selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 17:53

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 12:45 
Site Admin
Site Admin

sexdwarf wrote:
Ayn, sedan den tiden jag senast ägde en ren Linnanläggning (Tukan, lk100, kollektor, LP12), har det hänt en del. Jag har aldrig ens hört talas om "Tunedem", är det ett nytt påfund?
Oj! Nej :) Tune-dem har såvitt jag vet funnits så länge Linn funnits. Det är möjligt att du inte hört själva termen, men vad den står för är just tekniken att lyssna efter hur lätt man har att följa med i musiken, istället för att lyssna på "hur silkeslen diskanten låter" eller så.
Quote:
Jag skall iaf rätta mig i ledet här och ej använda uttryck som kan vara obegripliga/flumiga.
Nej, rätta dig inte in i ledet! :) Jag hoppas du inte tolkar mig som att det ställs vissa krav på att våra medlemmar bara får uttrycka sig på ett visst sätt, eller att man bara får tycka si eller så. Så är absolut inte fallet - tvärtom, mångfald är bra och det är ju ingen mening med ett diskussionsforum om alla sitter och tycker samma saker.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 12:52 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Låt oss som Young säger, antaga att det är en Aktiv och inte en Tunebox som Lupus säljer. Man kan då fråga sig om det finns prestanda skillnader mellan filtren i lådan och de senare inbyggnadsfiltren. Kanske kunde Lejonklou berätta vad som ingick i den stora aktiva uppgraderingen?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 12:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Att Katan har en ljus röst diskvalificerar den högtalaren för mig.
Fel slutsats, du tolkar Carls inlägg för bokstavligt. Katan har en mycket "behagligare" diskant än den som satt i samtliga modeller av Kaber. Katan är också klart mer förlåtande mot mindre optimal kringutrustning.
Quote:
Jag skall iaf rätta mig i ledet här och ej använda uttryck som kan vara obegripliga/flumiga.
Dina uttryck var varken obegripliga eller flummiga, men kanske krävde en närmare förklaring för att mottagaren ska veta vad du menar. Ofta är det i min mening så att ett register som ligger lite "ur fas" med resten av återgivningen upplevs som väldigt detaljerat. Justerar man in detta register (genom exempelvis nivån på det aktiva delningsfiltret eller högtalarens placering i rummet) kan en del av denna detaljeringsgrad tyckas försvinna i och med att den integreras i resten av musiken och helheten blir mera framträdande.

Är det enbart detaljer man är ute efter (inte en engagerande helhet) är Linn inte något optimalt val - det är först i deras allra dyraste högtalare som dessa hifi-kvaliteter verkligen excellerar. Svängig återgivning får man dock redan i budgetnivå med Linn. IMHO.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 12:58 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ok, Ayn, jag skall inte rätta mig i ledet. :D
Min Linnhandlare nämnde aldrig något om Tunedem till mig, men det kanske beror på att de produkter jag köpte sålde sig själva till mig, dessutom korsförhörde jag honom om de tekniska aspekterna hos produkterna. Alla kunder behandlas nog inte med samma säljmetodik.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
mångfald är bra
Precis! Se gärna i tråden "Linn skivspelare! Vilken är bäst egentligen?" hur väl vi Linn - entusiaster upskattar alla sorters påpekanden från människor som är lite... "annorlunda". Glöm för all del inte fortsättningen, den förpassades längre ner i forumets krestar.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 13:00 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är inte säker på att Linn har använt sig att konceptet Tune dem från början, även det säkert alltid funnits inslag av det sedan man startade.

Min första Linnhandlare (Eufonia i Jönköping en suverän butik som sedan växlade över till Naim istället) pratade i alla fall aldrig om Tune-dem. Då var det "stampa takten" som gällde. Det var iofs ganska länge sedan, när LK1, LK 280, och Isobarik fortfarande fanns med i sortimentet.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 13:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Inbyggnadsfiltren (som enbart passar i vissa av Linns förstärkare) är av högre kvalitet än den separata 'Aktiv Kaber'.

Kitet för ombyggnad (som för övrigt fortfarande finns i Linns prislista och betingar drygt 4000 kr för aktivt och 7500 kr för passivt) inkluderade utbyte av högtalarelement, montering av Kustone och, i den passiva versionen, ett byte av delniningsfiltren inuti högtalarna. De aktiva filtren ingick alltså inte i dessa uppgraderingskit.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 13:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag skulle inte satsa på Kaber om jag vore du.
Det är visserligen säkert en väldigt bra högtalare, men:

All framtida uppgradering innebär att du blir tvungen att investera i nya högtalare eller gamla förstärkare.

Dessutom behöver du 3st förstärkare för att köra dem aktivt (50% dyrare investering än en tvåvägskonstruktion)

Inga nya filter tillverkas till Kaber (chakra).

Detta känns som en väg bakåt snarare än framåt, kaber skall du köpa som ett paket med 3 kloutar/3 LK100 och efter att ha jämfört dem med nyare produkter i samma prisklass.

Min rekommendation: Keilidh
Dessa är sämre än Kaber men 33% billigare att förse med förstärkeri (tvåvägs), de har även den unika finessen att kunna använda samma filter som Ninka (en högtalare som fortfarande tillverkas). Detta innebär att du har obegränsade uppgraderingsmöjligheter på förstärkarsidan från
1st pioneer - LK100 -2LK100(aktivt/passivt) - AV5125 (aktivt/passivt) C4100(aktivt/passivt)
På högtalarsidan kan du när tillfälle dyker upp byta till Ninka.

Hur bra är då Keilidh?
Ställ inte den frågan utan titta på de saker som kommer innan (källa, förförstärkar, slutsteg).
Dessa högtalare matchar lätt en anläggning i 60-100kkr klassen.
Innan dess kommer inte högtalarna utgöra någon begränsning
Högtalaren ger gott bastryck och diskantelementen kan bytas till splitternya Ninkadiskanter för en tusenlapp.

EDIT:
De flesta verkar tycka att Kaber behöver Klout för att riktigt rocka loss!
Det innebär en kostnad på ca 30000kr. För samma pengar kan du köpa ett nytt C4100 + Aktiva filter (denna förstärkare och dessa filter ligger i en helt annan klass (än allt annat i världen sägs det)) till Keilidh/Ninka.

Kaber känns faktiskt helt fel trots att de säkert låter helt rätt :wink:

mvh
Steffe

LP12/Cirkus/Lingo/Ekos/Adikt
Majik DS/Kontrol/6100/Espek

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 13:47 
Site Admin
Site Admin

henriklh wrote:
Ayn wrote:
mångfald är bra
Precis! Se gärna i tråden "Linn skivspelare! Vilken är bäst egentligen?" hur väl vi Linn - entusiaster upskattar alla sorters påpekanden från människor som är lite... "annorlunda". Glöm för all del inte fortsättningen, den förpassades längre ner i forumets krestar.
Haha...jo, jag tänkte faktiskt på det när jag skrev det. Jag vidhåller - mångfald ÄR bra. Oförmågan att acceptera mångfald är däremot inte bra. Skivspelartråden är ett utmärkt exempel på hur det kan bli enormt fel när man inte talar samma språk i diskussionerna.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 13:54 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Lejonklou: Nu fick jag något att tänka på. Jag vill verkligen ha en behaglig diskant. Jag borde provlyssna Katan.
Jag förstår inte riktigt vad man menar med musikaliskt/engagerande ljud, jag lägger mer märke till konturer, röster, hur vokalisternas "s" låter och rapphet i basen. Kanske inte Linn är något för mig? Jag gillade min gamla Linn anläggning men å andra sidan har jag faktiskt inte hört så himla mycket annat i det "riktiga" hi-fi segmentet.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 14:03 
Site Admin
Site Admin

Jämför! Boka demo på några hifibutiker och undersök vad du gillar eller inte gillar. Det vore ju trist och slöseri med pengar att köpa en anläggning du inte trivs med.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 14:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Steffe:
Efter ditt inlägg har jag bestämt mig för att strunta i Kabrarna. "Ett steg bakåt", det är exakt det jag är rädd för, sitta fast med att leta beggade uppgraderingar. Känns också väldigt omodernt att behöva så absurt kraftiga förstärkare.
/Erik

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ayn wrote:
samma språk
= Tune - dem ;)

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 14:15 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Steffe:
Efter ditt inlägg har jag bestämt mig för att strunta i Kabrarna. "Ett steg bakåt", det är exakt det jag är rädd för, sitta fast med att leta beggade uppgraderingar. Känns också väldigt omodernt att behöva så absurt kraftiga förstärkare.
/Erik
Jag tycker Steffes argumentation är vettig. Men jag ställer mig lite tveksam till att Kabrarna nödvändigtvis måste drivas med Kloutar. Jag har visserligen aldrig hört kombinationen Kaber-Klout, men väl Kaber-3xLK100 (Kairn-K/N-LP12) (som min farsa kör med). Och det låter kalasbra tycker jag. Tycker den anläggningen har något som min egen inte har (Katan-5125-Kairn-Ikemi-LP12).

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hej
Även om det delvis har varit mycket trist att vara säljare i den här diskussionen så måste jag snabbt klargöra vad det är jag säljer. Det är en äldre högtalare som får några år sedan har varit inne på genomgång och fått elementen utbytta. Eventuellt även de passiva filtren. De aktiva filtren är av äldre modell och jag har själv samma på mina nuvarande kaber som jag spelar på. Tycker att dem låter fantastiskt även med tre lk100 och kan inte tänka mig en bättre högtalare om ens för det dubbla priset begagnat.

Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00