selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:01

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 154 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 11 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Apr 29, 2006 15:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Majik CD är en fantastisk CD-spelare till ett riktigt bra pris. För alla som äger en Mimik, Karik, Genki eller Ikemi och är sugen på att uppgradera sin källa har tiden och framför allt produkten äntligen kommit. Majik CD kan liknas Ikemi i återgivningen men väldigt mycket bättre. Den spelar allting så pass bra att den passerar Unidisk SC i prestanda och det med ett lite annorlunda ljud. Det låter mera levande och det är bättre närvaro i musiken från Majik CD vilket jag tycker att Unidisk SC brister på. Unidisk SC är lite mera tillbakadragen och lyckas faktiskt inte spela upp all information som finns på skivorna. Steget upp till 2.1 är stort men jag upplever steget mellan 2.1 och 1.1 som ännu större.

Majik Kontrol är en klockren uppgradering för LP12-ägare med MM puppa vilka jag misstänker använder Kairn i dagsläget. Själv är jag lite sugen på att byta Exotik + Kolektor mot en Majik Kontrol bara för att få hörlursförstärkaren (Kolektor) inbyggd och därmed minska antalet lådor. Tvåkanalsprestandan tror jag inte att det är så stor skillnad på mellan Exotik och Majik Kontrol men det är självklart någonting som måste lyssnas fram. Det som talar emot är att jag en dag kanske vill ha en center och då lär jag väl ångra mig i och med +DA kortet.

Majik 2100 kräver ingen presentation för en sellerist. Vad jag däremot kan säga är att det är C4100 eller C6100 med aktiva kort som regerar. Testade en C4100 med aktiva kort och Katan mot en Klimax Twin och det var absolut ingen tveksamhet där för C4100 lurade upp Twinnen på läktaren. :-) Det är knappt att jag vågar tänka på hur bra det skulle kunna vara med en C4200.

Jag har dessutom fått en till milstolpe bland mina hifi-upplevelser och det är:
LP12 - Majik Pre - Aktiva kort - C4100 - Katan.
Att lyssna på bla Johnny Cash - The beast in me och Black Sabbath - Planet caravan på vinyl var någonting speciellt.

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 29, 2006 15:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ja visst var det något speciellt när Johnny Cash låten rullade. Man blir ju lite nyfiken vika sellerister som var på hf i torsdags. Jag har ju liknande setup som spelades förutom att jag kör kairn istället för majik och jag har inte bra pickup eller en lingo. Så man har lite o jobba på:)

Post subject:
PostPosted: Sat Apr 29, 2006 16:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Majik 2100 kräver ingen presentation för en sellerist. Vad jag däremot kan säga är att det är C4100 eller C6100 med aktiva kort som regerar. Testade en C4100 med aktiva kort och Katan mot en Klimax Twin och det var absolut ingen tveksamhet där för C4100 lurade upp Twinnen på läktaren. :-) Det är knappt att jag vågar tänka på hur bra det skulle kunna vara med en C4200.
Frågan är ju om Cx200 är någonsin det rätta valet om man ska köra aktivt, tänkt på ekonomiska fördelningen mellan högtalare och slutsteg. Spec på dom nyare högtalarna med 2-3K Driver Array som kräver massa slutsteg aktivt. Visst blir det bättre men frågan om det inte blir bättre med andra högtalare eller kanske bättre källa/försteg.

/Clas

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 30, 2006 09:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Majik CD är en fantastisk CD-spelare till ett riktigt bra pris. För alla som äger en Mimik, Karik, Genki eller Ikemi och är sugen på att uppgradera sin källa har tiden och framför allt produkten äntligen kommit. Majik CD kan liknas Ikemi i återgivningen men väldigt mycket bättre.
Skillnaden mellan Majik och Ikemi är ju intressant. Vilken typ av kringutrustning använde ni och vilken musik lyssnade ni på? Skulle du (subjektivt) säga att skillnaden är större eller mindre mellan Ikemi vs Majik än den var vid förra bytet mellan Karik/Numerik vs Ikemi? Jag har tyvärr inte möjlighet att själv göra några jämförelser på ett tag så det är kul att höra andras synpunter.

Post subject:
PostPosted: Sun Apr 30, 2006 10:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Clas wrote:
Frågan är ju om Cx200 är någonsin det rätta valet om man ska köra aktivt, tänkt på ekonomiska fördelningen mellan högtalare och slutsteg. Spec på dom nyare högtalarna med 2-3K Driver Array som kräver massa slutsteg aktivt. Visst blir det bättre men frågan om det inte blir bättre med andra högtalare eller kanske bättre källa/försteg.
Jo, helt klart är C6100 grymt prisvärt!
Men det säljs ju en del Solo så 200W aktivt har ju en målgrupp med.

Diskussione passiv vs. aktiv är onekligen intressant.
Blandar man desutom in högtalare så blir det än mer komplext.
Vad ger mest prestanda för pengarna är också en fråga av personlig smak.
Man skulle lägga en vecka att labba med ett gäng Solo, Twin, 200W o 100W med en dröse olika högtalare, det vore riktigt nördigt stenkul.

Post subject:
PostPosted: Mon May 01, 2006 21:26 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Jag var på HF den 27/4 (hade lite tur var nere och jobbade i Sthlm denna vecka)

Några reflektioner:

- Passivt Cx200 vs aktivt Cx100 för samma pengar tja det är bara att köpa aktivt det var rätt stor skillnad till det aktiva systemets fördel.

- Cdspelare; allt från en begagnad Ikemi till Majik, SC, 2.1 ocn 1.1 kördes. Visst var det skillnad och det blev bättre ju dyrare det var. När det gällde SC så tyckte de flesta att Majik var bättre. Jag vet dock inte riktigt vad jag tycker för SC har en annan presentation och låter lite mer vinyl? eller nåt. Måste nog lyssna lite mer. Det som slog mig mest var egentligen hur bra en Ikemi är och hade jag en sådan är det tveksamt om jag skulle byta cdspelare. Det finns annat att lägga pengar på.

- Exempelvis en Lp 12 om man inte har en redan. Den spelades nämligen efter att samtliga cdspelare varit upp på pisten. Och det är bara att konstatera hur bra det blev. Möjligen har jag en gammal "Lp 12 skada" men denna kväll fanns ingen cdspelare som var i närheten. Allt blev bara rätt. Och det var med en Adikt över Majik kontrol. Det är klart att det är svårt att göra jämförelser med cdspelare eftersom det är olika skivor, inpelningar etc men musiken bara flyter så lätt och låter precis som att den vore ett riktigt instrument som framförde välljudet.

Satsa pengarna på en Lp 12 och aktivt möjligen också en Majik kontrol, det gjordes dock ingen jämförelse med något annat försteg.

/Roger

Post subject:
PostPosted: Mon May 01, 2006 23:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Jag skulle inte bli särskilt förvånad om aktivt med Cx100 är bättre än passivt med Solo.

Post subject:
PostPosted: Mon May 01, 2006 23:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Vilken typ av kringutrustning använde ni och vilken musik lyssnade ni på?
System 1.
Majik Kontrol
Aktiva filter
C4100
Katan

System 2.
Majik Kontrol
Majik 2100
Ninka

I system 1 var det lättare att höra att Majik CD är den bättre CD-spelaren.
Vi lyssnade på rock, rock/pop, hiphop, klassiskt, sing-/songwriter.
ulfbnilsson wrote:
Skulle du (subjektivt) säga att skillnaden är större eller mindre mellan Ikemi vs Majik än den var vid förra bytet mellan Karik/Numerik vs Ikemi?
Mindre. Jag anser ändå att det är värt att uppgradera om man äger en Ikemi.

Post subject:
PostPosted: Tue May 02, 2006 20:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant fundering det där om att "Jag skulle inte bli särskilt förvånad om aktivt med Cx100 är bättre än passivt med Solo.". Med samma logik skulle ju ett aktivt LK100-system vara bättre än ett passivt Cx100.

Jag tvivlar starkt för jag tror inte att ett aktivt filter så mycket förbättrar en "dålig" signal från det sämre slutsteget. Men aktiva LK100/passiva Cx100-jämförelsen ovan skulle ju kunna vara relevant, för ett Twin Chakra-steg är ju klart bättre än ett C2200, dvs det bästa av slutstegen i C-serien. Och Solo lär ju vara klart bättre än Twin Chakra (har inte hört denna jämförelse). Däremot har jag själv hört Twin Chakra jämfört med C2200 i en Unidisk 1.1/Kinos/Espek-kombination.

Post subject:
PostPosted: Tue May 02, 2006 20:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
. Jag anser ändå att det är värt att uppgradera om man äger en Ikemi.
Tack för dina kommentarer. Jag hoppas på att "alla" ska byta in sin Ikemi pga ett rejält steg upp till Majik så att man kanske kan få loss en Ikemin till bra pris eller en ny Majik med mkt hög prestanda när min gamle trotjänare (karik/numerik) börjar knacka. Jag hoppas att du har rätt.

Post subject:
PostPosted: Tue May 02, 2006 20:52 
Site Admin
Site Admin

Det var inte alltför länge sen jag såg en Ikemi gå för 12k, så nog finns det möjligheter att göra klipp...

Post subject:
PostPosted: Tue May 02, 2006 20:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kan inte någon fråga Linnfolket på någon musikkväll framöver hur det förhåller sig med de omtalade LP12-uppgraderingarna/jubileumsplanerna? Jag tänkte inte på det när jag var på HF.
ulfbnilsson wrote:
Roland wrote:
. Jag anser ändå att det är värt att uppgradera om man äger en Ikemi.
Tack för dina kommentarer. Jag hoppas på att "alla" ska byta in sin Ikemi pga ett rejält steg upp till Majik så att man kanske kan få loss en Ikemin till bra pris eller en ny Majik med mkt hög prestanda när min gamle trotjänare (karik/numerik) börjar knacka. Jag hoppas att du har rätt.
Steget upp från Ikemi är ändå stort, även om jag med min Kairn upplevde försteget som en häftigare pryl. Men, som det skrivits tidigare, att det hände så pass mycket sedan Kalle haft en vecka på sig att pilla på Majik-CD:n verkar ju också himla lovande!

Post subject:
PostPosted: Tue May 02, 2006 22:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Jag skulle inte bli särskilt förvånad om aktivt med Cx100 är bättre än passivt med Solo.
Det skulle jag!

/Erik

Post subject:
PostPosted: Tue May 02, 2006 23:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

torig wrote:
Intressant fundering det där om att "Jag skulle inte bli särskilt förvånad om aktivt med Cx100 är bättre än passivt med Solo.". Med samma logik skulle ju ett aktivt LK100-system vara bättre än ett passivt Cx100.

Jag tvivlar starkt för jag tror inte att ett aktivt filter så mycket förbättrar en "dålig" signal från det sämre slutsteget. Men aktiva LK100/passiva Cx100-jämförelsen ovan skulle ju kunna vara relevant, för ett Twin Chakra-steg är ju klart bättre än ett C2200, dvs det bästa av slutstegen i C-serien. Och Solo lär ju vara klart bättre än Twin Chakra (har inte hört denna jämförelse). .
Visst är det så, logik funkar inte direkt. :wink:
Man ska upp på en bra nivå på slutsteg innan det lönar sig att aktivera.
LK100 är så pass m sämre än chakra att 100w passivt torde vara solklart bättre.
Twin --> Solo är inte samma lyft som 2250 --> twin.
Solo har mer kraft o pondus, speciellt i basen. Men man sitter inte o lider med ett twin efter att hört Solo.
Men efter Twin lider man med ett 2250 :?
Problemet med Klimax (speciellt Solo) är att man ska ha supergrejjer framför/bakom för att dra nytta av de fullt ut.
Så dema 100w aktivt mot Solo på SC drivandes Ninka kan ge ett annat resultat än på ett toppsystem.
Solo är fruktansvärt bra :!:
torig wrote:
Däremot har jag själv hört Twin Chakra jämfört med C2200 i en Unidisk 1.1/Kinos/Espek-kombination.
Vad var bättre på Twin tyckte du?

Post subject:
PostPosted: Tue May 02, 2006 23:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
Men, som det skrivits tidigare, att det hände så pass mycket sedan Kalle haft en vecka på sig att pilla på Majik-CD:n verkar ju också himla lovande!
Jobbigt att man ska tvingas modda Linns grejjer numera för att få ut max prestanda.
Ännu jobbigare blir det att jämföra produkter.
Vissa har större moddningspotensial än andra.

Post new topic  Reply to topic  [ 154 posts ]  Go to page Previous 16 7 8 9 10 11 Next

All times are UTC+02:00