Tjagge wrote:
Måste ta och kolla upp Clapton också, har inte en enda skiva med karln. Pinsamt.
Blues Breakers med John Mayall och Eric Clapton är ett måste! Fantastiskt bra skiva. Kan också rekommendera From The Cradle.
Joss Stone - The Soul Sessions
Jag har inte tillräckligt med superlativ för att beskriva den här skivan. Joss Stone har en fantastisk röst och med rutinerade musiker och ett bra låtmaterial (bla en cover på Aretha's All The Kings Horses) så är den här skivan ett måste.
Joss Stone - Mind Body & Soul
Jag lyckades få tag i den holländska utgåvan av den här som förutom den ursprungliga skivan innehåller sex stycken livespår från en spelning i Amsterdam. Vad det gäller skivan så blev åtminstone jag väldigt besviken, kanske beroende på att jag väntade mig så mycket efter The Soul Sessions. Trots att det är samma producent på båda skivorna så är det råa, enkla soul-soundet från Soul Sessions borta. Därmed inte sagt att den är dålig, den innehåller ett par riktiga guldkorn som Less Is More och Young At Heart, men den lutar nog lite mer åt pophållet. Här har också Ms Stone skrivit många av låtarna själv. I vilket fall som helst så var livespåren i sig själva värda pengarna.
Aretha Franklin - Spirit In The Dark
En nyskild Aretha, anno 1970, och en del i min strävan att ersätta diverse samlingsskivor med studioalbum. Här har jag dock kanske tagit mig vatten över huvudet: one down, thirty to go! Kanske får nöja mig med hennes Atlantic skivor till att börja med.
Deep Purple - Made In Japan
Inte mycket att säga, blev av med den här skivan i ett bilinbrott och har den äntligen igen.
The Who - Live At Leeds
Som ovanstående.
Simon And Garfunkel - The Concert In Central Park
Otroligt bra livekonsert.
The Clash - London Calling
Lite av en överraskning för mig som inte hört så mycket Clash innan (med undantag för hitlåtarna). Går varm i skivspelaren nu och jag är helt såld. Trodde Clash var punk men att sätta den etiketten på det här albumet vore ärligt talat en förolämpning mot bandet.
Fleetwood Mac - Live In Boston (Vol I, II och III)
Nysläpp av de legendariska Boston spelningarna, nu med en kväll och konsert per skiva. Mycket bättre ljud än orginalskivan som dessutom var en mix av de tre separata spelningarna.
Anna Ternheim - Somebody Outside
Såg henne på Malmöfestivalen och borde ha köpt den här skivan för länge sedan egentligen. Shoreline ger mig rysningar varje gång jag hör den och hennes röst är verkligen uttrycksfull. Lite kul, har en kompis som gick i samma musikklass som henne uppe i Stockholm. Dock så tvivlar jag på att hon var av den här kalibern då =)
Gorillaz - Demon Days
Jag gillar Gorillaz' mix av musikstilar, personlig favorit här All Alone.
The Killers - Hot Fuss
Inte riktigt säker på vilken genre det här faller under...Indie med emo-vibbar? Inte vad jag brukar falla för men det här är bra! Annorlunda produktion, stökigt och melodiskt. Föll för All These Things That I've Done men gruppen är nog mest känd för Somebody Told Me.
Deep Purple - Shades of Deep Purple
Min Deep Purple A's and B's försvann i redan nämnda bilinbrott så det är lika bra att börja från början med studioalbumen.
Dj Sleepy - Sleepy Sound System Vol. I
Dj Sleepy feat. i princip hela hiphop/rap sverige. Jag har inte haft tillfälle att lyssna så mycket men 30 kronor på Skivesset var det i alla fall värt, om inte annat för In This Cold World med Thomas Rusiak =)