selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 18:26

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Kaber, eller..?
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 17:29 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Hej!
Jag har ett par frågor angående Kaber, jag har förstått att det inte direkt är en brännhet produkt längre, hur står den sig mot Keihlid som verkar mer eftertraktad?
Vad skall man betala för en tidig svart, passiv Kaber utan stenfötter?
/Erik

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 17:50 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Kaber är ruskigt bra högtalare, men det gäller att du har riktigt bra saker framför. Keilidh är mkt mer förlåtande och inte alls lika avslöjande som Kaber

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 17:52 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kaber är utan tvekan en bättre högtalare. Den kostade också närmare tre gånger så mycket när de båda såldes.

Kaber är en rolig högtalare. Melodisk och klar med en snabb tajt bas. Jämför Kaber och Keilidh på reggae - Kaber är såå mycket bättre på att förklara vad basen egentligen håller på med. På jazz tycker jag de är outstanding. Även röster är ett starkt kort, Keilidh är nasal i jämförelse.

Kaber är notoriskt svårplacerade och behöver bra slutsteg (Klout!) för att verkligen prestera, allra helst naturligtvis aktivt. De kan uppfattas som onödligt svaga i basen.

Priserna man ser tycks ligga kring 6-7000 kr, men det kan nog variera en hel del med ålder och skick. Stenfoten var ett bra lyft, de bör vara billigare utan den.

Allt IMHO. :)

(Jag hade förresten Kaber i 12 år, så det är klart att jag är något partisk... ;) )

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 18:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för svaren! :)
Det finns ingen möjlighet att uppnå välljud med endast två LK100 i biamp konfiguration? Kloutar är rätt dyra :?
Jag bor i lägenhet så jag kan inte spela tokhögt hursom.
/Erik

Edit: Jag har ett par Linn Hellix nu, och ärligt talat gillar jag dem inte, de är för ljusa för mina öron.

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jodå, LK100 är inte skräp direkt. Fast med de priser som LK100 betingar så borde du i så fall satsa på att hitta en tredje och aktivera. (Vad vore ett råd på Selleri om det inte föreslår en dubblad budget? ;) )

Young har en poäng dock, du behöver en bra källa om Kaber skall vara kul. Helst vinyl. Glöm mp3.. ;)

Post subject:
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 18:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bara några småsaker. Det gjordes en del uppgraderingar av kaber, varav vissa i alla fall gav rätt stora förbättringar. Bla så uppgraderas diskanten, vilket gav rätt så mycket och i samband med det sattes det även in några block av ku-stone inne i högtalarna. Det fanns dessutom två modeller av stenfoten. Vet dock inte om den senare leder till någon större förbättring.

Om du vill komma billigt undan så kan du hålla ögonen öppna efter ett 280, och ev 280 med spark (en separat nätdel som förbättrade ljudet rätt så ordentligt). Om du tri wire:rar dem så blir det också betydligt bättre.

Post subject: Re: Kaber, eller..?
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 23:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sexdwarf wrote:
Jag har ett par frågor angående Kaber, jag har förstått att det inte direkt är en brännhet produkt längre, hur står den sig mot Keihlid som verkar mer eftertraktad?
/Erik
Alltså: Mina surt förvärvade pengar spenderade jag på att byta från Keilidh till Kaber (senaste modellen). Ca 12.000:- kostade kalaset.
Det har jag inte ångrat en sekund!

Jag älskar mina Kaber och trots att jag hört diverse nymodigheter så skulle jag inte byta i nuläget. (det är klar att fick jag ett par Komri så...)

Jag har kört dem aktivt med 3 x LK 100. Det lät bra. Med Klout lyfter de.

Att man hör mer om Keilidh tror jag beror på att de var vanligare/billigare och finns i större kvantitet på beg marknaden.

Kaber känns som en mer förfinad konstruktion. Diskantelement och mid/baselement är ju det samma som Keltik. Jag kan bara prata om sena Kaber. jag inbillar mig att det är en hel del skillnad då både modifiering av lådan, nya element och byte av fötter gjort sitt till. Jag har förstått att passiva Kaber är det flera som anser att de behöver aktiveras OMEDELBART (Mer trängande behov än med andra högtalare). Själv har jag aldrig hört passiva Kaber.

Jag tror att man kan leva nöjd med Keilidh oxå! (Det gjorde jag i flera år)

En högtalare som imponerat mest på mig pris/prestanda är Tukan. Skulle nog faktiskt välja dem framför Keilidh, om inte djupbasen är jätteviktig förstås. En demo med CD 12 + AV + Kimax twin + billiga Tukan = Lät superbt!

/Fuffe

Post subject: Re: Kaber, eller..?
PostPosted: Tue Mar 14, 2006 23:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sexdwarf wrote:
/Erik
Alltså: Mina surt förvärvade pengar spenderade jag på att byta från Keilidh till Kaber (senaste modellen). Ca 12.000:- kostade kalaset.
Det har jag inte ångrat en sekund!

Jag älskar mina Kaber och trots att jag hört diverse nymodigheter så skulle jag inte byta i nuläget. (det är klart att fick jag ett par Komri så...)

Jag har kört dem aktivt med 3 x LK 100. Det lät bra. Med Klout lyfter de.

Att man hör mer om Keilidh tror jag beror på att de var vanligare/billigare och finns i större kvantitet på beg marknaden.

Kaber känns som en mer förfinad konstruktion. Diskantelement och mid/baselement är ju det samma som Keltik. Jag kan bara prata om sena Kaber. jag inbillar mig att det är en hel del skillnad då både modifiering av lådan, nya element och byte av fötter gjort sitt till. Jag har förstått att passiva Kaber är det flera som anser att de behöver aktiveras OMEDELBART (Mer trängande behov än med andra högtalare). Själv har jag aldrig hört passiva Kaber.

Jag tror att man kan leva nöjd med Keilidh oxå! (Det gjorde jag i flera år)

En högtalare som imponerat mest på mig med avseende pris/prestanda är Tukan. Skulle nog faktiskt välja dem framför Keilidh, om inte djupbasen är jätteviktig förstås. En demo med CD 12 + AV 5103 + Kimax twin + billiga Tukan = Lät superbt!

/Fuffe

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 08:18 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tack för uppmuntrande och delandet av erfarenheter, mycket värdefullt för mig som inte riktigt har koll på hur läget ligger med Linn.
:D
Jag skall ju handla Kaber av Lupus här på forumet, och har iom denna tråd insett att det nog vore klokt att ta köpa hans filter också. Det som bekymmrar mig är att dessa filter väl måste trimmas in? Är det något en elektronikkunnig person klarar av själv? Jag har två identiska pioneer slutsteg på 80w styck (ett tredje kan inköpas av en kompis till en kostnad av 600kr), de skulle nog fungera bra att köra aktivt med tills jag hittar riktiga bamseförstärkare till rätt pris.

Någon som vet om extra kustone sattes in i tidiga Kabrar i samband med att folk uppgraderade exempelvis diskanterna?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 08:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Någon som vet om extra kustone sattes in i tidiga Kabrar i samband med att folk uppgraderade exempelvis diskanterna?
Vad jag vet så kan man inte stoppa in kustone efteråt.
Vete tusan hur m bättre det är egentligen...
Nya högtalare har inte detta vad jag vet.

Någon som vet exakt vad det är o vad det påstod vara bra för (vibrationsdämpning)?

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 09:02 
Site Admin
Site Admin

sexdwarf wrote:
Jag skall ju handla Kaber av Lupus här på forumet, och har iom denna tråd insett att det nog vore klokt att ta köpa hans filter också. Det som bekymmrar mig är att dessa filter väl måste trimmas in? Är det något en elektronikkunnig person klarar av själv? Jag har två identiska pioneer slutsteg på 80w styck (ett tredje kan inköpas av en kompis till en kostnad av 600kr), de skulle nog fungera bra att köra aktivt med tills jag hittar riktiga bamseförstärkare till rätt pris.
De aktiva filtren funkar inte med några andra slutsteg än Linn-slutsteg (såvida det inte är de externa filtren som står i en egen låda). Pioneer-slutstegen blir svårt att köra aktivt med mao.
Särskilt mycket intrimning är det inte fråga om - visst kan det finnas en poäng med att låta nån van installatör komma hem till en och avgöra vad som blir bäst, men det är endast ett fåtal inställningar som går att ändra och vanligtvis funkar grundläget mycket bra.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 09:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sexdwarf wrote:
Jag uppgraderade min kaber med nya diskanter och samtidigt så sattes det in KU stone element. Jag kommer dock inte ihåg om detta gjordes som ett paket, eller om det var så att jag valde båda uppgraderingarna separat. Jag tror att det var så att de satte KU-stone bakom elementen inne i högtalarna. Men det finns nog någon här på forumet som har bättre koll på det. Jag var inte själv med under själva bytet.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 09:56 
Moderator
Moderator

Då jag läst Lupus annons fick jag intrycket att det var den varianten av filter som är i en separat låda, och i så fall borde det fungera utmärkt med slutsteg av annat märke, så länge dessa har samma nivå av förstärkning. Att köra aktivt med Pioneersteg skulle i så fall kunna vara ett jättebra sätt att komma igång.

Om högtalarna redan är i aktivt utförande behövs nog inga elektronikkunskaper för att koppla in det hela. Däremot gäller det ju att ha hur man kopplar slutstegen. Vid osäkerhet - fråga handlare, eller någon annan som har erfarenheten.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 09:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ayn wrote:
De aktiva filtren funkar inte med några andra slutsteg än Linn-slutsteg (såvida det inte är de externa filtren som står i en egen låda). Pioneer-slutstegen blir svårt att köra aktivt med mao.
Särskilt mycket intrimning är det inte fråga om - visst kan det finnas en poäng med att låta nån van installatör komma hem till en och avgöra vad som blir bäst, men det är endast ett fåtal inställningar som går att ändra och vanligtvis funkar grundläget mycket bra.
Hmm. Om det bara funkar att köra aktivt med Linn förstärkare har jag ju stött på patrull. "In for a penny, in for a pound" som dom säger. :wink:

Jag känner mig allt mer tveksam till köpet, särskillt som jag nu läst att det är stor skillnad på Kaber1 och Kaber2. Även om diskanterna är uppgraderade betyder väl inte det att filtrena per automatik uppgraderades till Kaber2 status, misstänker jag.

Kanske är det klokaste jag kan göra att köpa ett par Tukan, har haft sådana tidigare och gillade dem mycket. Jag vill inte gärna sitta med högtalare som innehåller gammal teknik och kräver oerhörda förstärkarresurser i onödan. Skall lyssna med Lupus ang. revision. Är det Kaber2 slår jag till är det 1:an blir jag nog tvungen att backa.

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 15, 2006 10:04 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

per wrote:
Då jag läst Lupus annons fick jag intrycket att det var den varianten av filter som är i en separat låda, och i så fall borde det fungera utmärkt med slutsteg av annat märke, så länge dessa har samma nivå av förstärkning. Att köra aktivt med Pioneersteg skulle i så fall kunna vara ett jättebra sätt att komma igång
Ja, jag fick också det intrycket, att filtren var i separat låda, jag tar och ringer honom och frågar.
Han sa att det var passiva filter som satt i högtalarna nu, så jag tror inte att de redan är i aktivt utförande. Jag ringer på en gång. Återkommer snart. :)
Edit: Fick inte tag på honom, men annonsen han har ute på hifimagasinet säger att filtren är i en separat låda... hmm, det verkar som om jag slår till :)

Last edited by sexdwarf on Wed Mar 15, 2006 10:30, edited 1 time in total.

Post new topic  Reply to topic  [ 76 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00