selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:27

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 20:26 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för alla tips och ideér. Jag är ny på Linn och har relativt nyligen köpt högtalare och slutsteg. Efter den "magiska helgen" så är jag dock tvärsåld på Linn. Jag har resonerat lite såhär:

1) Jag har inte råd att köpa de grejor jag skulle vilja ha "up-front" men kanske kan hosta fram 30 kkr.

2) Jag vill ha 5.1 för hemmabio så de äldre förstegen faller på funktion förrutom 5103. Den känns dock lite sådär att satsa vidare på och det är troligt att det skulle kännas lite som ett mellansteg från dag ett. Skulle nog sitta och sukta efter något annat. (Jag köpte mitt första 5.1-system 1996 och är nu inne på mitt tredje. Detta har jag gjort på bekostnad av stereoljudet. Jag är inte ledsen för det, det var bara en nödvändig prioritering men nu har jag kommit på nya tankar.)

3) Sony-steget (som egentligen är en del av en receiver) är dåligt och distar och brusar. En Majik in i den känns ovärdigt och inte optimalt. Det blir lite som att man har turbo före och efter men att flaskhalsen gör att man bara får ut halva potentialen (eller mindre). Även om Ikemin är hälften så bra, men att man får ut allt den har att bjuda på så tror jag resultatet blir bättre än kanon-cd in i skräp. (Det är väl egentligen bara en magkänsla jag har.)

4) På sikt skulle jag nog vilja satsa på en beg Unidisc 2.1 samt byta ut fler av 5.1 högtalarna. Aktiv drift verkar ju också mycket spännande. Kan också bli nödvändigt med en multifjärr...

5) Exotiken känns ganska framtidssäker i funktion och både den och Ikemi tycks ligga ganska stabilt som begprodukt. Det gör att jag tror att det egentligen är en ganska sund investering. Jämför man med att köpa sony så är det ju nästa regel att en 10000-lapp blir värd en tjuga på några år. En Ikemi för 12-15000 lär inte tappa lika mycket på samma tidsintervall.

6) Jag har kommit underfund med att jag ogillar sonyn. Den måste bort (av ren princip). Den besudlar racken lite just nu. Skall fundera om jag kan kassera den under relevanta former eller om jag helt sonika kastar ut den genom fönstret :wink:

7) Unidisc SC är naturligtvis intressant men för mig känns den inte aktuell. Jag är lite för nervös för nya blåstrålar och ljudformat på DVD-sidan. Jag vill ha bra musiklyssning men nöjer mig med anständigt filmljud.

Verkar detta rimligt eller är jag ute och cycklar?

Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:
På sikt skulle jag nog vilja satsa på en beg Unidisc 2.1 samt byta ut fler av 5.1 högtalarna.
Då är ju en SC det enda rätta!
I kvalitet som en Ikemi o ett bra 5.1 försteg.
Ihop med Classik Movie den mest prisvärda produkten.

Om du har haft 5.1 så pass länge SKA du fortsätta den vägen.
Före byta högtalarna...skaffa en beggad 5125 om du inte har en redan o du har ett kalasbiosystem som spelar stereo m bra.

DVD kommer att bli så bra så du häpnar!

Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 21:05 
Moderator
Moderator

Dagens Exotik är kanske inget bra alternativ om man vill ha 5.1 bio eftersom den saknar digitaldel. Om budgeten kan spräckas är nog Uni SC det bästa valet? CD i klass med eller bättre än Majik och därtill ett bra försteg. Om du sträcker budgeten bara lite, till 32 lappar så får du Majik CD + begagnad Kolektor. Det kan nog vara ett bra alternativ också. Behåll Sonyn och koppla den till Kolektorn via "Unity Gain". Vill du sedan bygga vidare med ett bättre filmförsteg så finns Exotik+DA.

Vifta heller inte bort 5103 trots att det är gammalt. Som hififörsteg är det riktigt bra. Filmdelen duger också. Det enda som jag (inte ännu iofs) saknat på den är lip sync.

Post subject:
PostPosted: Tue May 16, 2006 22:27 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tycker nog Exotiken ser ganska bra ut på papperet även för 5.1. Kan ju vara intressant att titta på DA-modulen när den nu dyker upp men jag har funderat på att försöka få DTS-avkodningen närmare källan. Någon som funderat på det?

Hmm... Egentligen är det nog såhär. Jag har idag Ninka, K400, C5100 samt black interconnect från Linn. Ninka står fram och övriga högtalare (5.1) kommer från Canton. Sony Receiver och DVD. Recivern suger men DVD:n är ok för film tills vidare. Jag kan kanske lägga 30 kkr på en uppgradering av framför allt musiklyssningen. De enda "kraven" jag har är att receivern skall ut ur huset samt att jag vill få bättre 2-kanalsljud. Det är också ett krav att jag kan bygga vidare på denna investering i kommand köp, exvis uni 2.1. Hur spenderar jag bäst pengarna tycker ni? Investeringen skall optimera musiklyssningen.

Jag skall titta runt lite under de närmaste veckorna och framförallt lyssna på lite olika burkar/kombinationer. Återkomer med intryck eftersom.

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 00:26 
Site Admin
Site Admin

1. Aktiva kort
.
.
.

2. Andra uppgraderingar

Visst, source first så ska du väl börja med ny cd och förförstärkare, och med tanke på att du redan har c5100/Ninka så är det en god ide att uppgradera där. Men oavsett om du väljer Majik + beg. Kairn (vad jag tänkte på spontant, Kairn lär vara en rätt rejäl uppgradering mot nuvarande och byter du till Exotic senare är det inte stor pengaförlust) eller Ikemi + Exotic så är det ändå storleksordningen 5-7ggr mer pengar än ett par aktiva kort till Ninka. Alltså tror jag aktiva kort ger mest för pengarna till att börja med.

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Enda problemet som jag insåg lite senare efter jag oxå tycke att aktiva kort är nr 1. Är att han förmodling använder sony receivern för bakkanalerna vilket göratt han måste köpa typ en lk85 oxå när han kastar ut sonyn, iof är dom inte spec dyra.

/Clas

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 19:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Malte Lilja wrote:
7) Unidisc SC är naturligtvis intressant men för mig känns den inte aktuell. Jag är lite för nervös för nya blåstrålar och ljudformat på DVD-sidan. Jag vill ha bra musiklyssning men nöjer mig med anständigt filmljud.
Som har sagts tidigare i andra trådar; med en juste bildkälla kommer du förmodligen tycka att alla nya format, som skall krängas på oss, känns onödiga och överflödiga.
sportbilsentusiasten wrote:
Då är ju en SC det enda rätta!
I kvalitet som en Ikemi o ett bra 5.1 försteg.
Ihop med Classik Movie den mest prisvärda produkten.
Håller med, förutom att jag tycker SC:n är mycket bättre än så. Mer musikalisk än Majik!
Per wrote:
Om budgeten kan spräckas är nog Uni SC det bästa valet? CD i klass med eller bättre än Majik och därtill ett bra försteg. Om du sträcker budgeten bara lite, till 32 lappar så får du Majik CD + begagnad Kolektor. Det kan nog vara ett bra alternativ också. Behåll Sonyn och koppla den till Kolektorn via "Unity Gain". Vill du sedan bygga vidare med ett bättre filmförsteg så finns Exotik+DA.

Vifta heller inte bort 5103 trots att det är gammalt. Som hififörsteg är det riktigt bra. Filmdelen duger också. Det enda som jag (inte ännu iofs) saknat på den är lip sync.
Låter vettigt tycker jag, Majik+Kolektor eller 5103 blir nog kanon.

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 19:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tusen tack för alla tips!

Det börjar klarna något. Aktiv 2-kanal för Ninka och ett lk85/140 för bakkanalerna känns givet. (Det senare är en förutsättning för att kunna kasta ut Sonyn, vilket är en hederssak) Möjligen är lk100/280 ett alternativ men funktionellt tycker jag att det är bra att man slipper trycka på onoff-knappen på de tidigare. Det finns också några andra "lite billigare" grejor som är intressanta såsom center och surroundhögtalare. Jag tror dock att det är bättre att handla de dyrare burkarna nu när jag har hustruns goda medgivande. Lättare att smyga in lite "småplock" sedan om vindarna skulle vända. :wink: Eller vad har ni för strategier för att främja familjefriden?

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du kommer nog gilla aktivt, det är musikaliskt och trevligt! Vad blir det för försteg då? Fortfarande Exotik?
Malte Lilja wrote:
Jag tror dock att det är bättre att handla de dyrare burkarna nu när jag har hustruns goda medgivande. Lättare att smyga in lite "småplock" sedan om vindarna skulle vända. Eller vad har ni för strategier för att främja familjefriden?
Alltid bra att passa på när damen är med på noterna! Sedan är det ju ingen nackdel precis att alla LK-lådor resp AV-lådor är väldigt lika sinsemellan... :wink:

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 20:15 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

...

Last edited by Malte Lilja on Wed May 17, 2006 20:19, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 20:17 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tror nog på avslut imorgon. Har fortfarande lätt ångest för Majik vs. Ikemi men det löser sig väl. Antingen blir det Exotik + Ikemi (med planderad uppgradering av Ikemin på sikt) eller Majik + äldre linnförsteg (med planderad uppgradering av försteget på sikt). Visst är SC klart ett alternativ men för egen del så känns den fortfarande inte aktuell.

Jag har fått ett bra pris på en Exotik och det gör ekvationen lite lättare. Med lite flyt klarar jag 30k-budgeten för kombon!

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 20:27 
Moderator
Moderator

För att förtydliga mig lite, dagens Exotik är inte speciellt mångsidig då det gäller 5.1-film. För att kunna ta in DD eller DTS-signaler måste man komplettera med en digitalmodul för 15000 kr. Enda sättet att kunna utnyttja vanliga Exotik till film är att ha en dvd-spelare som kan skicka ut DD och DTS analogt, vilket Linns modeller, undantaget SC, inte kan.

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 20:45 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag har insett det. (Med nya SW till 2.1 och 1.1 klarar även de det som jag förstått det. De har dock ingen möjlighet att ställa in avstånd till högtalarna så i praktiken har du rätt). Nu är jag inte säker på att jag kommer att köra Linn för DVD i närtid. Fokuserar på ljud istället. Planen på sikt är dock att investera i en 2.1 och då krävs ändå instickskortet. Ikemin skulle då bli en bra kompromiss tror jag för tiden fram till 2.1. Fick förövrigt idag veta att förseningen av +DA beror på att de inte riktigt fått ordning på SW. Mycket magkänsla och öron tycks behövas för beslutet. Tänker jag fel tycker ni?

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 20:56 
Moderator
Moderator

Jag har ju i praktiken gjort ungefär som du funderar att göra. Dvs sneglat lite på Unidiskarna, men köpt en Ikemi i väntan på att se hur allt vad det gäller produkter och format utvecklar sig. Ingen dålig mellanlösning. Jag har börjat köpa mer CD-skivor än tidigare =)

Post subject:
PostPosted: Wed May 17, 2006 20:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Fick förövrigt idag veta att förseningen av +DA beror på att de inte riktigt fått ordning på SW.
Alan hintade på Majikkvällen på HF att DA-boardet är kraftigt på G nu.

Post new topic  Reply to topic  [ 69 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00