per wrote:
Vilka program klarar att gissa var låtar börjar och slutar automagiskt?
En bra metod tycker jag är att spela in en hel sida från LP:n, sedan ser man ju var mellanrummen mellan låtarna är. Då zoomar man in och antecknar tiden i ett cuesheet som man bränner ut ifrån, och så får man hela LP-sidan bränd utan "hack", det låter som när man spelan LP:n fast den är indexerad.
per wrote:
Om man inte vill använda Adobe Audition, är det någon som har tips på vettiga och lagom avancerade ljudediteringsprogram? SoundForge har jag använt någon gång i min ungdom.
Har jobbat med Cooledit, Samplitude och Wavelab. Tycker Cooledit är lättast att jobba i, men solklart att Wavelab är mer musikaliskt. Hepcats tips verkar ju intressant också.
Har inte hunnit höra låtexemplet än, det går inte att ladda ner när jag försöker.
Undrar om det spelar roll i vilket program man jobbar i för slutresultatet, när den inkommande signalen är digital? Har märkt att resultatet låter väldigt olika mellan olika program, när man spelar in och låter ljudkortet sköta A/D-omvandlingen. Och då borde ju ändå i rimlighetens nman signalen som går från ljudkortet till ljudprogrammet vara digital. Så varför låter det då inte exakt likadant?