selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 22:50

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 12:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Kicki Danielsson däremot, oj oj oj, vilken stor, ehr, ....artist....

Allvarligt talat grabbar, är det nån av er som egentligen (seriöst nu alltså) tyckte att någon av låtarna var nånting att ha? I dag är det måndag, är det nån som ens kommer ihåg nån av låtarna?

VH,Carl
Jo, som jag tidigare sagt, Magnus Bäcklund's o Graaf's låtar var riktigt riktigt bra.

Kicki ja...
För att lyckas i stora finalen ska man veta att framförandet gör JÄTTEmycket. O där hade Kicki hämtat "0".
Som Stones säger - befriande att Carola som FÅ svenskar går in o tar över stället.
Utan att transa runt som rockabillygänget för att dölja en svag låt.

Carols låt är inte supervass, men vi slipper upprepa Stenmarks fiasko.
Fast...håller rösten?

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 12:31 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
PS Kuriosa; Kommer ni ihåg vad kvinnoälskaren Ulf Lundell sa om Carola Körberg? "Hon sjunger vidrigt och har som ingen annan förstört många vackra svenska julsånger".
Ja, covers är oftast hemska.
Bing Krosby (stavning?) kan det där med julsånger!
Nat King Cole med.

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 17:53 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Allvarligt talat grabbar, är det nån av er som egentligen (seriöst nu alltså) tyckte att någon av låtarna var nånting att ha? I dag är det måndag, är det nån som ens kommer ihåg nån av låtarna?
Vad som förvånar mig är att så många tyckter "Sing for me" var bra, personligen så tycker jag att den i princip definierar vad jag ogillar med schlagerformatet: utsmetad, trist och utan klo. Att den skulle ha något annat gemensamt med perioden Beatles förutom snittet på gitarristens klänning är otänkbart.

Jag tror att anledningen till att jag överhuvudtaget hade en preferens vad det gällde vinnare förmodligen var att de flesta bidragen kändes pinsamma och lite amatörmässiga. Där plockar Carola som många redan nämnt åtskilliga poäng. Hon är ett proffs och även om hon kanske inte placerar sig så högt i finalen så kommer hon åtminstone inte att skämma ut landet hon representerar...som finnarnas bidrag. Bara synd att hon inte kan vara förkyld då också, jag gillade hennes hesa röst i lördags.

Och nej, jag skulle inte kunna nynna någon av låtarna idag, Måndag =)

Post subject:
PostPosted: Mon Mar 20, 2006 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:
Allvarligt talat grabbar, är det nån av er som egentligen (seriöst nu alltså) tyckte att någon av låtarna var nånting att ha?
Helt seriöst så anser jag, kanske föga förvånande, att hela tillställningen är skräp. Varje sekund av den, från musik till kvällstidningarna till den grundläggande iden bakom tävlingen.

Nu har jag inte hört alla låtarna och är inte intresserad av att göra dem heller och då ska man egentligen inte uttala sig tycker jag. Dock vet jag att jag skulle tycka illa om samtliga bidrag och artister om jag skulle ha sett deras framträdanden.

Vissa bidrag har jag faktiskt sett på grund av hänsyn till människor jag varit och hälsat på under deltävlingarna. Det är ju mer regel än undantag att människor vill se på dessa arrangemang, så kallade folkliga nöjen som sagt. Och av det jag sett så stärktes bara mina fördomar mot melodifestivaler.

Även jag ställer mig till skaran som inte ger så mycket för Carolas eventuella skönsång. Teknisk vet jag inte om hon är och är inte kapabel att avgöra. Vad jag vet är däremot att exempelvis en teknisk gitarrist ofta får lida lite spe över denna förmåga. Är sedan vår tekniska gitarrist mer intresserad av att lira tekniskt svåra låtar än mer balanserat material så är sågningarna inte långt borta. Jämför Yngwie Malmsten tex. Varför får vokalister vara tekniska men framföra undermåligt material när inte andra musiker får det? Tänk Toto som både skriver ambitiösa låtar och framför dessa med stort tekniskt kunnande, vad brukar de få för respons av våra kära kvällstidningar? Föresten kom jag på att jag tycker Carola har en svag och opersonlig röst också som är tråkig att lyssna på.

Tack Carl för att du lade upp bollen så jag fick spy lite galla utan att vara den som bjöd in mig själv till samtalet så att säga.

Nu tycker jag förstås att folk får se på vad de vill, problemet med melodifestivalen och dokusåpor för att nämna två fenomen är att de knappast går att undvika. Det ska snackas och spekuleras och skvallras. Jag vet att jag låter som en riktig översittare som sätter mig själv på en hög piedestal av finkultur och det är kanske precis vad jag är. Hur som jag håller med dig Carl när du efterlyser ett liknande engagemang i andra frågor.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 03:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:

VH,Carl
Jag kommer iallafall ihåg "Mama take me home"

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Hur som jag håller med dig Carl när du efterlyser ett liknande engagemang i andra frågor.
O vad skulle det vara "bättre" att engagera sig i då? Vända kabeln rätt o lödning... :?
Fråga 100 personer vad de tycker är mest märkligt, vår hobby eller melodifestivalen.

Min erfarenhet är att engagerade människor är engagerade i det mesta - medan andra flyter runt i livet utan att bry sig om något direkt...
Det om något är väl tragiskt!

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 11:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är faktiskt helt övertygad om att en majoritet av dem som engagerar sig i att ringa och rösta på melodifestivaler och andra lekprogram skulle kunna lägga lite krut på vår omvärld istället. Inte nödvändigtvis lödning av kablar.

Det är faktiskt ett hot mot vår demokrati att ungdomar frivilligt fördummar sig framför dokusåpor. Vilken samhällsutveckling får vi när all kultur skall vara så utsmetad och lättsmält som möjligt. Unga människor, och även äldre för den delen, orkar inte läsa en ledare i en dagstidning och tillgodogöra sig vad som där står. Naturligtvis inte alla men undersökningar pekar på en klassklyfta där det inte är de rent materiella värdena som är segregerande utan rena kunskapsfärdigheter.

Vill vi ha ett samhälle med robotmänniskor som lallar runt eller tänkande individer som faktiskt kan tillföra samhället och sig själva något? Jag drar nu resonemanget väldigt långt, kanske för långt men tycker jag kan göra det för att på lättsammaste sätt visa vad jag menar.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 11:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Carl Nyqvist wrote:

VH,Carl
Ärligt talat så hoppas jag att Carolas plan störtar på väg till Bryssel (eller var dom har den där vidriga tillställningen), att Lena Ph sticker sig på en förgiftad nål, att Kicki till slut kör av vägen ordentligt och så vidare...

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Man måste faktiskt inte titta, Henrik. ;)

Det har jag personligen inte gjort sedan 80-talet...

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Länge leve melodifestivalen!! :D

Och länge leve Kicki också... om hon nu kan hålla sig från priten vill säja :roll:

Skinkerna är oftast två eller vad man nu brukar säja...
En del trivs bäst på en skitig, rökig lokal där något undeground band lirar medans en del trivs bäst när de sitter uppklädd i frack, nyparfymerad i någon fin konsertsal och lyssnar på opera!

Dom flesta av oss befinner sig antagligen någonstans mitt mellan dessa och det slumpar sig nog att en del av oss tycker att det är helt okej att titta på Melodifestivalen. Kommersiellt kanske men å ena sidan vill vi ju kanske inte förbjuda såna här evenemang och bli kallad den sista kommuniststaten :?

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 13:32 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Jag är faktiskt helt övertygad om att en majoritet av dem som engagerar sig i att ringa och rösta på melodifestivaler och andra lekprogram skulle kunna lägga lite krut på vår omvärld istället.
Ja, fast min fråga är HUR kan du veta att bara för att man engagerar sig i (något så enl dig fördummande) som melodifestivalen...så gengagerar man sig inte i andra saker?

O när det gäller dokusåpor, är det värre än att se på våldsfilmer, datorspel...?
Kanske bättre att dra på stan o sparka ned gamlingar kanske...

Som du märker tycker jag man ska akta sig att dra för långtgående slutsatser!
Att döma ut andras intresse ter sig dessutom märkligt om man betänker vad vi snackar om på selleri...
Vem är tokigast :roll:

För att avsluta, är det gäller musik kan jag uppskatta alla stilar. Finns bra musik i alla genrer.
Ni som inte gillar melodifestivalen - gör ni det för att det inte är "fräckt" eller?
För ni kan väl inte mena att all musiken där är kass...
Eller har vi en berömd masspsykos igen, haha

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 18:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
För ni kan väl inte mena att all musiken där är kass...
Jo...

Jag är inte så glad för att göra kategoriska uttalanden men melodifestivalen är undantagslöst skräp. Jämför Idol, det är i princip samma sak. Det viktiga är inte musiken utan showen. Framför allt så framförs låtarna inte direkt av artister med en brinnande passion för sina alster. Melodifestivalen består av 'musik' skriven av professionella låtskrivare för att appelera till så många som bara möjligt, läs slätstruken och menlös, och framförs av artister som handplockats av samma anledningar. I Idol så ska en look och en image säljas in, man ska skapa en produkt som går att kränga. Idol/Fame Factory konceptet går i själva verket så mycket hand i hand med melodifestivalen att snart nog större delen av deltagarna har sina rötter i Bert Karlssons artistfabrik där det enda som krävs är en medioker röst som går att applicera på så många genrer som möjligt (vore ju synd att inte kunna hänga på en trend), en vilja att bli 'känd' och en avsaknad av kompromisslöshet. De resterande artisterna är avdankade svensktoppare som hoppas vinna på det faktum att deras namn redan är insålt hos den äldre delen av befolkningen.

Det vore naturligtvis hyckleri att påstå att business-aspekten av musik inte existerar utanför melodifestivalens paljettklädda väggar, men för att nå så höga nivåer så får man gå långt in i Britney Spears- och S Club 7-land. Konsekvent nog så är inte det något jag önskar ha stämplat i mitt musikaliska pass heller. Jag anser mig inte vara omöjlig vad det gäller musik. Även om jag har mitt ursprungliga intresse i blues och rock så gillar jag allt som är bra, om det så är Pogues med sin punkvariant på irländs folkmusik, Public Enemy med sin råa politiska rap eller Feists gungiga singer-songwriter stuk. Kriteriet är att det ska vara intressant och bra. Jag vill bli utmanad, vare sig det gäller musik, film eller morgontidningsläsande. Följdaktligen ingen melodifestival, Disney eller Aftonbladet. Tre-minuter-med-tonartshöjning, stämningsmusiks inspirerat känslosvall eller "30 sidor om melodifestivalen! Vann rätt låt!? Läs om Carolas tappade knapp!"

I slutänden så är ju dock dessa alla individuella saker. Gillar man melodifestivalen så är det ju bara att tuta och köra. Dessutom så fyller den ju en funktion även för oss som inte gillar den: man kan må lite bra när man kontemplerar att 4,9 miljoner svenskar har "sämre" musiksmak än en själv ;)

Edit - Tjosan, 4,9 miljoner - 1 då jag ju som nämnts såg den.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 21, 2006 19:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
Man måste faktiskt inte titta, Henrik. ;)
Jag tittade INTE!

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 22, 2006 00:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tjagge wrote:
Det är faktiskt ett hot mot vår demokrati att ungdomar frivilligt fördummar sig framför dokusåpor. Vilken samhällsutveckling får vi när all kultur skall vara så utsmetad och lättsmält som möjligt. Unga människor, och även äldre för den delen, orkar inte läsa en ledare i en dagstidning och tillgodogöra sig vad som där står. Naturligtvis inte alla men undersökningar pekar på en klassklyfta där det inte är de rent materiella värdena som är segregerande utan rena kunskapsfärdigheter.
Det är sossarnas fel. Vi får det samhälle vi förtjänar.
När all form av aktivitet skattas eller bestraffas är det inte konstigt
att vi hänger oss åt apati. Det är väl ingen slump att alla civilisationer
havererar efter ett par/hundra år när det blivit för många regler, navleskåderi
och för lite action.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 22, 2006 19:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Märklig diskussion detta, bara stänga av TVn om man inte gillar musiken. Inte för att jag gillar/eller ser melodifestivalen själv men jag tycker att det är ganska löjligt att dela in musiksmak i "bättre" och "sämre" sådan.

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00