selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sun May 04, 2025 01:29

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1317 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 16:43 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Harry Våffla wrote:
Är det inte konstigt att du är rätt så ensam om din åsikt?
Nä. Jag är på ett Linn-forum.
Quote:
Kan inte det tyda på att du förblindas av dina mätningar och litar mer på dom än på öronen?
"Kan det betyda att ni förblindas av era förutfattade meningar om LP12 som gör att det inte finns data på skillnader i ett kontrollerat blindtest"

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 16:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det mest tragiska med hela den här diskussionen är att den grundar sig på mätningar gjorda vid två helt olika tillfällen. Om ett litet fel smygit sig in i mätningen av LP12an har ett antal personer slitit på sina tangentbord i onödan!

Det mest otroliga är att vi pratar om relativt basic-skillnader mellan spelarna här. Nog för att Linn använder tunedem som utvärderingsmetod, men om LP12an hade fundamentala brister som gör att Axis vore bättre - skulle inte Linn ha upptäckt detta?? Eller fler entusiaster vid det här laget?

Vad sägs om att lägga ner diskussionen tills någon genomfört en ordentlig mätning av båda spelarna, eller ännu bättre - skicka resultaten till Linn så kanske en förklaring av mätresultaten kan ges.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 16:48 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

jajo wrote:
Det mest tragiska med hela den här diskussionen är att den grundar sig på mätningar gjorda vid två helt olika tillfällen. Om ett litet fel smygit sig in i mätningen av LP12an har ett antal personer slitit onödigt mycket på sina tangentbord!

Det mest otroliga är att vi pratar om relativt basic-skillnader mellan spelaren här. Nog för att Linn använder tunedem som utvärderingsmetod, men om LP12an hade fundamentala brister som gör att Axis vore bättre - skulle inte Linn ha upptäckt detta?? Eller fler entusiaster vid det här laget?

Vad sägs om att lägga ner diskussionen tills någon genomfört en ordentlig mätning av båda spelarna, eller ännu bättre - skicka den till Linn så kanske en förklaring av mätresultaten kan ges.

/ jajo
Skillnaden mellan v1 och v2 av Lingo säger ju att Linn-folket varit medvetna om problemet och reducerat dem, men inte eliminerat dem, i v2.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Skillnaden mellan v1 och v2 av Lingo säger ju att Linn-folket varit medvetna om problemet och reducerat dem, men inte eliminerat dem, i v2.
Så problemet du har upptäckt är först och främst i Lingo, inte i själva verket?

Eller har jag missförstått dig?

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 16:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Att tidpunkten för belägget kom senare än själva hypotesen är självklart. Så fungerar all vetenskap som börjar med en arbetshypotes.
Så nu när du är överbevisad byter du ståndpunkt? :?
Du skrev ju detta tidigare om fakta.
Quote:
Och Einstein visade fakta. Om hans prediktioner inte kunnat beläggas med fakta, vad hade hänt då tror du?
Jag är dock glad att du äntligen svängt o tycker som de flesta andra. :wink:

Således...är det alltså INTE märkligt att man ÄNNU inte kan bevisa vetenskapligt, med mätningar, att LP12 är bättre än Axis. :!:

Med andra ord så är din hypotes "Axis lika bra som LP12" baserat på dina/andras mätningar inte tillräckliga för att utesluta att skillnader verkligen finns mellan LP12 o Axis.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 16:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

jajo wrote:
Thomas_A wrote:
Så problemet du har upptäckt är först och främst i Lingo, inte i själva verket?

Eller har jag missförstått dig?

/ jajo
Som sagt, jag skrev i mitt första inlägg att det är Stereophiles mätningar som är gjorda på LP12 Lingo.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 17:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Harry Våffla wrote:
Är det inte konstigt att du är rätt så ensam om din åsikt?
Nä. Jag är på ett Linn-forum.
Quote:
Kan inte det tyda på att du förblindas av dina mätningar och litar mer på dom än på öronen?
"Kan det betyda att ni förblindas av era förutfattade meningar om LP12 som gör att det inte finns data på skillnader i ett kontrollerat blindtest"
Njae...nu är ju LP12 ansedd i m större kretsar än band Linn-nördar.
LP12 betecknas som referens i otaliga tidsskrifter o bland "ljudgalningr" som har andra icke-Linn apparater i sina system.
Således även bland de som inte använder "tune dem"!
Verkar osannorlikt (om vi nus nackar vetenskap, haha) att alla har en massphykos :?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 17:05 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Thomas_A wrote:
Att tidpunkten för belägget kom senare än själva hypotesen är självklart. Så fungerar all vetenskap som börjar med en arbetshypotes.
Quote:
Och Einstein visade fakta. Om hans prediktioner inte kunnat beläggas med fakta, vad hade hänt då tror du?

Således...är det alltså INTE märkligt att man ÄNNU inte kan bevisa vetenskapligt, med mätningar, att LP12 är bättre än Axis. :!:

Med andra ord så är din hypotes "Axis lika bra som LP12" baserat på dina/andras mätningar inte tillräckliga för att utesluta att skillnader verkligen finns mellan LP12 o Axis.
Korrekt. Jag har aldrig heller påstått att det inte kan finnas hörbara skillnader mellan verken. Vad har HAR påstått är att det efter 16 år efter Lingo kom, saknas några vetenskapligt gjorda lyssningar som styrker att 1) LP12 låter annorlunda än Axis, 2) LP12 låter mer lik masterbandet (återger bättre).

Dock detta med mätningar så har jag också sagt att det inte är rymdforskning eller relativitetsteori. Det är mekanik, hastighet/stabilitet, och störnivå. Inte svåra saker att mäta alltså.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 17:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Thomas_A wrote:
Quote:

Korrekt. Jag har aldrig heller påstått att det inte kan finnas hörbara skillnader mellan verken. Vad har HAR påstått är att det efter 16 år efter Lingo kom, saknas några vetenskapligt gjorda lyssningar som styrker att 1) LP12 låter annorlunda än Axis, 2) LP12 låter mer lik masterbandet (återger bättre).

Dock detta med mätningar så har jag också sagt att det inte är rymdforskning eller relativitetsteori. Det är mekanik, hastighet/stabilitet, och störnivå. Inte svåra saker att mäta alltså.
Ett återkommande validitets probrlem du kommer till. det är inte så svårt att göra en mätning av något. Om man ämnar att bedöma mellan två bilar som går snabbast. Visst det kan finnas problem med den utrustningen som finns. Men om man sedan vill bedöma vilken bil som har den största körglädjen, då blir det svårare att vet hur man ska undersöka det. Om en grupp forskare skulle då använda sig av hastighet som mätmetod blir det låg validitet. Det finns inte direkt något teoretiskt samband mellan hög hastighet och hög komfort. Din mätning som du gör har haltande validitets prolem på ett linn forum. Inom linnkretsar när det gäller hur en spelare eller anläggning låter bygger på tune-dem. Jag tror att du Thomas måste mer ingående förklara hur din mätning har ett starkt samband med en skivspelares möjlighet att spela musik trevligt. Det kanske är så att du har en teori/hypotes som är välgrundad som vi inte bara känner till. Jag antar att din mätning är korrekt, men det är inte säkert att relevant för en spelares prestanda.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 17:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas, vad forskar du i?

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 18:23 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Thomas, vad forskar du i?
Mikrobiologi/molekylärbiologi.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 18:34 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

ed wrote:
Thomas_A wrote:
Du skrev ju detta tidigare om fakta. Jag är dock glad att du äntligen svängt o tycker som de flesta andra. :wink:

Ett återkommande validitets probrlem du kommer till. det är inte så svårt att göra en mätning av något. Om man ämnar att bedöma mellan två bilar som går snabbast. Visst det kan finnas problem med den utrustningen som finns. Men om man sedan vill bedöma vilken bil som har den största körglädjen, då blir det svårare att vet hur man ska undersöka det. Om en grupp forskare skulle då använda sig av hastighet som mätmetod blir det låg validitet. Det finns inte direkt något teoretiskt samband mellan hög hastighet och hög komfort. Din mätning som du gör har haltande validitets prolem på ett linn forum. Inom linnkretsar när det gäller hur en spelare eller anläggning låter bygger på tune-dem. Jag tror att du Thomas måste mer ingående förklara hur din mätning har ett starkt samband med en skivspelares möjlighet att spela musik trevligt. Det kanske är så att du har en teori/hypotes som är välgrundad som vi inte bara känner till. Jag antar att din mätning är korrekt, men det är inte säkert att relevant för en spelares prestanda.
Jag behöver inte förklara huruvida min mätning har ett starkt samband med att spela musik trevligt. Jag har inte påstått något sådant och jag har inga bakomliggande teorier. För att göra detta behöver jag göra ett blindtest som jag beskrivit ovan. Men eftersom jag inte har någon LP12 och ingen som har en vill ställa upp, så kan det inte göras.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 18:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Thomas_A wrote:
Du skrev ju detta tidigare om fakta. Jag är dock glad att du äntligen svängt o tycker som de flesta andra. :wink:

Ed har ju helt rätt, detta rör sig om ett validitetsproblem. Man köper en skivspelare för att den ska låta bra inte för att den ska ge höga mätvärden avseende någon särskild variabel. Det är ju alldeles uppenbart att det måste föreligga ett samband mellan den beroende och oberoende variabeln, annars är det ju helt meningslöst att mäta. I detta fallet ter det sig ju som att den aktuella variabeln helt enkelt inte mäter vad man uppfattar som lyssningskvalitet.
Det är ju förmodligen så att man skulle kunna gå att ta fram en vetenskaplig modell innehållande variabler för att förklara välljudet hos en skivspelare. Linn står ju inte över naturlagarna. Dock är det ju uppenbart att de mått som använts i denna diskussionen inte kan förklara den beroende variabeln. Och nu pekar ju Tomas själv på att han inte har någon teori som stödjer att så skulle vara fallet. Så frågan torde väl därmed vara löst eller? Fel på modellen helt enkelt.

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 19:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
Linn står ju inte över naturlagarna
I LP12:ans fall.... så vete tusan om den inte gör det :?
Ingen annan spelare kommer ju ens i närheten rent svängmässigt :idea:

Post subject:
PostPosted: Thu Mar 09, 2006 20:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Thomas_A wrote:
Du kan argumentera hur mycket du vill, men så länge du inte kan visa data som visar något annat så består mätningarna på Stereophiles hemsida som fakta. Har man inga fakta som talar för motsatsen kan man heller inte göra seriösa motargument. Du har inga sådana fakta, därför faller dina argument som ett korthus.
:roll:

Mina argument bygger inte på fakta, de bygger på att du inte har vederläggbara fakta att dra de slutsatser du gjort. Du baserar ju dina slutsatser på två oberoende experiment som är beronde av att förutsättningarna är desamma. En argumentation kan f.ö. bygga på en kombination av fakta, logik eller en kombination. Huruvida den håller eller ej beror inte nödvändigtvis på fakta eller avsaknaden därav.

Post new topic  Reply to topic  [ 251 posts ]  Go to page Previous 19 10 11 12 1317 Next

All times are UTC+02:00