Hallå, är det 1985? Sedan när bedömer vi Linn-slutsteg enbart baserat på levererad effekt?
Som jag förstått den är Linns linje:
#Cx100 låter bättre än 5125. Det har vad jag vet ingen här ifrågasatt.
#Den nya generationens aktiva filter för Chakra-stegen är bättre än den äldre sorten. Det har vad jag vet heller ingen här ifrågasatt (rätt svårt att testa, dock).
#Chakrastegen är visserligen svaga rent effektmässigt, men det är "bättre watt" än traditionell teknik då stegen klarar svårare laster utan att låta illa (ja, det här är rakt ur reklamen, hur det förhåller sig i verkligheten har jag ingen aning om).
Detta i kombination med mina egna jämförelser av 5125, Klout, 2250, Cx100 och Cx200 (jag håller 5125 för sämst bland dem (fast bra!)) får mig att tro att Cx100 aktivt mycket riktigt är bättre än aktivt med 5125 under alla normala omständigheter. Jag som bor i hyreshus, har ett normalstort vardagsrum och som endast under inverkan av alkohol vågar mig upp över 75 på försteget har då aldrig varit i närheten av att tycka att inte effekten på mina två C5100 skulle räcka till. (Jo, jag vet.. Keltikägare bor på egen ö och ligger i snitt på 125....

) Effekten räcker långt. Satsa på kvalitet framför effekt.
Cx200 vore naturligtvis bättre.. men det vore Klimax Twin också. Sådär kan man hålla på.
siffernisse wrote:
5125:orna är ju på 5x125w och en stor fördel med dessa är att de bryggas internt så man slipper alla kablar som då försämrar ljudet.
Ja, det är säkert trevligt när man dammsuger, men "fördel"? Det är det väl bara mot ett likvärdigt alternativ som saknar intern bryggning, dvs: Internt bryggade 5125 är bättre än externt kopplade 5125. Jaha. Jo, det stämmer säkert (har inte hört det själv). Inte något ljudmässigt argument för 5125 framför något annat, dock.
sportbilsentusiasten wrote:
Står fast vid att så pass bra burkar som Akurate ska drivas av minst 200wchakra.
Det här tycker jag bara är bara begripligt ur ett rent source first-perspektiv - "Du skall inte inte ha Akurate om du inte har minst Cx200 som slutsteg." - i vilket fall jag har svårt att argumentera med dig, Jan. Men då du faktiskt tycks föreslå Cx200 som inköp för någon som har
Classik Movie 
som källa så tycks mig rådet bizarrt. Det vore seriösare att föreslå honom att sälja sina högtalare...
sportbilsentusiasten wrote:
dr Hollow - När du sitter där med 2*C5100 o kör 242 aktivt kommer du att sitta o tänka på hur bra det skulle bli med 200wstegen
Jag lovar!
Det kanske han gör. Jag tänker att jag vill ha en bättre CD-spelare och en ny lägenhet. Slutsteg har inte föresvävat mig. Fast det är ju jag;
dr Hollow har säkert bättre källa och akustik.
Tigger wrote:
Försöker alltså få klarhet i om inte CX100 varianten ändå skulle vara fullt tillräcklig för mina Akurat 212...
Jo, det är den. (Åsikt baserad på lyssnande på mina C5100 och Akurate 242, min linnhandlare ("du skall ha Kontrol innan du satsar på något bättre än Cx100 som slutsteg"), och Linn (dvs deras sunkiga helpdesk) i omvänd kronologisk ordning.)
För övrigt är jag övertygad om att aktivt med både 5125 eller Cx100 är bättre än passivt med en Twin. Aktivt är något speciellt...
Jag kan dock inte råda dig att aktivera, inte med en Classik Movie framför. Jag håller med
hardcorelinnie - satsa på källan.
Om jag utgår ifrån att du inte ämnar sälja dina högtalare och vill ha ett system för en "rimlig" penning så vore något i stil med Unidisk 2.1 + Exotik + begagnad 2250 något jag skulle kolla upp om jag var du. Inte sanslöst mycket pengar (mindre än du nog lagt på 212+221) och klart bättre än Unidisk SC + aktiva 212.