selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 14:11 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
Karl_Erik wrote:
Nå har jeg laget et diagram som jeg har sendt deg på mail.
Okej... Så Sizmik ska spela en mix av 5.1-utgång och filtrerad+monokopplad stereosignal. Hela tiden? Slår du av Sub Out på Exotik genom att välja Stereo så kommer ju nivån att sjunka på Sizmik. Verkar inte riktigt bra..
Nei, det er ikke helt sånn jeg har tenkt det.

- Med stereosignal inn har jeg tenkt at instillingen på Exotik skal være "Stereo" alltid, aldri "Stereo + Sub". Behringer delefilteret har jeg tenkt skal filterere ved 40-50Hz, sånn at suben bare fyller ut der Ninkaene begunder å runde av.
Innstillingen Stereo+Sub har jeg ikke tenkt å aktivere i noen tilfeller med et slikt oppsett.
Quote:
Dessutom är det en solklar jordloop: Exotik jord - Sub Out - Sizmik - Behringer - Slutsteg - Exotik jord. Sådana kopplingar låter aldrig riktigt bra, även om det inte alltid blir några direkta brumproblem.
Ok, dette ligger litt på siden av min kompetanse. Mener du dette er så betenkelig at hele oppsettet bør droppes?

Mvh
Karl Erik

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 14:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Linn sa på demon på High Fidelity

"Att det bästa sättet att koppla in en Sizmik för 2 kanalslyssnade var att koppla högnivå från slutsteget till Sizmik?"
Högnivåinkoppling var det mest korkade råd jag hört i ljudväg på länge, Alan måste ha varit hög. När man kör aktivt kommer ju det innebära att subben får samma EQ-knuff som högtalarna, i fallet Ninka runt 40Hz, i fallet Katan ännu högre upp. Vill man ge en Sizmik en EQ-knuff är dessa frekvenser nog det sista stället att välja.

Passivt förstår jag rådet dock, men skulle själv säga "aktivera först" :D

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 14:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Quote:
Linn sa på demon på High Fidelity

"Att det bästa sättet att koppla in en Sizmik för 2 kanalslyssnade var att koppla högnivå från slutsteget till Sizmik?"
Högnivåinkoppling var det mest korkade råd jag hört i ljudväg på länge, Alan måste ha varit hög. När man kör aktivt kommer ju det innebära att subben får samma EQ-knuff som högtalarna, i fallet Ninka runt 40Hz, i fallet Katan ännu högre upp. Vill man ge en Sizmik en EQ-knuff är dessa frekvenser nog det sista stället att välja.

Passivt förstår jag rådet dock, men skulle själv säga "aktivera först" :D
Skulle tro att det menas LÅGNIVÅ.
Är just så jag kör min sub. (fast med en kabel för att undvika jordloop)
OK det blir mono men man kan ju alltid köpa en till sub om man vill.
Funkar kalas hos mig.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 14:45 
Moderator
Moderator

Såvida man inte använder en Exotik+DA blir det väl omöjligt att använda den till film i 5.1 över huvud taget?

Hur fungerar förresten analoga Exotik då den filtrerar bort alla basfrekvenser till en högtalare markerad som "small"? Görs den filtreringen då av ett inbyggd analogt delningsfilter? Jag har alltid trott att all sådan hantering sköts av en DSP.

Varför vill du dela bort alla basfrekvenser till fronthögtalarna vid filmtittande?

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 14:56 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

per wrote:
Såvida man inte använder en Exotik+DA blir det väl omöjligt att använda den till film i 5.1 över huvud taget?
Den kan benyttes i kombinasjon med en DVD-spiller som har analog 5.1-utgang for DD/DTS, men ikke i kombinasjon med Uni 1.1 eller 2.1.
Quote:
Hur fungerar förresten analoga Exotik då den filtrerar bort alla basfrekvenser till en högtalare markerad som "small"? Görs den filtreringen då av ett inbyggd analogt delningsfilter? Jag har alltid trott att all sådan hantering sköts av en DSP.
Analog Exotik har analog Bassmanager ( i tillegg til den digitale som kommer i +DA.)
Kinos har begge deler (tror jeg).

Mvh
Karl Erik

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 16:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Skulle tro att det menas LÅGNIVÅ.
Är just så jag kör min sub. (fast med en kabel för att undvika jordloop)
Du återger bara ena kanalens bas?

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

yepp, funkar klockrent. Man får dock höja nivån lite för att kompensera. (enl tune dem givetvis)

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Karl_Erik wrote:
Med stereosignal inn har jeg tenkt at instillingen på Exotik skal være "Stereo" alltid, aldri "Stereo + Sub". Behringer delefilteret har jeg tenkt skal filterere ved 40-50Hz, sånn at suben bare fyller ut der Ninkaene begunder å runde av.
Innstillingen Stereo+Sub har jeg ikke tenkt å aktivere i noen tilfeller med et slikt oppsett.
Men kopplingen till Sub Out måste väl vara för filmtittande, då du växlar till Stereo+Sub och följdaktligen får signalen till frontarna (bas borttagen), skickad lågpassfiltrerad till Sizmik adderat med 5.1-kanalen. Hm.
Quote:
Ok, dette ligger litt på siden av min kompetanse. Mener du dette er så betenkelig at hele oppsettet bør droppes?
Visst kan du testa din idé. Men jordloopar låter inte bra, jag skulle inte göra en sådan koppling.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 19:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Alans inlägg i subdebatten var enbart märklig. Han pratade om att koppla till högnivå ut, men menade troligen lågnivå då han framför allt ondgjorde sig över Dolbykretsarna som sitter innan .1-utgången.

Men .1-utgången låter inte alltid så dåligt, ibland funkar den bra tycker jag. Man måste prova sig fram och resultatet beror delvis av vilka apparater som ingår anläggningen.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 19:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lustigt, var Allan ur form eller bara pressad av de förmodade starka reaktionerna på en medioker produktserie...

Jag har hört 2st olika Movie-system med sizmik, katan, trikan o det har låtit dödens bra.
Så man kan få till det utan värstinggrejjer.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 19:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag tror inte 5103an beskär basen till frontarna i Steresub läge iaf inte om frontarna är satta till Large i setupen. Nu har jag bara haft min Sizmik i ca en månad och inte hunnit/orkat testa så många olika setups. Efter en post av en annan medlem här på Selleri så kopplade jag bort subwoofern och växlade mellan enbart Stereo läge och Stereosub läge för att höra om basen blev beskuren. Då hörde jag iaf ingen skillnad. För att undersöka detta ytterligare skapade jag en Cd med ljudspår bestående enbart av låga frekvenser (20hz och uppåt). Det hördes då inte heller någon skillnad.

Jag lyssnar dock bara på Stereosub läge vid musiklyssning nuförtiden! Det är en fröjd att ha en rätt tunad subwoofer som förstärkning vid de lägsta frekvenserna! Min första tanke var att bara använda Sizmiken vid filmtittande men efter att ha installerat den korrekt så blev allting så otroligt mycket bättre!

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 19:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Om du har en 5103a och vill köra DTS ljudspåret med .1 informationen intakt så behöver du en subwoofer annars förlorar du den informationen. Vid Dolby Digital mixas denna information in i frontarna men så ej vid DTS.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 20:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Alans inlägg i subdebatten var enbart märklig. Han pratade om att koppla till högnivå ut, men menade troligen lågnivå då han framför allt ondgjorde sig över Dolbykretsarna som sitter innan .1-utgången.

Men .1-utgången låter inte alltid så dåligt, ibland funkar den bra tycker jag. Man måste prova sig fram och resultatet beror delvis av vilka apparater som ingår anläggningen.
Jo antagligen menade han lågnivå men han var nog inte alls beredd på såna frågor utan mer fokuserad på Majik. Han sa ju också att han var rätt osäker precis då

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

REL förordar högnivå in... har dock själv aldrig hört Alan eller ngn annan från linn tipsa om det...

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 22:15 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
Men kopplingen till Sub Out måste väl vara för filmtittande, då du växlar till Stereo+Sub och följdaktligen får signalen till frontarna (bas borttagen), skickad lågpassfiltrerad till Sizmik adderat med 5.1-kanalen. Hm.
Ja koblingen fra sub-out er for film og multikanals musikk, men ikke i modusen Stereo+Sub.
På en analog Exotik er det da aktuelt å benytte dekoding i DVD-spiller, og analog 5.1-inngang. På Exotik+DA/Kinos benyttes dekoding i forforsterkeren.

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00