selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:58

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 13:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

5125 Aktivt bör ju funka alledeles utmärkt till att börja med, ger utrymme för bra grejer framför som Exotik och Unidisk.

Jag driver mina Keltik med 2 5125 (aktivt, passivt går inte med Keltik) och det är ingen brist på kraft (och jag hör inte till dom som snålar med volåjmen...). Självklart blir ljudet ännu bättre med nya Chakra 4200 men det är en utmärkt kmpromiss att börja med (2 C4200 + kort blir ju en slant).

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 14:48 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Quote:
Intressanta funderingar från er alla... Så kanske är också 2*5125 ett alternativ (som passar plånboken bättre). Visste inte att det redan finns Aktiv-filter för dessa och Akurat (vad kostar de?). Verkar som om flera av er menar att effekten är av vikt och att 5125:orna så skulle ha en fördel gentemot Chakra X100. Hur stor är skillnaden mellan C X100 och 5125 vad gäller andra kvaliteter? Att köpa begagnade 5125:or skulle ju innebära ca hälften av kostnaden för en Chakra-lösning (och dessutom ett par extra kanaler) -- pengar som det kanske är bättre att lägga på källan? Eller skynda långsamt och börja med ett C4200...
Filter till 5125:orna kostar 2700kr x 5 = 13500kr till 242 stativarna är väll 4-vägs så då blir det 11800kr

Det kan mycket väl stämma att ett 100W Chakra låter bättre än en 5125:a på en lättdriven högtalare som tex Ninka, men till ett par Keltik eller 242:or som är "tungdrivna" så orkar kanske det svagare steget inte riktigt med, och då kan ett kraftigare slutsteg som 5125an låta bättre O.s.v.

Quote:
Om man kör aktivt, innebär inte detta att kraven på effekt blir lägre, dvs totala effekten blir ju mycket högre och varje slutstegs kraft går till ett driva ett enda högtalarelement. Försöker alltså få klarhet i om inte CX100 varianten ändå skulle vara fullt tillräcklig för mina Akurat 212... Synd att det inte är så lätt att provlyssna på olika varianter av aktiva system.
Jo visst! det är det som är en av det stora fördelarna förutom att man kan göra exaktare/bättre delningsfilter mm.
Skillnden mellan en lättdriven och en tungdriven högtalare sitter i delningsfiltret. Genom att placera delningsfiltret på lågnivåsidan av slutsteget så får högtalarelementen tillgång till hela slutstegets förstärkning. Mer effekt är alltid bättre vilket ger musiken mer kontroll och djup(ljudbilden alltså (: ).
Så även aktiva konfigurationer mår bättre av kraftiga slutsteg även om det kanske blir lite viktigare med ljudkvalite' än för en passiv konfiguration. Detta är en avvägning från fall till fall vilket gör att det bästa och säkraste är att göra en riktig demojämförelse.
Quote:
I din sits skulle jag vänta och se hur bra Majik CD är. Om den är så bra som det sägs (bättre än 2.1) så skulle jag köpa en sån + Exotik och kanske 2 5125 + kort. Det kommer att bli mycket bätre än SC + C4200. Försteget i SC sägs vara i klass med Kairn ungefär, en sådan skulle man ju inte vilja se framför att par Akurate...
--Håller nog med om det här om jag inte får välja 5par Solos, kontroll och CD-12.

mvh
lycka till

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 15:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Från och med nu så gäller Uni SC-kampanjen både C5100 och
C6100 (tidigare bara 5100).

D v s 25% rabatt på slutsteg vid köp av SC.

/M

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 00:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
henriklh wrote:
50 - 60000 ... det får man ju en beggad CD12 för (om man lyckas hitta en)!
Ja, tack! Var då? Kinesiska ebay? :D
Jag så en i UK som gick för typ det priset (skickade till sportbilsentusiasten), säljaren verkade ok dessutom. Vad har ni sett för priser?

EDIT: Såg vad sportbilsentusiasten skrev nu...

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 09:48 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Henrik, tack för tipset.
Just denna han jag inte få svar på mina frågor innan auktionen var slut så jag kan inte säga säkert.
Men de som har kvitton/kartonger/manualer (=komplett paket som det levererades från Linn) brukar vara snabba att svara, de som dröjer med att svara o kommer med mer eller mindre troliga svar...brukar vara skumma om man gräver lite till.
Ja menar...har man en auktion så är man på hugget o svarar alla inkommande frågor.

Jag blir klart missänksam om man inte har manualer o kartonger. Varför kasta bort de på High End prylar?
För billigt pris signalerar också "skumt", vem vill sälja saker till kraftfullt underpris...

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 12:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Sondek wrote:
Men Classiken käns nog lite passe i dessa diskussioner.. :roll:
Varför kan man inte bara svara på frågan utan att ifrågasätta?
Om någon frågar om slutsteg, så är det ju det personen vill ha svar på.
Om man har Akurate o Akurate sub o frågar om chakrasteg/filter (o andra kombinationer som ev skulle vara alternativ), kan man väl anta:
1/ att det kommer andra saker som källa/försteg tids nog...
2/ personen har koll på source first
3/ personen har finansialla möjligheter att förverkliga sina planer
att personen inte frågar om källa/försteg är antgligen beroende att där behövs ingen hjälp :wink:
Det är väl inte någon idé att ge samma råd som en typisk försäljare skulle ge. F.ö. är det inte alls säkert att alla på forumet har samma bakgrund som du/vi och dessutom implicerar väl frågan i sig ett ifrågasättande svar mot bakgrund av hur hifi-markanden ser ut i stort. Jag skulle själv uppskatta ifrågasättande svar i en fråga där det fanns risk att jag hade missat något väsentligt. Det är väl en viktig poäng med forum av det här slaget!?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 13:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men vi kan väl alla enas om att aktiva Akurate med Chakrasteg är overkill bakom en SC? Det var ju faktiskt frågan...

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 14, 2006 13:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

hardcorelinnie wrote:
Jag skulle själv uppskatta ifrågasättande svar i en fråga där det fanns risk att jag hade missat något väsentligt. Det är väl en viktig poäng med forum av det här slaget!?
Håller helt med.
Läs mina tre första post i denna tråd :wink:
Att diskussionen senare gled in på andra saker är ju en annan sak...

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 19, 2006 01:04 
Ny Medlem
Ny Medlem

Ni vet väl att man bara kan få ut 500W ur ett 5125, så använder man alla 5 kanaler så stämmer inte 5x125W.

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 19, 2006 19:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
aktiva Akurate med Chakrasteg är overkill bakom en SC
Håller absolut med!

Men det är självklart upp till var och en om man vill köra aktivt Klimax Solo på sina Akurate med en Classik musik framför...

Men knappast prisvärt :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00