selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 23, 2024 08:14

All times are UTC+02:00




Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
 Post subject: Framtidens koncept?
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 12:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
http://www.avegasystems.com/_documents/ ... ations.pdf

Gissar att fler exempel på detta koncept kommer att dyka upp de närmaste åren.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 12:57 
Site Admin
Site Admin

Joined: Tue Oct 14, 2003 23:14
Posts: 2784
Location: Uppsala
Apples Airport Express är ju lite samma sak, även om man inte integrerat mottagaren och högtalaren på samma sätt där. Men jo, jag tror absolut vi kommer se mer i samma stil framöver.

Har även sett Bluetooth-högtalare! Räckvidden där blir dock lite mer begränsad.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 13:43 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Visst kommer dessa koncept vara framtiden. Jag tror att ett steg på vägen kommer vara digital överföring av signalen via sladd till högtalare med inbyggda slutsteg a'la Meridian.

Att datorn kommer ersätta skivbaserade media som lagringsmedia för ljud och bild tror jag ligger närmare i framtiden än vad både vi och mediaföretagen anar. Förändringen kommer nog först på film, och därefter för musik. CD är nog det sista vitt spridda skivbaserade formatet för musik, och Blueray eller HD-DVD kommer nog inte få samma genomslag som DVD idag har för film.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 15:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Quote:
Att datorn kommer ersätta skivbaserade media som lagringsmedia för ljud och bild tror jag ligger närmare i framtiden än vad både vi
Absolut och med effektiva DA-omvandlare i högtalarna som dessutom kan klocka om signalen fullständigt så kan man få riktigt bra kvalite!
Och om man bygger in DA-reclocking-försteg-slutsteg i högtalaren så blir kablar och försteg helt onödigt!


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 16:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Tänkvärt :?
http://www.positive-feedback.com/Issue22/nugent.htm


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 16:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sondek wrote:
Och om man bygger in DA-reclocking-försteg-slutsteg i högtalaren så blir kablar och försteg helt onödigt!
Jo det är helt säkert framtiden.
Lika säkert är att det kommer att ta TID att få till ljudet - flåt musiken!
Jag har hört Maredians stora system 8)

btw, överföring via luften lägger till ett par kretsar i ljudkedjan som bara kan göra musiken sämre. Men det är ju som bekant inte något som de flesta bryr sig om.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 17:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Intressant!
Nya sätt att överföra/återge musik kommer. Jag säger.. låt dem komma.
Under tiden Linn/Naim mm får det att svänga bra kommer jag att lyssna på CD/DVD :D
Finns en del som jag inte hört än, haha.

Fast det är onekligen praktiskt att slippa all CDaskar o ha allt på HD. Man kanske skulle.....vik hädan frästare :wink:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 17:15 
Moderator
Moderator

Joined: Tue Feb 08, 2005 18:28
Posts: 1723
Location: Stockholm
Digitala kretsar är ju på det viset, om de inte behöver jobba i realtid, att de går att utveckla kretsar med 100% korrekt överföring av data. Av detta skäl måste designen med klockning, DA-omvandling och förstärkning nära högtalarmembranet vara en bra design.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 19:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Jag tror inte att Naim, Linn eller något annat highend märke gläds åt den här trenden eller de möjligheter som ligger i den.
Varför då undrar kanske någon...

Jo för att cd-spelare och dvd-spelare är en viktig inkomstkälla och då vill man inte gärna överge dessa produkter även om dator alternativet i mer raffinerat utförande skulle kunna prestera lika bra för "less money".
Desto fler lådor i racken desto mer tjänar dessa entusiast firmor :?

Att man inte når världsklass med ett ljudkort från Creative är väl inte så förvånande. Det krävs nog att Linn m.fl. entusiast firmor gräver ner sig mer i hårdisk baserade signalkällor och det kommer dom tvingas till förr eller senare. Tror också att många hifientusiaster är rätt så allergisk mot denna trend också och vill gärna ha exklusiva lådor att vila ögonen på och en massa esoteriska kablar och för att inte tala om cd-släd fetischisterna :lol:


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 20:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem
User avatar

Joined: Fri Jun 11, 2004 09:04
Posts: 6792
Sondek wrote:
Tror också att många hifientusiaster är rätt så allergisk mot denna trend också och vill gärna ha exklusiva lådor att vila ögonen på och en massa esoteriska kablar och för att inte tala om cd-släd fetischisterna :lol:
Ligger mycket i det du säger men jag skulle gärna slippa alla prylar o bara ha kvar högtalarna.
Då skulle jag ju kunna förhandla mig till ett par beggade Komri.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 20:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
I nära framtid kommer nog datorbaserad (hårddisk-)spelning att bli ganska vanlig. Rent tekniskt har jag svårt att förstå att nollor och ettor först måste brännas in på en silvrig plastbit innan de går att avlyssna....

Nu är ju förstås en cd-/dvd-spelare helt optimerad för sin uppgift, vilket en dator inte är. Men om överföringen av data kan ske utan aspekt på tidsdomäner och liknande och klockning sker i högtalarna borde detta vara en bättre lösning än dagens. Att det är en ny teknik ger förstås ett motstånd i sig, vi minns väl alla hur välljudsivrarna reagerade på digital musik när den kom?

Vad jag vet spelas mycken musik in på hårddiskar och det borde därför även gå att spela upp musiken den vägen.

Själv har jag mycket musik liggande på hårddisk och spelar upp genom ett externt ljudkort (Creative Extigy) som är placerat vid anläggningen och anslutet som en bandspelare ungefär. Anslutning till dator sker med en 5 meter lång usb-kabel. Nu är ju inte Extigy det sista ordet när det gäller ljud-/musikåtergivning men det låter förvånansvärt hyggligt ändå. Ja, förutom när jag rippar musik samtidigt som jag bränner en CD och därutöver försöker lyssna på musik, då blir det väldigt hackigt :-)

Rådet i artikeln ovan är välgrundat, använd en dator som enbart används till musikspelning. Själv tänker jag bygga en htpc som musikspelare och den ska inte användas som media-center med tv-kort, filmspelning osv. Troligen med en underklockad processor som då blir stabil och går kallt. Digital utgång och en extern DA-omvandlare hoppas jag ska hålla välljudet på en acceptabel nivå. Jag räknar med att två 500 GB-diskar ska rymma hela min skivsamling, så skönt att slippa alla hyllmeter med plastaskar!

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 01:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Sun Aug 15, 2004 21:35
Posts: 2188
Location: Uppsala
Bill50x wrote:
Att det är en ny teknik ger förstås ett motstånd i sig, vi minns väl alla hur välljudsivrarna reagerade på digital musik när den kom?
Så motståndet berodde på att det var ny teknik? Jag som trodde att det handlade om kvalitet. Musikaliteten, skivomslagskonsten, ritualen att bläddra fram och lägga på en vinylskiva...

Eller du kanske menade digital inspelningsteknik. Där handlade det väl också om protester mot en dramatiskt försämrad ljudkvalitet.

_________________
/Fredrik
www.lejonklou.com


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 10:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Thu Oct 16, 2003 20:32
Posts: 950
Anledningen till att vi inte kör hårddiskbaserat eller för den delen via icke mekaniska minnen i dag beror på att tekniken inte är mogen för detta bland de mer kräsna lyssnarna eller rättare sagt vi nördar som lägger ner tid på att diskutera detta i ett forum på Internet.

Gemene man har i princip redan gått över till att stream MP3 128 kB och är fantastiskt nöjd med det :?

Jag tror dock knappast att det är det digitala formatet utan insikten att man inte kommer att tjäna lika mycket stålar på att gå över till den nya tekniken. Om Linn, Naim m.fl. skulle fokusera på detta så är jag övertygad om att dom skulle kunna lyfta den flera kvalitetsnivåer.
I dag så är det mest på dator sidan man jobbar med detta men dom har ju inte alls den välljudskompetens som Linn, Arcam, Naim o.s.v. har.
Med rätt tekniker på rätt plats så är det nog mer eller mindre spiken i kistan för cd-spelaren... hur ont det än må göra för slädfetischisterna :lol:

Kan verkligen rekomendera en genomläsning av detta för dom som missat.
http://www.positive-feedback.com/Issue22/nugent.htm

Mycket tänkvärt och förklarar väl delvis varför CD-12:an är en sådan fantastisk CD-spelare och mekanikens betydelse.
Också en förklaring varför en bränd kopia av en köpt skiva kan låta bättre :wink:
Och mycket mer.


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Jul 20, 2004 23:08
Posts: 5280
Location: Bromma-Stockholm
Lejonklou wrote:
Bill50x wrote:
Att det är en ny teknik ger förstås ett motstånd i sig, vi minns väl alla hur välljudsivrarna reagerade på digital musik när den kom?
Så motståndet berodde på att det var ny teknik? Jag som trodde att det handlade om kvalitet. Musikaliteten, skivomslagskonsten, ritualen att bläddra fram och lägga på en vinylskiva...

Eller du kanske menade digital inspelningsteknik. Där handlade det väl också om protester mot en dramatiskt försämrad ljudkvalitet.
Jag tror att mycket av motståndet beror just på att det handlar om ny teknik. Och att det låter annorlunda. Men är det bättre eller sämre?

Minns när cd´n dök upp i början av 80-talet. Trodde ljud-nirvana skulle drabba mig och blev gruvligt besviken när jag lyssnade på några cd-spelare. Ett vanligt billigt kassettdäck lät mycket bättre. Mina första CD köpte jag i början på 90-talet (eftersom inga andra alternativ fanns) och min första cd-spelare inhandlades först -93.

Jag tycker fortfarande att analogt reproducerat ljud är det allra bästa men världen ser tyvärr inte ut så idag. Det är bara att gilla läget och acceptera att digital återgivning är det som gäller. Och hur får man bästa återgivning av digitalt inspelat material. Genom att placera några IC-kretsar i ett urfräst aluminiumblock och kräva 150 tusen SEK som betalning?

Det behövs en helhetssyn här. Pratar vi "first source" så är inspelningarna det viktigaste, inte om högtalarna står på spikes eller gummikuddar.

Vad vi upplever är mycket viktigt, och det är inte alltid baserat på rena tekniska fakta. I alla fall inte på de tekniska fakta som redovisas. Min LP12:a mäter säkert inte speciellt bra jämfört med en 399:- dvd-spelare men den låter f-n så mycket bättre. Varför?

Vi behöver låta musiken tala istället för teknikerna, trots att teknikerna är en förutsättning för att vi ska kunna lyssna på musik överhuvudtaget. Lyssnar just nu på Magnus Ugglas "Livets Teater". Hans mästerverk och hans bästa skiva. Tunnt ljud, javisst och med hjälp av Adobe Audition var det lätt att fixa till tonkurvan. Men varför låter den korrigerade digitalkopian sämre rent musikaliskt än originalet? "Originalet" jag jämför med är den digital rippade filen på min hårddisk. Vinylen låter förstås mycket bättre....

Men, digitalt ljud är ettor och nollor. Hur vi lagrar och distribuerar dessa ettor och nollor är en sak, hur vi spelar upp dem är en annan. Alltså, silverdisk, hårddisk, streaming över nätet osv borde inte spela någon roll. Det viktiga är att konverteringen till analog verklighet sker på bästa sätt.

/ B


Top
   
 Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 22:02 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Joined: Tue Feb 07, 2006 21:56
Posts: 840
Location: Luleå
Naturligtvis kommer vi att se nya distributionsformer för musik och annan media. Om det blir av typen nedladdning från nätet eller någon ny flyttbar media återstår väl att se.

Tror dock inte att aktiva högtalare med inbyggd DA-omvandlare/förstärkning etc aldrig kommer att bli ett alternativ för majoriteten här inne. Då uppgraderingsmöjligheterna i ett sånt system är begränsade och möjligen kommer att kräva att man byter ut allt, då allt sitter i samma apparat.

Sen tycker jag att det är mycket roligare att ha fodralet med grafiken och informationen än att bara ha musiken, därför kommer det att dröja innan jag vill bli av med "hyllmetrarna med plastaskar". Och så länge den dominerande distributionsformen kommer att vara flyttbara medium så tror jag att vi kommer att få leva med silverdiscar i någon form då det kommer att dröja innan det kommer fram andra medium som kan konkurrera prismässigt.


Top
   
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited