selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:39

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 11:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag kom hem sent igår och hann inte börja med ljudkort. Ikväll hoppas jag det blir tid. Jag har inte för avsikt att använda ljudkortens eller datorns analogdelar, och jag tror man får radikalt annorlunda resultat om man kopplar datorn analogt respektive digitalt till sin stereo. Alla gånger jag kopplat in en dator analogt till stereon har jag fått katastrofala resultat. Jag tror jag och teatime råkade göra en jämförelse för någon vecka sedan. Vi spelade först en mp3-låt bränd på en cd-skiva i Ikemin. Därefter spelade vi samma låt från datorn fast i okomprimerat format, digitalt in i 5103:an. Ikemivarianten var väl bättre, men samtidigt reagerade vi på att datorsättet hade något i låten som Ikemi/mp3 saknade. Kommer jag ihåg fel teatime? Jag har till och med för mig att du regaerade på något innan jag nämnde att den brända skivan var mp3:ad. Detta borgar väl för att man ska kunna få rätt bra kvalitet med digital musik från en dator. Speciellt om man kopplar förbi Windows K-mixer och annat trams vilket jag inte gjort i ovanstående fall.

Om musik låter olika beroende på vilken hårddisk som används så gissar jag att detta mest märks om musiken tas analogt från datorn. Olika hårddiskar kanske ger olika störningar som märks då datorn hanterar en analog musiksignal i realtid. Att skillnad skulle höras om man använder olika hårddiskar för att lagra en wav-fil, som sedan bränns på CD, det är jag mycket tveksam till.
Låter som en vettig slutsats om datorer och hårddiskar.

Roligt att du tar dig tid med det här sedan, skall bli intressant at se (höra) vad Linns a/d-konvertering går för. Det kan ju mycket väl vara så att det plötsligt blir riktigt bra, och det då blir meningsfullt att spela över vinyl till CD. Själv håller jag mycket på med att digitalisera gamla rullband, varför jag är så nyfiken på resultatet av dina försök Per.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 15:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
...
Om musik låter olika beroende på vilken hårddisk som används så gissar jag att detta mest märks om musiken tas analogt från datorn. Olika hårddiskar kanske ger olika störningar som märks då datorn hanterar en analog musiksignal i realtid. Att skillnad skulle höras om man använder olika hårddiskar för att lagra en wav-fil, som sedan bränns på CD, det är jag mycket tveksam till.
Allt påverkar, så är det ju bara. Att komponenter i den digitala delen har betydelse (som hårddiskar) tycker jag inte är mindre konstigt än t ex transportens betydelse för CD-avspelning. Pratar vi om att bränna till CD så har brännaren betydelse. Min nuvarande Plextor DVD-brännare ger klart bättre resultat än min förra HP CD-brännare. Detta i samma dator med samma disk och på likadant media (iofs ett annat brännarprogram). Vilka CDR-skivor man väljer spelar också roll.

Ljudkort? Tips på bra sådana mottages tacksamt. Vill helst ha externt USB-anslutet.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 28, 2006 16:52 
Site Admin
Site Admin

stefan wrote:
Allt påverkar, så är det ju bara. Att komponenter i den digitala delen har betydelse (som hårddiskar) tycker jag inte är mindre konstigt än t ex transportens betydelse för CD-avspelning. Pratar vi om att bränna till CD så har brännaren betydelse. Min nuvarande Plextor DVD-brännare ger klart bättre resultat än min förra HP CD-brännare. Detta i samma dator med samma disk och på likadant media (iofs ett annat brännarprogram). Vilka CDR-skivor man väljer spelar också roll.
Jo, att det spelar roll vilken brännare man kör med är däremot inte så konstigt. Vad som däremot får mig att höja ögonbrynen är om det påstås att det gör skillnad, när du bränner CD:n, vilken hårddisk som programmet läser från innan det bränner. 8)

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 00:45 
Moderator
Moderator

Oj oj, Adobe Audition verkar avancerat. Jag har haft noll koll, men lyckats göra en inspelning. Dock inte editera låten så snyggt kanske. Något kan också ha varit galet eftersom nivån blivit väldigt låg. Jag har nog inte lärt mig editera så snyggt än heller...

Master Blaster

57 Megabyte. Sony, om du har mycket plats någonstans får du gärna flytta filen dit eftersom den nu ligger på ett ställe som inte alltid är online.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 09:04 
Moderator
Moderator

Nu ändrade jag något så det kanske fungerar bättre. Kan trixa med någon mer inspelning ikväll.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 09:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Väntar med spänning på fortsättningen.. . Vad gjorde du för ändringar i inställningarna?

Posted from a Sony Ericsson mobile phone

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 09:52 
Moderator
Moderator

Jag tror problemet var att Windows accessrättigheter till filen var för begränsade.

Om man inte vill använda Adobe Audition, är det någon som har tips på vettiga och lagom avancerade ljudediteringsprogram? SoundForge har jag använt någon gång i min ungdom. Vilka program klarar att gissa var låtar börjar och slutar automagiskt?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 10:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Spontant lät det inte så illa. :) Svårt att säga när man sitter på jobbet med ett par hörlurar och har tvingats skruva upp volymen så mycket att om det kommer ett mail blir jag av med trumhinnorna.. lite stressat lyssnande. ;)

Adobe Audition, är det gamla CoolEdit? Har har inte pillat på det på ett antal år, men jag har för mig att det var hyfsat begripligt (fast det har väl tillkommit en miljon funktioner sedan dess). Att markera start och stop för en låt manuellt var inte svårt, vad jag minns. Att förstärka ett ljudklipp är också lätt, men jag har ingen aning om i vilken utsträckning man eventuellt förstör. Digitalljud är konstigt...

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 10:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Spontant lät det inte så illa. :) Svårt att säga när man sitter på jobbet med ett par hörlurar och har tvingats skruva upp volymen så mycket att om det kommer ett mail blir jag av med trumhinnorna.. lite stressat lyssnande. ;)

Adobe Audition, är det gamla CoolEdit? Har har inte pillat på det på ett antal år, men jag har för mig att det var hyfsat begripligt (fast det har väl tillkommit en miljon funktioner sedan dess). Att markera start och stop för en låt manuellt var inte svårt, vad jag minns. Att förstärka ett ljudklipp är också lätt, men jag har ingen aning om i vilken utsträckning man eventuellt förstör. Digitalljud är konstigt...
Att förstärka ljud (normalize) är förädiskt för musikaliteten. Bättre att bara spela in en så bra signal som möjligt och sedan bara låta det vara.

Skall försöka tipsa lite mer ordentligt ikväll när jag är hemma, sitter på jobbet nu.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 12:20 
Moderator
Moderator

Japp det är gamla CoolEdit tror jag. Helt obegripligt är det nog inte. Men det verkade som att det internt jobbade med 32 bitar, och sedan på något sätt gör om det till 16, och mixar om ljudfilerna då. Jag skulle vilja definiera upp 16bitar/44,1 kHz från början och slippa alla konverteringar. Ska rota lite sen.

Spelade in en snutt av en claptonlåt också. Där blev nivårn vettigare. Det ska väl också sägas att inspelningsnivån på S Wonderskivan är väldigt låg. Man får dra upp ljudet rejält när man lyssnar på den som vanligt.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 12:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Men det verkade som att det internt jobbade med 32 bitar, och sedan på något sätt gör om det till 16, och mixar om ljudfilerna då. Jag skulle vilja definiera upp 16bitar/44,1 kHz från början och slippa alla konverteringar. Ska rota lite sen.
Det skall gå att ställa in från början när man öppnar ett nytt tomt objekt.
per wrote:
Spelade in en snutt av en claptonlåt också. Där blev nivårn vettigare. Det ska väl också sägas att inspelningsnivån på S Wonderskivan är väldigt låg. Man får dra upp ljudet rejält när man lyssnar på den som vanligt.
Går det inte att höja utnivån på 5103? Det vore ju ultimat.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 12:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Adobe Audition, är det gamla CoolEdit?
Jepp. CoolEdit är så mycket enklare att använda. Har dessutom, enligt mig, alla funktioner som krävs.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 19:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Jag tror problemet var att Windows accessrättigheter till filen var för begränsade.

Om man inte vill använda Adobe Audition, är det någon som har tips på vettiga och lagom avancerade ljudediteringsprogram? SoundForge har jag använt någon gång i min ungdom. Vilka program klarar att gissa var låtar börjar och slutar automagiskt?
ett tips på program om man inte vill använda adobe audition (cool edit) eller använder Linux, Mac är audacity http://audacity.sourceforge.net/ dessutom tycker jag det ger bättre musikaliskt resultat än Cool edit och bättre i Linux än med Windows. Rätt så lättanvänt dessutom.

Program som kan spitta låtar finns det en del av men ingen jag har hittat som gör det bra bättre att göra det manuellt.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 29, 2006 22:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
teatime wrote:
Adobe Audition, är det gamla CoolEdit?
Jepp. CoolEdit är så mycket enklare att använda. Har dessutom, enligt mig, alla funktioner som krävs.
Har i alla tider använt CoolEdit men konverterat till Audition 1.5. Men jag håller inte med om enkelheten att använda programmen. De är nämligen identiska! Användarvänligheten skiljer alltså inte.

Men, Audition innehåller alla (de flesta?) tilläggsmoduler som fanns att köpa till CoolEdit. Tex tonkontroller och equalizer. Det kan ju naturligtvis ses som en komplexitet. Vad som också skiljer, om jag minns rätt, är att Audition med automatik startar som ett 4-kanals mixerprogram. Dvs du måste anpassa/konfigurera programmet om du enbart vill använda det som en redigerare för stereo-filer. Men när detta är gjort funkar det som på den gamla goda tiden.... Och detta är bara någon knapptryckning det handlar om i inledningsskedet....

/ B

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 30, 2006 01:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Vilka program klarar att gissa var låtar börjar och slutar automagiskt?
En bra metod tycker jag är att spela in en hel sida från LP:n, sedan ser man ju var mellanrummen mellan låtarna är. Då zoomar man in och antecknar tiden i ett cuesheet som man bränner ut ifrån, och så får man hela LP-sidan bränd utan "hack", det låter som när man spelan LP:n fast den är indexerad.
per wrote:
Om man inte vill använda Adobe Audition, är det någon som har tips på vettiga och lagom avancerade ljudediteringsprogram? SoundForge har jag använt någon gång i min ungdom.
Har jobbat med Cooledit, Samplitude och Wavelab. Tycker Cooledit är lättast att jobba i, men solklart att Wavelab är mer musikaliskt. Hepcats tips verkar ju intressant också.

Har inte hunnit höra låtexemplet än, det går inte att ladda ner när jag försöker.

Undrar om det spelar roll i vilket program man jobbar i för slutresultatet, när den inkommande signalen är digital? Har märkt att resultatet låter väldigt olika mellan olika program, när man spelar in och låter ljudkortet sköta A/D-omvandlingen. Och då borde ju ändå i rimlighetens nman signalen som går från ljudkortet till ljudprogrammet vara digital. Så varför låter det då inte exakt likadant?

Post new topic  Reply to topic  [ 57 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 Next

All times are UTC+02:00