös för nya blåstrålar och ljudformat på DVD-sidan. Jag vill ha bra musiklyssning men nöjer mig med anständigt filmljud.
Verkar detta rimligt eller är jag ute och cycklar?