Quote:
Intressanta funderingar från er alla... Så kanske är också 2*5125 ett alternativ (som passar plånboken bättre). Visste inte att det redan finns Aktiv-filter för dessa och Akurat (vad kostar de?). Verkar som om flera av er menar att effekten är av vikt och att 5125:orna så skulle ha en fördel gentemot Chakra X100. Hur stor är skillnaden mellan C X100 och 5125 vad gäller andra kvaliteter? Att köpa begagnade 5125:or skulle ju innebära ca hälften av kostnaden för en Chakra-lösning (och dessutom ett par extra kanaler) -- pengar som det kanske är bättre att lägga på källan? Eller skynda långsamt och börja med ett C4200...
Filter till 5125:orna kostar 2700kr x 5 = 13500kr till 242 stativarna är väll 4-vägs så då blir det 11800kr
Det kan mycket väl stämma att ett 100W Chakra låter bättre än en 5125:a på en lättdriven högtalare som tex Ninka, men till ett par Keltik eller 242:or som är "tungdrivna" så orkar kanske det svagare steget inte riktigt med, och då kan ett kraftigare slutsteg som 5125an låta bättre O.s.v.
Quote:
Om man kör aktivt, innebär inte detta att kraven på effekt blir lägre, dvs totala effekten blir ju mycket högre och varje slutstegs kraft går till ett driva ett enda högtalarelement. Försöker alltså få klarhet i om inte CX100 varianten ändå skulle vara fullt tillräcklig för mina Akurat 212... Synd att det inte är så lätt att provlyssna på olika varianter av aktiva system.
Jo visst! det är det som är en av det stora fördelarna förutom att man kan göra exaktare/bättre delningsfilter mm.
Skillnden mellan en lättdriven och en tungdriven högtalare sitter i delningsfiltret. Genom att placera delningsfiltret på lågnivåsidan av slutsteget så får högtalarelementen tillgång till hela slutstegets förstärkning. Mer effekt är alltid bättre vilket ger musiken mer kontroll och djup(ljudbilden alltså (: ).
Så även aktiva konfigurationer mår bättre av kraftiga slutsteg även om det kanske blir lite viktigare med ljudkvalite' än för en passiv konfiguration. Detta är en avvägning från fall till fall vilket gör att det bästa och säkraste är att göra en riktig demojämförelse.
Quote:
I din sits skulle jag vänta och se hur bra Majik CD är. Om den är så bra som det sägs (bättre än 2.1) så skulle jag köpa en sån + Exotik och kanske 2 5125 + kort. Det kommer att bli mycket bätre än SC + C4200. Försteget i SC sägs vara i klass med Kairn ungefär, en sådan skulle man ju inte vilja se framför att par Akurate...
--Håller nog med om det här om jag inte får välja 5par Solos, kontroll och CD-12.
mvh
lycka till