sportbilsentusiasten wrote:
För ni kan väl inte mena att all musiken där är kass...
Jo...
Jag är inte så glad för att göra kategoriska uttalanden men melodifestivalen är undantagslöst skräp. Jämför Idol, det är i princip samma sak. Det viktiga är inte musiken utan showen. Framför allt så framförs låtarna inte direkt av artister med en brinnande passion för sina alster. Melodifestivalen består av 'musik' skriven av professionella låtskrivare för att appelera till så många som bara möjligt, läs slätstruken och menlös, och framförs av artister som handplockats av samma anledningar. I Idol så ska en look och en image säljas in, man ska skapa en produkt som går att kränga. Idol/Fame Factory konceptet går i själva verket så mycket hand i hand med melodifestivalen att snart nog större delen av deltagarna har sina rötter i Bert Karlssons artistfabrik där det enda som krävs är en medioker röst som går att applicera på så många genrer som möjligt (vore ju synd att inte kunna hänga på en trend), en vilja att bli 'känd' och en avsaknad av kompromisslöshet. De resterande artisterna är avdankade svensktoppare som hoppas vinna på det faktum att deras namn redan är insålt hos den äldre delen av befolkningen.
Det vore naturligtvis hyckleri att påstå att business-aspekten av musik inte existerar utanför melodifestivalens paljettklädda väggar, men för att nå så höga nivåer så får man gå långt in i Britney Spears- och S Club 7-land. Konsekvent nog så är inte det något jag önskar ha stämplat i mitt musikaliska pass heller. Jag anser mig inte vara omöjlig vad det gäller musik. Även om jag har mitt ursprungliga intresse i blues och rock så gillar jag allt som är bra, om det så är Pogues med sin punkvariant på irländs folkmusik, Public Enemy med sin råa politiska rap eller Feists gungiga singer-songwriter stuk. Kriteriet är att det ska vara intressant och bra. Jag vill bli utmanad, vare sig det gäller musik, film eller morgontidningsläsande. Följdaktligen ingen melodifestival, Disney eller Aftonbladet. Tre-minuter-med-tonartshöjning, stämningsmusiks inspirerat känslosvall eller "30 sidor om melodifestivalen! Vann rätt låt!? Läs om Carolas tappade knapp!"
I slutänden så är ju dock dessa alla individuella saker. Gillar man melodifestivalen så är det ju bara att tuta och köra. Dessutom så fyller den ju en funktion även för oss som inte gillar den: man kan må lite bra när man kontemplerar att 4,9 miljoner svenskar har "sämre" musiksmak än en själv
Edit - Tjosan, 4,9 miljoner - 1 då jag ju som nämnts såg den.