selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 04:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next
Author Message
PostPosted: Mon Apr 24, 2006 17:45 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jag har förstått att Exotik skär basen till frontarna när man kör stereo + sub. (illa!) Är det samma med 5103? Jag funderar på att skaffa någon av dessa försteg.

Det känns inte alls optimalt att koppla om varje gång man kör bio/musik. På bio vill man ju absolut låta Sizmiken få .1 signalen.

PatrikD

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 24, 2006 21:38 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Min CMS Di skär bara basen till frontarna om de är ställda till "Small" under "Speaker Setup". Borde vara samma på Exotik. Förmodligen även så på AV5103.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 24, 2006 21:47 
Moderator
Moderator

Ett alternativ skulle kunna vara att ställa frontar till "large" och subwoofer till "none". 0.1-informationen skickas då till frontkanalerna vid filmtittande. Subwoofern kan då kopplas in på någon av utgångarna för frontarna.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 24, 2006 21:56 
Ny Medlem
Ny Medlem

Det blir avgjort sämre med min skruttprocessor när jag gör på det viset. Skulle tro att det alltid är bäst att köra som det är tänkt. Dvs i 5.1. Just nu har jag lånat en 5103 så jag får prova om jag hinner med.

PatrikD

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 24, 2006 21:58 
Ny Medlem
Ny Medlem

Gule, det finns post på selleri som beskriver hur klantiga Linn har varit med Exotik. Det görs alltid åverkan (beskärning nedåt) på signalen när man kör stereo vid stereo-sub läget.

PatrikD

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 24, 2006 22:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

På Exotik löser du det genom att koppla Sizmik till Sub Out, definiera Subwoofer som Yes och sedan toggla mellan "Stereo" och "Stereo + Sub" på knappen "Surr" på fjärren.

Inga problem såvida du vill ha ha Sizmik inkopplad endast vid filmtittande. I läget "Stereo" skärs inte basen av från frontarna.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 08:45 
Ny Medlem
Ny Medlem

Jamen då funkar ju allt som det ska göra. Undras varför jag missuppfattade tidigare post. Tackar.

PatrikD

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 09:04 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

PatrikD wrote:
Jamen då funkar ju allt som det ska göra. Undras varför jag missuppfattade tidigare post. Tackar.
Spørsmålet er vel om det er dette du ønsker.

Personlig mener jeg at hovedhøyttalere bør filtrereres i en standard stereo+sub innstilling. Men enkelte ønsker å også ha muligheten for å kjøre fullrange hovedhøyttalere samtidig med at sub benyttes, og denne muligheten finnes ikke på Exotik (eller Kinos).

Per var inne på en måte å løse dette på i et innlegg lengre oppe.
En annen metode er å benytte et eksternt delefilter for suben, der man sender stereosignalet paralellt til hovedhøyttalere og til f.eks. et Behringer delefilter med Sub-funksjon. fra Behringeren sendes så et monosignal til den ene inngangen på en Sizmik, mens de andre inngangen reserveres til LFE (Sub out) på Exotik/Kinos. Disse to inngangene blir som kjent mono-summert inne i Suben. På den måten får man også muligheten for at Suben bare supplerer i de helt laveste frekvensene(f.eks. under 50Hz) når det spilles i stereo, mens LFE-signalet ikke blir filtrert, noe det heller ikke skal.

Mvh
Karl Erik

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Intressant idé, Karl Erik. Menar du att Sizmiken kopplas om mellan Sub Out och linjesignalen till slutstegen? Min främsta invändning är att detta borde ge en stor jordloop, vilket inte kommer att låta bra.

Jag tror att man skulle kunna programmera om Exotik och göra alla parametrar individuella. Det borde även gå att länka ingångarna till olika parametrar så att man vid val av exempelvis ingång 1 får en ändrad definition av högtalarna (front ändras från large till small och stereo ändras till stereo+sub). Om jag förstår Exotiks uppbyggnad rätt så är det mesta möjligt, bara mjukvaran tillåter det.

Grymt smart försteg, faktiskt. Korkat av Linn att inte hålla efter det med tillbehörskort och utvecklad mjukvara. Och sedan släppa en direkt konkurrerande modell i 2 kanaler som saknar utbyggnadsmöjligheter - hoppsan, förlåt! Det var visst en annan diskussion... :oops:

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 10:21 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Lejonklou wrote:
Intressant idé, Karl Erik. Menar du att Sizmiken kopplas om mellan Sub Out och linjesignalen till slutstegen?
Nei.

Sizmiken har to linjeinnganger (stereo) og disse summeres nødvendigvis.
Den ene av disse benyttes ordinært fra sub-out, og mottar dermed et ordinært LFE-signal i 5.1-bruk, i tillegg til eventuelle bassignaler fra Bassmanager i Exotik/Kinos.

Den andre inngangen fores med et signal som er innom et eksternt Sub-delefilter, etter at det har forlatt Exotik/Kinos (eller f.eks. daisychain-utgangen fra en effektforsterker). Det er viktig å merke seg at dette signalet ikke skal sendes til hovedhøyttalerne. Dette signalet er altså et LP-filtrert monosignal som stammer fra stereosignalet

Grunnen til at det innebygde delefilteret i Sizmik ikke kan benyttes er at da vil også LFE-signaler filtreres, og man vil miste øvre del av bassområdet.
Hvis Exotik/Kinos bare bemyttes til stereoformål er situasjonen en annen, da kan man slippe det eksterne delefilteret.

Håper jeg har forklart oppkoblingen godt nok, men det er ikke så lett - burde helst tegnet et prinsippdiagram.
Quote:
Min främsta invändning är att detta borde ge en stor jordloop, vilket inte kommer att låta bra.
Tror ikke det blir noen jordsløyfe slik jeg ser for meg oppkoblingen, men det er mulig jeg tar feil? Jeg vurderer forresten å forsøke dette selv, disse Behringermodellene koster bare 1.000,- - 1.500,-. Jeg ville aldri ha satt inn en slik boks i signalveien til hovedhøyttalerne, men innbiller meg at de ikke får gjort særlig skade i et Sub-signal.

Jeg har for tiden en Kinos til utprøving, men kommer trolig til å lande på en Exotik.
Vet du forresten om strømforsyningen er identisk på Exotik/Kinos?

Mvh
Karl Erik

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 10:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Karl_Erik wrote:

Håper jeg har forklart oppkoblingen godt nok, men det er ikke så lett - burde helst tegnet et prinsippdiagram.
Nå har jeg laget et diagram som jeg har sendt deg på mail.

Mvh
Karl Erik

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 11:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med om att Linns försteg skulle kunna komfigurerats m smartare.
Tex ett av huvudskälet till att jag inte har Kisto är att signalerna passerar processorn även i 2kalan med subb
Det vill inte jag.

Vid 2-kanal skickas info från Unidisk via analogkablar o jag vill ha fulla signalen till frontar o subb utan att passera processor (filtrering sker ju i subben ändå)
Det fixar den INTE!
Så man hehöver ta subbsignalen från ett av slutstegen.

Vid 5.1 kanal skickas info från Unidisk digitalt, avkodas i Kisto o skickar signalen till frontar o 0.1 signal till subb. Det fixar den!

Mao, med Kisto behöver man koppla om sladdarna mellan 2-kanal o 5.1.
USELT

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 13:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Karl_Erik wrote:
Nå har jeg laget et diagram som jeg har sendt deg på mail.
Okej... Så Sizmik ska spela en mix av 5.1-utgång och filtrerad+monokopplad stereosignal. Hela tiden? Slår du av Sub Out på Exotik genom att välja Stereo så kommer ju nivån att sjunka på Sizmik. Verkar inte riktigt bra.

Dessutom är det en solklar jordloop: Exotik jord - Sub Out - Sizmik - Behringer - Slutsteg - Exotik jord. Sådana kopplingar låter aldrig riktigt bra, även om det inte alltid blir några direkta brumproblem.

Underskatta heller inte vikten av renast möjliga signal till subben, ofta är det väldigt känsligt. Extra filtrering kan mycket väl sabotera ljudkvaliteten.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 14:06 
Ny Medlem
Ny Medlem

Lejonklou wrote:
På Exotik löser du det genom att koppla Sizmik till Sub Out, definiera Subwoofer som Yes och sedan toggla mellan "Stereo" och "Stereo + Sub" på knappen "Surr" på fjärren.

Inga problem såvida du vill ha ha Sizmik inkopplad endast vid filmtittande. I läget "Stereo" skärs inte basen av från frontarna.

Nu förstår jag. Läste lite slarvigt. Man kan alltså toggla via fjärren mellan:

1. Ren stereolyssning utan Sizmik

2. Bio i 5.1 med Sizmik

Det önskvärda alternativ som saknas är :

3. Ren stereolyssning med Sizmik som basstöd utan minsta beskärninga av basen till huvudhögtalarna.

Då är jag inte helt nöjd.:?

Hur är det med 5103 är det på samma sätt med den?

Förresten är det någon som har testat följande mot varandra:

- avslagen Sizmik i rummet.
- förstärkaren på kontinuerligt i Sizmik
- Sizmik utburen ur rummet.

Sizmik kan förståss vara vilken sub som helst. :)

PatrikD

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 25, 2006 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hur ställer sig forumet till det Linn sa på demon på High Fidelity

"Att det bästa sättet att koppla in en Sizmik för 2 kanalslyssnade var att koppla högnivå från slutsteget till Sizmik?" Det spricker ju såklart vid 5.1 ljud. Kan någon (Fredrik) utveckla?

Alan lät inte som han var en fan över Subwoofer överhuvudtaget kan ju tilläggas :)

Post new topic  Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00