selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:12

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 02, 2006 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Tror dock inte att aktiva högtalare med inbyggd DA-omvandlare/förstärkning etc aldrig kommer att bli ett alternativ för majoriteten här inne. Då uppgraderingsmöjligheterna i ett sånt system är begränsade och möjligen kommer att kräva att man byter ut allt, då allt sitter i samma apparat.
Det håller jag med om och misstänker att den Oyster som jag länkade till i början av denna tråd inte blir någon fattigmanslösning heller.
Säkerligen 100+ då det också sitter rätt så exklusiva Scan Speak element o.s.v.

DA-omvandlare/försteg/högtalare kommer nog att vara separata lådor hos många av oss entusiaster och där sker ju inte så stora förändringar heller teknik mässigt även om man bygger in dom i högtalaren.
Dock är ju ARTIKULATE-högtalarna ett första steg som Linn tagit mot det ovan nämnda högtalaren. Och nog finns det en liten risk att dom tar fram billigare aktiva högtalare och marknaden finns nog också! Vill man inte att hifin skall dominera i vardags rummet så är det en smuttig lösning.

Den stora skilnaden tror jag blir att vi går ifrån konventionella signalkällor som cd/dvd och kör hårddiskbaserat. En unidisk med med inbyggd hårddisk... :idea:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 02, 2006 11:21 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Den stora vinsten med dessa nya ideer kring design är väl att man kan behålla en en gång digital signal, digital så länge som möjligt. Ett program som utför delningsfiltrets uppgift kan anpassas långt bättre än analoga dito. Överföring och behandling av digitaliserade data går att göra långt bättre än motsvarande analog. Givetvis behöver alla lådor inte sitta fastskruvade på baksidan av högtalaren, om man inte vill.

Jag tror heller inte så mycket på en Unidisk med inbyggt hårddisk. Nischtillverkares datorliknande produkter kommer inte att kunna konkurrera med datorbranchens maskiner i termer av flexibilitet och pris. Det jag vill se är en Unidisk "Numerik edition", med ett fantastiskt digitalt interface till tillhörande PCI-kort i min vardagsrumsdator. Musiken vill jag köpa i form av en VAW-fil, exakt densamma VAW-fil som producenten har i sin dator efter avslutad mixning. Istället för skivkonvolut får skivbolaget gärna skicka en fin bok eller något annat.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 02, 2006 11:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Istället för skivkonvolut får skivbolaget gärna skicka en fin bok eller något annat.
En PDF kanske :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 02, 2006 11:35 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Tja, varför inte. Skivbolagen kan tjäna pengar på att sälja skrivarbläckpatroner till ockerpris.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 02, 2006 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Musiken vill jag köpa i form av en VAW-fil, exakt densamma VAW-fil som producenten har i sin dator efter avslutad mixning.
Super, så dessa normalt har bra m bättre upplösning än 44.1k/16bit.
Sedan gäller det "bara" att lösa överföring till v-rummet/analogkonvertering :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 02, 2006 13:08 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Men detta är ingen utopi. Tekniskt sett kan det inte vara svårare än att bygga en silver disc engine. Däremot jobbar väl varken innehållsleverantörer eller hårdvarutillverkare i denna riktning.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Thu Mar 02, 2006 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
per wrote:
Men detta är ingen utopi. Tekniskt sett kan det inte vara svårare än att bygga en silver disc engine. Däremot jobbar väl varken innehållsleverantörer eller hårdvarutillverkare i denna riktning.
Klart det inte är en utopi!
Men sålänge skivbolagen (o alla andra) tjänar grymma pengar på att disribuera SKIVOR, kommer det att dröja innan vi kan få en kopia på mastertapen, synd :(
Frågan är om det någonsin kommer.

Så länge alla vill tjäna max pengar så kommer ljudkvalitet inte att vara intressant...

Att skivorna försvinner på sikt är solklart dock. Överföring via internet kommer att ta över (se bara på TV, film, radio etc)
Sedan 3-4 år är jag en av FÅ på jobbet som köper CD/DVD

O de bara skakar på huvudet år "bättre kvalitet på skivor", då de menar att mp3 är tillräckligt bra.

Så min slutsats är att
- komprimerad media med kopieringskydd kommer att bli framtidens överföring.
- Betalning per lyssning, betala en gång/låt för många avspelningar, eller per dag för obegränsad personlig lyssning som alternativ.
- On-line lyssning i realtid eller mellanlagring


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited