Jag skulle inte satsa på Kaber om jag vore du.
Det är visserligen säkert en väldigt bra högtalare, men:
All framtida uppgradering innebär att du blir tvungen att investera i nya högtalare eller gamla förstärkare.
Dessutom behöver du 3st förstärkare för att köra dem aktivt (50% dyrare investering än en tvåvägskonstruktion)
Inga nya filter tillverkas till Kaber (chakra).
Detta känns som en väg bakåt snarare än framåt, kaber skall du köpa som ett paket med 3 kloutar/3 LK100 och efter att ha jämfört dem med nyare produkter i samma prisklass.
Min rekommendation: Keilidh
Dessa är sämre än Kaber men 33% billigare att förse med förstärkeri (tvåvägs), de har även den unika finessen att kunna använda samma filter som Ninka (en högtalare som fortfarande tillverkas). Detta innebär att du har obegränsade uppgraderingsmöjligheter på förstärkarsidan från
1st pioneer - LK100 -2LK100(aktivt/passivt) - AV5125 (aktivt/passivt) C4100(aktivt/passivt)
På högtalarsidan kan du när tillfälle dyker upp byta till Ninka.
Hur bra är då Keilidh?
Ställ inte den frågan utan titta på de saker som kommer innan (källa, förförstärkar, slutsteg).
Dessa högtalare matchar lätt en anläggning i 60-100kkr klassen.
Innan dess kommer inte högtalarna utgöra någon begränsning
Högtalaren ger gott bastryck och diskantelementen kan bytas till splitternya Ninkadiskanter för en tusenlapp.
EDIT:
De flesta verkar tycka att Kaber behöver Klout för att riktigt rocka loss!
Det innebär en kostnad på ca 30000kr. För samma pengar kan du köpa ett nytt C4100 + Aktiva filter (denna förstärkare och dessa filter ligger i en helt annan klass (än allt annat i världen sägs det)) till Keilidh/Ninka.
Kaber känns faktiskt helt fel trots att de säkert låter helt rätt
mvh
Steffe