selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:09

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

...eller köp en från butik (med returrätt)?

/M

Post subject:
PostPosted: Fri May 05, 2006 18:42 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Magnus wrote:
...eller köp en från butik (med returrätt)?

/M
Bra ide´.

Post subject:
PostPosted: Thu May 11, 2006 09:53 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

new order wrote:
Måste det alltså till en Linn-relaterad (Lejonclou) nätkabel innan ni inser att nätkablar har betydelse?Ni har inte testat någon annan.Jormas S-P t.ex?

Anser att det är lika intressant eller ointressant som det alltid har varit med kablar. kablar kommer alltid att komma i långt ner på "listan" pågrund av att det finns viktigare och mer invärkande parametrar att lägga pengar och energi på.
Men visst har kablar(signal, högtalar, nät, internkablage) betydelse vilket måste ha framgått ganska tydligt på detta forum och andra Linn forum också för den delen. Linn har ju själv bytt nätkabel flera gånger med skiftande resultat.

Med tanke på att denna "Linn-relaterade" kabel bara kostar några hundralappar så kan tillomed jag tänka mig att testa på mitt system, men först när jag bytt signalkabel mellan för o slutsteg och jag justerat högtalarpossitionen lite bättre.

Angående Jorma kan jag ju sedan säja att jag starkt tveksam till Jorma som kabeltillverkare och hans produkter sedan vi huserade på Hififorum o andra div. forum. Jag är ingenjör, han pratar voodoo, svårt att kombinera!!.

mvh
hej

Post subject:
PostPosted: Thu May 11, 2006 22:25 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Siffernisse.Om du tar en fastestarpenna och håller den mot en Jorma jpc 2,5 så lyser den inte.Prova det sedan på dina standardnätsladdar!

Jorman är alltså väl skärmad mot emi/rfi.Ingen hokuspokus där.Som ingenjör borde du förstå och uppskatta de teoretiska fördelarna åtminstone.Om det sedan låter annorlunda eller bättre är upp till var och en att testa sig fram till.

Post subject:
PostPosted: Sat May 13, 2006 09:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har gjort ett kort test nu och tycker helt klart att Lejonklous kabel är väldigt bra. Testade tyvärr inte mot Ching Cheng men mot standardnätkabeln vi testade mot var det rejäla skillnader. Testet gjordes på en LK1a som Riaa i ett, relativt sett, ganska medelmåttigt system. Kolektor, LK100 Ninka. Skillnaderna är enligt mig och han som äger systemet "rätt" eller "fel" och inte bara annorlunda. Ägaren till systemet har aldrig gillat Beatles nåt vidare men med Lejonklous nätkabel inkopplad började även han stampa takten till "Help" :) Ägaren tyckte att storleksordningen på skillnaden var ungefär som då han böt från ojordat till jordat. För 350 kr tror jag detta är en ganska ohotat uppgradering. Ska bli intressant att köra den mot Ching Cheng när jag får möjlighet till det. Ett test mot, vad jag förstått, betydligt dyrare Jorma skulle också vara mkt intressant. Inte för att jag någonsin kommer att lägga ut några stora summor på nätkablar utan bara som en kul grej då.

Post subject:
PostPosted: Sat May 13, 2006 14:16 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

bah! det är ju patetiskt...ingen vettig människa skulle gå från att inte gilla en låt till att helt plötsligt gilla den efter att man bytt nätkabel i sin stereo!
Tycker jag att en låt är bra så är den bra på nästan varenda stereojävel - om än det låter mycket bättre på min egen anläggning.
Jag blir så less på att läsa sånt här...

Post subject:
PostPosted: Sat May 13, 2006 14:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daggen wrote:
ingen vettig människa skulle gå från att inte gilla en låt till att helt plötsligt gilla den
Vete sjutton om jag håller med om det. Själv har jag många gånger ändrat uppfattning om musik jag tidigare avfärdat när jag hört den i en bra anläggning och förstått den bättre.

Förresten står det ju "...började även han stampa takten...", inte att han började gilla den.

Post subject:
PostPosted: Sat May 13, 2006 15:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daggen wrote:
bah! det är ju patetiskt...ingen vettig människa skulle gå från att inte gilla en låt till att helt plötsligt gilla den efter att man bytt nätkabel i sin stereo!
Tycker jag att en låt är bra så är den bra på nästan varenda stereojävel - om än det låter mycket bättre på min egen anläggning.
Jag blir så less på att läsa sånt här...
Efter nästan varje uppgradering jag gör hittar jag skivor som jag tidigare inte uppskattat som jag helt plötsligt gillar. Kalla det vad du vill men så är det.

Post subject:
PostPosted: Sat May 13, 2006 15:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou wrote:
daggen wrote:
ingen vettig människa skulle gå från att inte gilla en låt till att helt plötsligt gilla den
Vete sjutton om jag håller med om det. Själv har jag många gånger ändrat uppfattning om musik jag tidigare avfärdat när jag hört den i en bra anläggning och förstått den bättre.

Förresten står det ju "...började även han stampa takten...", inte att han började gilla den.
Då hoppas jag att du pratar om väldigt svår och annorlunda musik...om man inte fattar t.ex. van morrison på en enkel sharp så vill jag nästan påstå att man är tondöv.

Post subject:
PostPosted: Sat May 13, 2006 15:45 
Site Admin
Site Admin

Jag ska inte hymla med att jag är ganska skeptisk till nätkablars betydelse (speciellt på komponenter med switchade nätdelar...), men just det där att fatta musik mycket bättre på en bra anläggning känner jag igen mig i. Visst kan man höra tongångarna utan problem på vilket skräp som helst, men känslan i musiken är mycket mindre påtaglig.

Självklart är bra musik bra musik oavsett anläggning den spelas på, men på en i mitt tycke bra anläggning fattar man snabbare vad "poängen" är. "Ah, det är DEN känslan de vill förmedla!" liksom.
Sen när man väl har fattat så är det inga problem (åtminstone inte för mig) att uppskatta musiken även i en klockradio. Man vet ju vad som är bra, typ. Lite som när man lyssnar på musik på låg volym i en bilstereo, då man får fylla i hälften av musiken själv eftersom resten drunknar bort...

Post subject:
PostPosted: Sat May 13, 2006 15:48 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

väl talat.

Post subject:
PostPosted: Sat May 13, 2006 18:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daggen wrote:
Vettiga människor idiotförklarar inte heller andras intryck av nätkablar.

Post subject:
PostPosted: Sat May 13, 2006 23:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet inte vad daggen har emot just det här med nätkablar, men helt klart är det något som retar honom. Kanske att det är svårt att logiskt begripa vad som händer. Det är ju något som alla vi med teknisk/vetenskaplig skolning upplever, men man kan ju välja att förhålla sig ödmjuk till det hela.

Att det skulle spela någon roll om apparaten har switchad nätdel eller inte stämmer inte rent empiriskt. Det är minst lika stor skillnad på olika nätkablar med dem.

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 00:18 
Site Admin
Site Admin

Lejonklou wrote:
Att det skulle spela någon roll om apparaten har switchad nätdel eller inte stämmer inte rent empiriskt. Det är minst lika stor skillnad på olika nätkablar med dem.
Javisst, jag har inga erfarenheter eller resultat att luta mig mot. Jag säger bara att jag är instinktivt skeptisk, men är inte främmande för att ändra min åsikt :) If it sounds better, it is better.

Post subject:
PostPosted: Sun May 14, 2006 11:06 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Lejonklou wrote:
Jag vet inte vad daggen har emot just det här med nätkablar, men helt klart är det något som retar honom. Kanske att det är svårt att logiskt begripa vad som händer. Det är ju något som alla vi med teknisk/vetenskaplig skolning upplever, men man kan ju välja att förhålla sig ödmjuk till det hela.

"Ignorance is bliss" som dom säger i matrix... :wink: Kanske stämmer det?Man ska kanske bara lyssna och skapa sig en uppfattning och inte försöka förstå det tekniska bakom.Jag kan inte heller fatta varför en nätkabel kan göra de skillnader som jag upplevt att de gör,men vad spelare det för roll?Föbättringarna finns ju där ändå!

Post new topic  Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00