Thomas_A wrote:
sportbilsentusiasten wrote:
Thomas_A wrote:
Nej, det är inte en märklig attityd. Den finns naturligt i forskningsvärlden. (Och jag håller mig till ämnet. Kärlek är inte dagens ämne.)
Måste opponera mig!
Skulle säga att för att upptäcka nya saker måsste man ifrågasätta vedertagna principer/sanningar för att komma vidare.
Pysslade med kärn/partikelfysik under ett par år o där är ju det mesta gissningar o man försöker på alla (tom otänkbara) sätt att vara "open minded".
Att först kräva mätdata&bevis skulle klart hämma det man försöker göra.
Att Einstein var så lysande var JUST för han vågade gå utanför "normen" för Newtons fysik som då var sanningen.
Och Einstein visade fakta. Om hans prediktioner inte kunnat beläggas med fakta, vad hade hänt då tror du? Att forskare använder testbara hypoteser är det DU pratar om, vilket är helt naturligt i forskarvärlden. Men om hypoteserna är icke testbara eller aldrig testas, förblir de bara hypoteser. Kan det testas kan utfallet bara bli att hypotesen förkastas eller inte. För varje test den överlever, blir hypotesen en allt starkare modell.
Ok låt oss diskutera Einstein...
Quote:
Och Einstein visade fakta.
Vilka fakta visade han?
Ta tex en konsekvens av hans teorier; att man åldras långsammare ju fortare man färdas?
Den allmänna uppfattningen är att det visades först då man skickade upp extremt nogranna klockor med rymdskepp.
Vi forstätter med Einstein
Quote:
Om hans prediktioner inte kunnat beläggas med fakta, vad hade hänt då tror du?
Jag vad har hänt...trots att allt han förutspådde inte har kunnats styrkas.
fyi - det kommer fortfarande experiment som styrker nya delar i hans teorier (samt konsekvenser av detta)
Märkligt inte sant?
Måste vara ett pusko den där Einstein som har teorier som man inte kunde bevisa 100% för 100 år sedan
De som "förstog hans storhet" var nog bländade av massphykos