selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 17:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

siffernisse wrote:
Jag har själv Aktiva med 5125:or o det låter mycket bra, käns inte som om det är effekt som saknas även om det helt säkert kan bli bättre med kraftigare steg. 5125:orna är ju på 5x125w ...

Med spec på 125W/kanal är väl 5125an bland det kraftigaste man kan få tag i, om man ska hålla sig till apparater med ett Linnmärke i fronten. 2250an har samma spec men är väl kanske i realiteten något kraftigare. Ska man få mer krävs väl Solos....

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vet ej med 5125 på basen. Du får testa eller fråga Linnhandlarna.
Av de nyare stegen, har jag bara hört 5125, 2250, chakra 100 samt 200w på Ninka.
2250, 200w, Twin på Espek o 242. (o Klout)
Samtliga passivt.

På 212, klout o givetvis 2*C4200 aktivt.

Slutsatsen är av ovanstående är att 100w är klart klenast - o det märks.
Sedan 5125.
Klout/2250/200wchakra/twin rätt lika i kraft.
Solo i en klass för sig givetvis.

EDIT, tänk att för ca7 år sedan var Klout det bästa steget. Vilken GRYM utveckling :D

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att det alltid ska vara så att man alltid måste betala mer för att få mer... :P

Fast det är synd att man behöver så jäkla många kanaler för att driva Akurate aktivt, men gissar samtidigt att det är en av orsakerna till att de låter så bra...

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 19:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

dr Hollow wrote:
men gissar samtidigt att det är en av orsakerna till att de låter så bra...
Tror inte det är hela sanningen...
Linn får ju också sälja fler steg/aktiva kort/signalkablar/högtalarkablar :roll:

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 20:59 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Intressanta funderingar från er alla... Så kanske är också 2*5125 ett alternativ (som passar plånboken bättre). Visste inte att det redan finns Aktiv-filter för dessa och Akurat (vad kostar de?). Verkar som om flera av er menar att effekten är av vikt och att 5125:orna så skulle ha en fördel gentemot Chakra X100. Hur stor är skillnaden mellan C X100 och 5125 vad gäller andra kvaliteter? Att köpa begagnade 5125:or skulle ju innebära ca hälften av kostnaden för en Chakra-lösning (och dessutom ett par extra kanaler) -- pengar som det kanske är bättre att lägga på källan? Eller skynda långsamt och börja med ett C4200...

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 21:21 
Site Admin
Site Admin

Om man kikar på de installationer som Stereokompaniet har på sin hemsida så finns 3 system med akurate 242, där två av systemen har 2*5125 aktivt (det tredje passivt med twin). Har själv bara hört 242 med 2*5125 och då för kort tid för att ge någon recension värd namnet. Det tyder väl dock på att det kan vara en kombination väl värd att testa om det är akurate du vill ha och köra dem med, i sammanhanget såklart, måttlig investering på slutstegssidan. Prismässigt bör väl passivt med twin vara det mest intressanta alternativet att jämföra med.

Sedan angående slutstegsdiskussionen får man väl inte glömma att bara för att ett våldsamt dyrt slutsteg låter riktigt bra betyder det inte med automatik att ett billigare är dåligt, inte fullt så bra bara. Man bör väl också fråga sig vad som ger tillräckligt bra ljud för, med sina egna mått mätt, rimlig investering.

Edit: Twin kostar betydligt mer än jag fått för mig, så den meningen kan ni hoppa över.. :oops:

Post subject:
PostPosted: Wed Apr 12, 2006 23:49 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Om man kör aktivt, innebär inte detta att kraven på effekt blir lägre, dvs totala effekten blir ju mycket högre och varje slutstegs kraft går till ett driva ett enda högtalarelement. Försöker alltså få klarhet i om inte CX100 varianten ändå skulle vara fullt tillräcklig för mina Akurat 212... Synd att det inte är så lätt att provlyssna på olika varianter av aktiva system.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 01:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hallå, är det 1985? Sedan när bedömer vi Linn-slutsteg enbart baserat på levererad effekt?

Som jag förstått den är Linns linje:
#Cx100 låter bättre än 5125. Det har vad jag vet ingen här ifrågasatt.
#Den nya generationens aktiva filter för Chakra-stegen är bättre än den äldre sorten. Det har vad jag vet heller ingen här ifrågasatt (rätt svårt att testa, dock).
#Chakrastegen är visserligen svaga rent effektmässigt, men det är "bättre watt" än traditionell teknik då stegen klarar svårare laster utan att låta illa (ja, det här är rakt ur reklamen, hur det förhåller sig i verkligheten har jag ingen aning om).

Detta i kombination med mina egna jämförelser av 5125, Klout, 2250, Cx100 och Cx200 (jag håller 5125 för sämst bland dem (fast bra!)) får mig att tro att Cx100 aktivt mycket riktigt är bättre än aktivt med 5125 under alla normala omständigheter. Jag som bor i hyreshus, har ett normalstort vardagsrum och som endast under inverkan av alkohol vågar mig upp över 75 på försteget har då aldrig varit i närheten av att tycka att inte effekten på mina två C5100 skulle räcka till. (Jo, jag vet.. Keltikägare bor på egen ö och ligger i snitt på 125.... ;) ) Effekten räcker långt. Satsa på kvalitet framför effekt.

Cx200 vore naturligtvis bättre.. men det vore Klimax Twin också. Sådär kan man hålla på.
siffernisse wrote:
5125:orna är ju på 5x125w och en stor fördel med dessa är att de bryggas internt så man slipper alla kablar som då försämrar ljudet.
Ja, det är säkert trevligt när man dammsuger, men "fördel"? Det är det väl bara mot ett likvärdigt alternativ som saknar intern bryggning, dvs: Internt bryggade 5125 är bättre än externt kopplade 5125. Jaha. Jo, det stämmer säkert (har inte hört det själv). Inte något ljudmässigt argument för 5125 framför något annat, dock.
sportbilsentusiasten wrote:
Står fast vid att så pass bra burkar som Akurate ska drivas av minst 200wchakra.
Det här tycker jag bara är bara begripligt ur ett rent source first-perspektiv - "Du skall inte inte ha Akurate om du inte har minst Cx200 som slutsteg." - i vilket fall jag har svårt att argumentera med dig, Jan. Men då du faktiskt tycks föreslå Cx200 som inköp för någon som har Classik Movie :!: som källa så tycks mig rådet bizarrt. Det vore seriösare att föreslå honom att sälja sina högtalare...
dr Hollow - När du sitter där med 2*C5100 o kör 242 aktivt kommer du att sitta o tänka på hur bra det skulle bli med 200wstegen :wink:
Jag lovar!
Det kanske han gör. Jag tänker att jag vill ha en bättre CD-spelare och en ny lägenhet. Slutsteg har inte föresvävat mig. Fast det är ju jag; dr Hollow har säkert bättre källa och akustik.
Tigger wrote:
Försöker alltså få klarhet i om inte CX100 varianten ändå skulle vara fullt tillräcklig för mina Akurat 212...
Jo, det är den. (Åsikt baserad på lyssnande på mina C5100 och Akurate 242, min linnhandlare ("du skall ha Kontrol innan du satsar på något bättre än Cx100 som slutsteg"), och Linn (dvs deras sunkiga helpdesk) i omvänd kronologisk ordning.)

För övrigt är jag övertygad om att aktivt med både 5125 eller Cx100 är bättre än passivt med en Twin. Aktivt är något speciellt...

Jag kan dock inte råda dig att aktivera, inte med en Classik Movie framför. Jag håller med hardcorelinnie - satsa på källan.
Om jag utgår ifrån att du inte ämnar sälja dina högtalare och vill ha ett system för en "rimlig" penning så vore något i stil med Unidisk 2.1 + Exotik + begagnad 2250 något jag skulle kolla upp om jag var du. Inte sanslöst mycket pengar (mindre än du nog lagt på 212+221) och klart bättre än Unidisk SC + aktiva 212.

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 07:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Hallå, är det 1985? Sedan när bedömer vi Linn-slutsteg enbart baserat på levererad effekt?
Ja, det var ju just kraft vi snackade om.
Allt jag sagt är att 100w är klena, tune dem är ju en annan sak.
Behöver man nämna på ett Linnforum hela tiden att man utgår från tune dem?
För mig handlar kraft inte om att spela högt, det funkar med alla steg.
Men kaft ger bättre dynamaik på alla volymer. Mer live, mer lätthet, mer "rätt"

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 08:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Står fast vid att så pass bra burkar som Akurate ska drivas av minst 200wchakra.
Det här tycker jag bara är bara begripligt ur ett rent source first-perspektiv - "Du skall inte inte ha Akurate om du inte har minst Cx200 som slutsteg." - i vilket fall jag har svårt att argumentera med dig, Jan. Men då du faktiskt tycks föreslå Cx200 som inköp för någon som har Classik Movie :!: som källa så tycks mig rådet bizarrt. Det vore seriösare att föreslå honom att sälja sina högtalare...
Om du läser allt jag skrivit så torde det framgå vad jag menar.
Ett lösryckt citat blir ju rätt vinklat.
teatime wrote:
dr Hollow - När du sitter där med 2*C5100 o kör 242 aktivt kommer du att sitta o tänka på hur bra det skulle bli med 200wstegen :wink:
Jag lovar!
Det kanske han gör. Jag tänker att jag vill ha en bättre CD-spelare och en ny lägenhet. Slutsteg har inte föresvävat mig. Fast det är ju jag; dr Hollow har säkert bättre källa och akustik.
Haha, :wink: Uppgraderingsjävulen har oss alla i sitt lömska grepp.
Är just det som är min poäng!
Vad tror du händer när du sitter med en bra CD o ny lägenhet o tittar på dina C5100 :wink: :wink:
Jag lovar dig att du kommer att fundera hur bra det varit med 200w stegen, ska vi slå vad :D

Slutligen kanske inte Linn support ger de svar man vill ha, men de har oftast rätt; source first gäller.
Samtidigt är det inte fel i sig att bygga bakifrån eller från mitten. Hävdar att man ska ta stora kliv. Viss obalans kan då råda under en tid. Inge fel i det.
En helt annan sak gäller om man ha en fast budet o ska köpa ett system "en gång"

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 10:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linn har ju långt i från imponerande siffror när det gäller Watten!
Det som står ut mot andra förstärkare (pratar då ej tunedem) är framförallt dämpfaktorn som är ovanligt hög.
Vet ju inte så mycket om Chakra tekniken men högre dämpfaktor och bättre strömförmåga torde inte vara någon nackdel.

Men Classiken käns nog lite passe i dessa diskussioner.. :roll:

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 11:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sondek wrote:
Men Classiken käns nog lite passe i dessa diskussioner.. :roll:
Varför kan man inte bara svara på frågan utan att ifrågasätta?
Om någon frågar om slutsteg, så är det ju det personen vill ha svar på.
Om man har Akurate o Akurate sub o frågar om chakrasteg/filter (o andra kombinationer som ev skulle vara alternativ), kan man väl anta:
1/ att det kommer andra saker som källa/försteg tids nog...
2/ personen har koll på source first
3/ personen har finansialla möjligheter att förverkliga sina planer
att personen inte frågar om källa/försteg är antgligen beroende att där behövs ingen hjälp :wink:

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tigger wrote:
Om jag inte har råd att köpa både SC och chakra-steg i samma veva, vad skulle ni råda att köpa först -- SC eller slutsteget? Eller finns det andra alternativ att överväga?
Jag skulle (som flera redan har sagt) gå till en bra butik och jämföra olika alternativ. Skulle aldrig satsa 50 - 60000 på slutsteg bakom en SC, det får man ju en beggad CD12 för (om man lyckas hitta en)!

I din sits skulle jag vänta och se hur bra Majik CD är. Om den är så bra som det sägs (bättre än 2.1) så skulle jag köpa en sån + Exotik och kanske 2 5125 + kort. Det kommer att bli mycket bätre än SC + C4200. Försteget i SC sägs vara i klass med Kairn ungefär, en sådan skulle man ju inte vilja se framför att par Akurate...

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 12:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
50 - 60000 ... det får man ju en beggad CD12 för (om man lyckas hitta en)!
Ja, tack! Var då? Kinesiska ebay? :D

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 13, 2006 12:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
henriklh wrote:
50 - 60000 ... det får man ju en beggad CD12 för (om man lyckas hitta en)!
Ja, tack! Var då? Kinesiska ebay? :D
Jojo... när jag skulle köpa Uni eller CD12 förra året kollade jag runt under en 6månader eller så. Väldigt få av annonsörerna kunde visa upp en godtagbar historia. (säljer åt min vän alt köpt på auktion är klassiker)

Riktiga Solo o CD12 verkar hålla sig på samma värde = runt 100k.
De med "tveksam" historia är billigare, men inte så mycket.
Fast vem vill lägga 70-80k för en produkt som man inte kan skicka på service/rep till en handlare/Linn.
Stöldgods är ännu billigare...

Köpte min 1.1 av en handlare, känns tryggt att kunna få support.

Post new topic  Reply to topic  [ 40 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00