sexdwarf wrote:
Jag har ett par frågor angående Kaber, jag har förstått att det inte direkt är en brännhet produkt längre, hur står den sig mot Keihlid som verkar mer eftertraktad?
/Erik
Alltså: Mina surt förvärvade pengar spenderade jag på att byta från Keilidh till Kaber (senaste modellen). Ca 12.000:- kostade kalaset.
Det har jag inte ångrat en sekund!
Jag älskar mina Kaber och trots att jag hört diverse nymodigheter så skulle jag inte byta i nuläget. (det är klart att fick jag ett par Komri så...)
Jag har kört dem aktivt med 3 x LK 100. Det lät bra. Med Klout lyfter de.
Att man hör mer om Keilidh tror jag beror på att de var vanligare/billigare och finns i större kvantitet på beg marknaden.
Kaber känns som en mer förfinad konstruktion. Diskantelement och mid/baselement är ju det samma som Keltik. Jag kan bara prata om sena Kaber. jag inbillar mig att det är en hel del skillnad då både modifiering av lådan, nya element och byte av fötter gjort sitt till. Jag har förstått att passiva Kaber är det flera som anser att de behöver aktiveras OMEDELBART (Mer trängande behov än med andra högtalare). Själv har jag aldrig hört passiva Kaber.
Jag tror att man kan leva nöjd med Keilidh oxå! (Det gjorde jag i flera år)
En högtalare som imponerat mest på mig med avseende pris/prestanda är Tukan. Skulle nog faktiskt välja dem framför Keilidh, om inte djupbasen är jätteviktig förstås. En demo med CD 12 + AV 5103 + Kimax twin + billiga Tukan = Lät superbt!
/Fuffe