selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:14

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Mon Apr 10, 2006 15:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej, jag tänkte höra om någon har testat dessa slutsteg aktivt på Ninka.

Jag har själv tidigare jämfört aktiva Ninka mot passiva Katan med 5125 och då valde jag Katan och hoppades på att dessa skulle lyfta lika mycket som Ninka gjorde med aktivering, och visst blev det ett lyft, men inte i närheten av skillanden som blev när man aktiverade Ninka.

Jag tänkte tidigare byta mina Katan mot nya högtalare, då var det Keltik som var på tapeten. Ville jättegärna byta till dessa, men det föll på att det kändes som att jag saknade tillräckligt med slutsteg som skulle få Keltikarna att leva ut. Slutstegen jag då hade var 5125, lk140 plus att jag då tänkte köpa till ytterligare ett lk140 för att få nog med kanaler till att driva min hemmabio med.

Nåväl, det kändes som att jag skulle bli tvungen att kompromissa för mycket med slutsteg och att jag hela tiden skulle ha gått och fundrerat på hur Keltikarna skulle låta med rätt slutsteg framför.

Ja, som sagt blev det inga Keltikar. Det blev istället 2 st 2250 till mina Katan, och helt klart behövde dessa högtalare den extra effekten. Nu började de spela mycket mer levande och inte så platt som det blev med 5125. Det märktes mest på musik med mycket drag i, t.e.x hårdrock, fast jag saknar fortfarande lite tryck. Det känns som att man måste spela högt som tusan innan den rätta känslan infinner sig.

Det jag upplevde med Ninka när de var aktiva var att de spelade så bra även på låg volym. Det kändes helt klart som om dessa gick lättare än Katan och de är ju mer lättdrivna än Katan också på papperet.

Nå, nu blev det mycket skrivet, men det jag undrar över är om Ninka lyfter mycket med 2250 aktivt jämfört med 5125 aktivt? Eller är dessa så mycket mera lättdrivna än t.e.x Katan att skillnaden inte blir lika stor pga att de inte behöver lika mycket kräm? För det jag saknar hos Katan är just basen som Ninka kunde spela och att de spelar riktigt bra redan på låg volym.

Jag glömde nog förresten att nämna att jag har en Unidisk som källa/försteg.

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 10, 2006 16:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bara kollar så jag hänger med...
Du hade aktiva Ninka med 5125, bytte till aktiva Katan med 5125 o har nu 2*2250/aktiva Katan.

Gå tillbaks till Ninka kanske du inte blir nöjd med. Lurigt att uppgradera nästan i sidled!
Fundera på varför du bytte bort Ninka :wink:
Nä....ta ett större kliv istället. Spara tills du kan göra det du vill innerst inne.

Du kan väl köpa keltik nu när du har två bra steg? Ett till 2250 skulle räcka.
Eller aktiva Espek/5140?

PostPosted: Mon Apr 10, 2006 16:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Jag har själv tidigare jämfört aktiva Ninka mot passiva Katan med 5125 och då valde jag Katan...
Jag tycker det tyder på att du föredrar Katan framför Ninka generellt. Jag tvivlar på att du då kommer att tycka att det är så fräckt att byta från Katan till Ninka.

Mycket hänger på rummet, men jag skulle fundera på en Sizmik istället för Ninka. Det funkade bra för mig (ibland, ibland inte alls!) :)

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 10, 2006 17:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Bara kollar så jag hänger med...
Du hade aktiva Ninka med 5125, bytte till aktiva Katan med 5125 o har nu 2*2250/aktiva Katan.

Gå tillbaks till Ninka kanske du inte blir nöjd med. Lurigt att uppgradera nästan i sidled!
Fundera på varför du bytte bort Ninka :wink:
Nä....ta ett större kliv istället. Spara tills du kan göra det du vill innerst inne.

Du kan väl köpa keltik nu när du har två bra steg? Ett till 2250 skulle räcka.
Eller aktiva Espek/5140?
Jo du har förståt mig rätt :) förutom att jag har aldrig ägt ett par ninka hade bara hem dessa och jämförde med katan innan jag köpte katan

Helt klart är det som du säjer att det kanske är ett steg i sidled, alltså inte bättre på allt utan bättre på en sak men kanske sämmre på en annan.
Varför jag undrar är för att de är ganska lite pengar i skilland mellan de båda, ska man gå på ett par espekt/5140 måste man ju ha ett steg till för att gå aktivt visst jag skulle kunna använda 2 kanaler från min 5125 men då blir det olika steg, vet inte hur det blir i praktiken, för jag tycker att 5125 inte är i samma klass som 2250 samt att jag då skulle behöva köpa ett till steg till mina surronder
idag driver mitt 5125 en 5120 center aktivt med 3 slutsteg samt surronder

Men man får nog hålla sig lite och spara lite till vill ju igentligen ha keltik samt 3 st 2250 :) dyrt blir det men kanske billigare i längden om man blir nöjd och slipper byta för att man saknar något.

En subb har jag mer eller mindre uteslutit har en nu, har flyttat den över hela vardagsrummet bäst låter den om den inte är i rummet alls :(, kanske är subben som det är fel på? det är ju en heco utan takt kännsla :)

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 10, 2006 17:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Saknar du bas nu behöver du inte misströsta om du kör ninka aktivt med 2250.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 10, 2006 18:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Men man får nog hålla sig lite och spara lite till vill ju igentligen ha keltik samt 3 st 2250 :) dyrt blir det men kanske billigare i längden om man blir nöjd och slipper byta för att man saknar något.
OM det är keltik du vill ha = spara tills du kan köpa det då.
Följ ditt hjärta.
Musik är känslor. Hjärnan funkar inte att bestämma med i de lägena.
Men... det vore bra om du har hört alla alternativen innan du bestämmer dig.
Espek kanske passar dig ännu bättre!

Iom att du valde passiva katan när du demade mot aktiva Ninka, tyder på att Ninka inte kommer att få dig 100% nöjd. Så hoppa det alternativt.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 10, 2006 18:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Med 2x2250 + 1x5125 kan du låta 5125 driva center med två kanaler och basarna på Espek med två kanaler, den sista kanalen på 5125 driver du bakhögtalarna i mono med...

2250-stegen använder du då till diskant och mellanregister-elementen på Espek. Givetvis Espek och Ekwal aktivt...

Köp till en till 2250 och använd denna till centern om du vill uppgradera, då kan du köra bakhögtalarna i stereo igen + att du driver en av basarna
i centern med den femte kanalen...

/Magnus

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 10, 2006 19:44 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Har aldrig hört Aktiva Katan men passiva har jag lyssnat på hos en bekant och det funkade kanon, men behöver en sub typ Sizmik för att falla mig i Smaken.
Har tidigare haft kombinationen Passiva Ninka och Sizmik, därefter Passiva Espek och Sizmik, nu har jag Aktiva Espek och Melodik och nu har det börjat spela som jag vill.
Av det jag har läst om din anläggning så verkar det som en kanonfin anläggning.
Visst har du Unidisk SC,2*2250 och Aktiva Katan.
Jag skulle nog prova en LINN sub av något slag innan jag bytte bort Katan.

Mvh Zimba.

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 10, 2006 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zimba wrote:
Har tidigare haft kombinationen Passiva Ninka och Sizmik, därefter Passiva Espek och Sizmik, nu har jag Aktiva Espek och Melodik och nu har det börjat spela som jag vill.
.
Beskriv skillnaden mellan dessa uppsättningar.
Vad tillför Melodik till aktiva Espek?
Måste låta grymt bra iallafall med de två tillsammans :)

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 10, 2006 22:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Gissa en gång. :D

Post subject:
PostPosted: Mon Apr 10, 2006 22:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

haha, nu kanske min fråga är på ett annat plan än bara svara "tillför bas".
Man kanske vill ha en mer målande beskrivning :wink:

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 00:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ojoj, be om mer "målande" på ett Linn-forum, modigt :P Fast jag hoppas du får svar, jag tycker också "målande" beskrivningar kan vara kul. Framförallt vore det sketaintressant att veta hur bytet Sizmik->Melodik upplevdes ifall det gjordes med systemet i övrigt intakt (så att uppgraderingen var isolerad).

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 02:18 
Site Admin
Site Admin

Men Jan, det måste ju ha blivit bättre tune dem, punkt. :roll:

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
1) Mer bas... (OBS! Den här filade jag rätt länge på :D ).
2) Återger lägre frekvenser än både Ninka och Espek.
3) Bättre tune dem... men bara om man lyckas justera in den korrekt vilket förmodligen är svårare desto djupare huvudhögtalaren går.
Bonka bonka gänget på minhembio forumet köper naturligtvis detta rakt av. Puristerna kommer att justera känsligheten och flytta omkring sin Melodik millimeter efter milimeter och aldrig bli nöjd :?
Som purist skall man helst ha två Melodikar vilket leder till att man lika gärna kan gå och köpa något Akurate aktigt för dom pengarna :idea:

Smaken är ju som baken men de flesta kan nog leva utan Melodik till sina Espek.

Post subject:
PostPosted: Tue Apr 11, 2006 10:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Men man får väl inte lika mycket bas med akurate om det är det man är ute efter? Eller menar du att det blir ungefär lika bra?

Posted from a Sony Ericsson mobile phone

Post new topic  Reply to topic  [ 17 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00