selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:52

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Apr 04, 2006 11:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack alla inblandade för en trevlig kväll! Trots att återbuden haglade inledningsvis (2-3 personer till var påtänkta) så blev det riktigt kul.

Det var roligt att höra aktiva Keilidh igen. Jag har visserligen hört just aktiva Keilidh i hundratals timmar, men det har alltid varit samma system - kul att höra ett annat. Det lät intressant nog ganska annorlunda - mer stuns i Kamargs system. Rummet gör nog en del.

Det var förresten rätt lustigt, det där - just när vi satt där och berömde akustiken (klart bättre än min iallafall) så säger Kamarg att han skall flytta alla väggarna! :shock: Fast det låter som en helskön lägenhet när man kan stå och laga mat i sweetspot. :D

Pers Ikemi har jag naturligtvis hört förr, men det är alltid kul att höra Ikemi hemma. Helt klart en kompetent maskin. Jag blir alltmer övertygad om att jag behöver en bättre CD än Karik/Numerik. (Jag trodde K/N skulle bli plågsamt dagen därpå, men det lät faktiskt helt ok. Måste varit söndagsströmmen...) Ironiskt att kanske den CD som lät bäst på hela kvällen var den som fick Pediatrik att få ett utbrott över CD-mediet. 8) (Jag tror Per tänkte publicera en "setlist".. han antecknade flitigt, iallafall.)

I övrigt går det förresten att konstatera att vid halvtretiden är inte alltid hyreskontraktsinnehavare och Keltikägare överrens om vad volymen skall stå på... :roll: :D

Post subject:
PostPosted: Thu Apr 06, 2006 23:01 
Moderator
Moderator

Kan bara hålla med om att det var en väldans trevlig kväll. Jag skulle väl inte bli helt förvånad om inte "Lyssningskväll 3 i Skåne" så småningom kommer upp som ämne :) Det var ju inte direkt svårt att hitta roliga plattor att spela. Jag gjorde en liten slarvig lista på det som jag själv inte hade med mig, men som jag tyckte var bra:

Art Blakey - The big beat
Cat Power - The greatest
Antony and the Johnsons - I am a bird now
Ane Brun - Duets
Oscar Brown Jr - Between heaven and hell
Tony Joe White - Closer to the truth
Niel Young - Tonight's the night
Frida Hyvönen - Until death comes
Van Morrison - His band and the street Coir
The Knife - Deep cuts
The Impressions - People get ready

Efter det att jag började anteckna tror jag bara det var en skiva som jag inte ville skriva upp - Moneybrother. Det beror säkert inte på att han är dålig, bara att just jag inte är så förtjust i hans musik.

Ska jag ge några omdömen kring ljudet måste det bli, vansinnigt bra! Det är sjukt trevligt att uppleva ny, och välkänd, musik på en bra anläggning med välutrustad tolva. Ikemin skämdes inte för sig, visst. Vi ägnade oss heller inte åt apparatjämförelser direkt, men Pediatrik hade nyss köpt samma nya skiva på CD, som teatime köpt på LP, så vi kunde inte låta bli. Det är otroligt vilken rytm, driv och fart som tolvan plockar fram ut skivan. För att inte tala om att det faktiskt finns bastoner som verkligen naglar fast en i soffan (eller får en att dansa lite) på de flesta skivor.

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 07, 2006 01:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Efter det att jag började anteckna tror jag bara det var en skiva som jag inte ville skriva upp - Moneybrother. Det beror säkert inte på att han är dålig, bara att just jag inte är så förtjust i hans musik.
Det är mycket möjligt, men just den skivan tror jag det är något fel på på vinyl. Jag tycker den är riktigt andefattig, en klar besvikelse efter att ha hört singlarna på TV(!). Pediatrik tyckte ju att den var sämre än vanligt också. Jag misstänker att i det här fallet är det nog CD:n man skall ha... :?

Post subject:
PostPosted: Fri Apr 07, 2006 11:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Det är mycket möjligt, men just den skivan tror jag det är något fel på på vinyl.
Det måste helt klart vara något fel på vinylpressningen i det fallet. Lät mycket sämre :!: än där hemma. Med tanke på kringutrustningen vore det en omöjlighet, även om det rent ekonomiskt vore tilltalande... :wink:

Post new topic  Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page Previous 1 2 3

All times are UTC+02:00