jajo wrote:
Också lite OT: Vetenskap är en tro.
Uj...
Det framgår visserligen klart av resten av ditt inlägg att du inte alls menar samma sak som de element som brukar torgföra tesen "
Vetenskap är också en Tro!", men jag måste få reagera mot formuleringen. Visst kan man kanske karaktärisera en "best guess" baserad på kritiskt tänkande och vetenskaplig metod som ett antagande/tro på att något är på ett visst sätt, men jag hoppas att vi alla är överrens att det är en fundamental skillnad mellan vetenskap och vidskepelse. Min enda poäng är att det nog är en bra idé att inte vara det minsta otydlig på den här punkten.
För att återgå till ämnet.. Jag kan i och för sig tycka att det är kul att någon vågar ha en avvikande åsikt - någon måste ju vara först med tanken att jorden är rund. Men den som hävdar att jorden är rund när alla andra tror att den är platt har en påtaglig bevisbörda. Thomas_A åstadkommer inte mer än en mätning som han inte ens indikerar hur den är relevant för spelarnas förmåga att återge musik och en personlig lyssningsbedömning av de två spelarna, som jämfört med de troligen hundratalet forummedlemmar som kommit till en motsatt åsikt, inte har större tyngd än vilken enskild avvikande åsikt som helst.
Vetenskap och hifi kommer ofta på kollisionskurs, som jajo är inne på. Dels kommer detta från att man inom hifi hävdar sig höra saker som inte har en etablerad vetenskaplig förklaring eller är mätbara på sätt vi känner till. Dels tror jag det kommer från det faktum att musik är en upplevelse, inte någon fysikalisk manifestation. Den enda metod jag stött på som både tar hänsyn till "upplevelsekomponenten" i musiken och samtidigt producerar återupprepbara resultat är
Tune Dem. Den går på tvärs mot viss hifi-teori när den hävdar att det finns objektiva sanningar om hifiprodukters prestanda och att de går att härleda från upplevelsen av musiken. Trots att upplevelsen är subjektiv delas den av andra och går att kommunicera. (Detta påminner delvis om hur man har bestämt färgskalor - också en subjektiv upplevelse.)
Mätningar har naturligvis sin plats när det handlar om design och produktion av hifiprodukter, men all bedömning om hur de preseterar bör rimligen utgå från hur väl de reproducerar musik - det är deras enda uppgift.
Tune Dem var inte formulerad när jag senast hörde en Linn Axis, men om jag säger till den person jag var för drygt 15 år sedan som bytte en Axis mot en LP12:a att tolvan inte är bättre svarar han att jag måste vara döv. Lejonklou har en poäng dock, om man köper dyrare produkter än man själv anser sig ha utbyte av är man ju lite dum. Jag kan bara inte hålla med om att det är fallet här. LP12:an är bättre, IMHO.