selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Daniel Lanois
PostPosted: Thu Sep 16, 2004 15:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag bara måste dela med mig av min favvoartist. Daniel Lanois.
Han kanske är mest känd som producenten bakom de flesta av U2:s skivor men har släppt fyra album själv, varav det sista tyvärr inte letat sig till Sverige ännu. Han har ett helt eget sound och trollar fram de mest svävande och förtrollande ljud ur sin gitarr. Bästa albumet är hans första, Acadie, men de påföljande är helt ok de också men kanske behöver lite mer inlyssning (For the beauty of Wynona och Shine). Jag väntar med spänning på "Rockets" som ska innehålla en hel del livematerial från senaste turnén. Jag var på Vega i Köpenhamn och avnjöt en konsert förra hösten. En smockfull lokal där ölen flödade tystnade helt efter ett par låtar då Daniel + trummis och basist trollband publiken helt.

Så dagen köptips är "Acadie"... Gärna vinyl! :wink:

Last edited by jonteman on Fri Sep 17, 2004 11:38, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 11:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Beställde "Rockets" idag på nätet... Låter som en spännande skiva.

http://www.daniellanois.com/rockets.htm

Post subject:
PostPosted: Fri Sep 17, 2004 13:40 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om Lanois är favoriten så tipsar jag om Robbie Robertsons första skiva. Soundet som Lanois lämnar efter sig som producent är omisskännligt!
Kul att Lanois fortsätter göra nytt eget. Jag blev lite besviken på Shine. Det var för mycket av ljudkulisser. Om bara Rockets håller Wynona-klass är Lanois tillbaka i sadeln igen!

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 20, 2004 09:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ja Shine var inget vidare även om ett fåtal låtar var bra. Jag rapporterar när skivan trasslat sig igenom tullar mm.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Å så damp skivan ner i fredags... Tyvärr en besvikelse. Visst innehöll den en del riktigt sköna låtar men i stort höll den inte alls samma klass som de första två albumen. :cry:

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 12:09 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Synd! Har vi tur så växer den till sig med tiden, annars är det bara att gå i träda och vänta på nästa släpp om ett par år. Men det är alltid skit med artister som gör en besviken. Som Joni Mitchell tex, som avslutar sin fullkomligt lysande karriär med två skivor som inte är värda cykelturen ner till skivbutiken ens.

Post subject:
PostPosted: Mon Sep 27, 2004 12:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har iof bara lyssnat en gång på den men första intrycket var "tråkigt"... Nästan inga av hans starkare låtar var med och bottennappet var när Emmylou Harris och Willie Nelson fullkomligt raserar "Stormy Sky" genom sina nasala stämmor. Urk :x

Visst finns en otrolig känsla i en del låtar och man ryser av musikernas närvaro... Som sagt. Jag ska ge den fler chanser :)

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 27, 2006 10:05 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag hörde Lanois på Katalin i Uppsala igår kväll. Hugarns bra konsert!
Jag var ängslig innan att han skulle spela för många släpiga låtar från Shine och Belladonna men de flesta låtarna var från Acadie och For the beauty... och så många låtar som jag inte hört förut. Ny platta på gång? I så fall är det slut på ljudkulisser och steelguitar-utflykter för de nya låtarna var mer traditionellt Lanois-rockiga.
Har f.ö aldrig sett nån spela gitarr bara med tummen! Trummisen var grymt bra! Har inte tänkt på det förut.
Det första som slog mig när konserten drog igång var hur kasst ljud det var. Det andra var hur sjukt bra Tune det var. Sorce first i det här fallet är ju att musikerna spelar live och då spelar det mindre roll att det var ruttna PA-högtalare i slutändan. Men hur i hela friden återskapar man den där liveupplevelsen hemma?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 27, 2006 10:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för rapporten!

Jag satt alldeles i närheten, men hade inte tid att gå dit. :( Klar miss då du säger att han spelade många gamla låtar. 'The Maker' borde kunna kännas in i märgen om den framförs bra, den har nåt sug i melodin som jag är svag för. Spelade han den?

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 27, 2006 10:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Han öppnade med en minst tio minuter lång The Maker och hela Katalin satt och gungade! Nästan alla låtar gjordes längre än originalen iom att han manglade gitarren extra länge. Störtskönt.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 27, 2006 12:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Han spelar på Berns ikväll :)

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 27, 2006 13:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mumerik wrote:
Han öppnade med en minst tio minuter lång The Maker...
Ouch! Vilken miss av mig.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 27, 2006 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Personligen tycker jag Daniel Lanois är ganska tråkig. Perfektionist och mycket duktig, men det svänger lixom inte. Det är för mycket studiomusiker över honom, precis som med Michael Ruff.

I ärlighetens namn, det var länge sedan jag lyssnade på DL, MR däremot bara för ca fyra-fem år sedan på Fashing. För en man i "övre tonåren" är 4-5 år ungefär samma sak som i förrgår :D

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 27, 2006 21:46 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Bill50x wrote:
Personligen tycker jag Daniel Lanois är ganska tråkig. Perfektionist och mycket duktig, men det svänger lixom inte. Det är för mycket studiomusiker över honom, precis som med Michael Ruff.

/ B
Det håller jag verkligen inte med om! Jag älskar verkligen hans två första plattor och håller dem för mycket musikaliska och ibland otroligt bra på att uttrycka en känsla. Lyssna på The Messinger från "Beauty" (Som jag tycker bäst om aav de två). Han beskriver också någonstans hur han brukar exprimentera genom att spela in en ny låt med reglagen på mixerbordet inställda som på den förra låten. Allt för att få en överaskande och udda ljudbid. Det kan man höra genom att t ex en gitarr ligger långt bak i mixen eller har ett underligt eko. (Inte så perfektionistiskt) Att skivorna är inspelade i hemmiljö mestadels live gör också at karaktären snarare känns levande och äkta än steril-perfektionistiskt. Enligt min enkla åsikt..
Den sista riktiga skivan, Shine, tycker jag är lite tråkig.
Jag såg honom på Nalen ett par år tillbaka. En fantastisk upplevelse. Recensenternterna höll inte med..Två prickar i SvD (av sex) och att man lika gärna kunde sova sig igenom koserten.
Även jag har missat att han spelar på Berns (Jag prenumererar ändå på hans nyhetsbrev..). Jäsiken!! :( :( :(
/Fuffe

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 28, 2006 17:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fuffe wrote:
Recensenternterna höll inte med..Två prickar i SvD (av sex) och att man lika gärna kunde sova sig igenom koserten.
Inte första gången jag tycker samma som SvD, vi hade exakt lika åsikt om låtarna på den svenska schlagerfestivalen åxå :-)

Men eftersom du tipsat om en bra låt får jag väl lyssna på den då och höra om jag ändrar mig!

/ B

Post new topic  Reply to topic  [ 19 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00