selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Wed Apr 30, 2025 20:57

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 10:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Empress wrote:
Är det någon som kan förklara vitsen med att se 14 spelare jaga en svart sak som påminer om en snusdosa i fromen? Vars en hade väl varit lämpligare?

Eller 22 pers som jaga EN boll? Varför inte 22 fotbollar i stället? 8)
Tragsikt...
Gläds med oss som uppskattar sport o sluta skriv sådana här dumheter :?
Gäller alla som skrivit inlägg i samma stil!

Jag förstår inte alltid "grejjen" men jag kan gädjas MED frimärksamlaren som hittat ett frimärke han letat efter i 25+ år istället för att göra narr av honom.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 10:31 
Site Admin
Site Admin

Duktiga kommentatorer i TV som sänder sportevenemang med kanonspelare, kan det bli bättre underhållning? Är väl bra att kvällstidningarna kan skriva mer om duktiga personer istället för folk som gjort korkade saker i Big Brother...

Vadå flyt att vinna, bäst när det gäller snarare :!: 3-2 målet var ju helt otroligt vackert, räddningen i slutminut likaså.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 10:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har inte tittat på matcherna som ledde fram till finalen, men en OS-final med sverige är inget jag missar i första taget!

Otroligt spännande slut!

Ganska kul att se vuxna människor gråta efter matchen (både glädje- och sorgetårar). Då förstår man hur allvarligt det är för vissa!

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 12:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
Ganska kul att se vuxna människor gråta efter matchen (både glädje- och sorgetårar). Då förstår man hur allvarligt det är för vissa!
Att det är så emotionellt är inte för att "man tar så allvarligt på det"... :wink:
Pendling mellan hög (an)spänning o avslappning/lättnad ger denna o andra effekter.
Många skrattar när de är rädda/nervösa...

Jag tex sitter med gråten i halsen i upplösningen av en Walt Disnsey rulle - trots att man på förhand vet att det goda segrar.
Händer varje gång, haha.

För överkontrollerade svenskar rekomenderas Radiosporten som terapi, de lever ut känslorna.
Hörde ni 3-2 målet o sista minuten? Obetalbart.

O när Lind tog sina två guld skrek Gunde i kapp med reportern under sista delen av loppet för att överösta reportern på upploppet "Han har han" på oefterhärmlig dalmål, fantastiskt!

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 14:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
jajo wrote:
Att det är så emotionellt är inte för att "man tar så allvarligt på det"... :wink:
Pendling mellan hög (an)spänning o avslappning/lättnad ger denna o andra effekter.
Många skrattar när de är rädda/nervösa...

Jag tex sitter med gråten i halsen i upplösningen av en Walt Disnsey rulle - trots att man på förhand vet att det goda segrar.
Händer varje gång, haha.

För överkontrollerade svenskar rekomenderas Radiosporten som terapi, de lever ut känslorna.
Hörde ni 3-2 målet o sista minuten? Obetalbart.

O när Lind tog sina två guld skrek Gunde i kapp med reportern under sista delen av loppet för att överösta reportern på upploppet "Han har han" på oefterhärmlig dalmål, fantastiskt!
Skönt att höra att man inte är ensam kille som har svårt att hålla tårarna borta i Disnsey filmerna konstigt det hära med kännslor samt att man är så rädd för att visa andra...............kan ju villigt erkänna att jag inte är sugen på att vissa ungarna att man fäller en tår över en film ibland eller när någon annan lyckas med något stort

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 14:16 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Empress wrote:
Är det någon som kan förklara vitsen med att se 14 spelare jaga en svart sak som påminer om en snusdosa i fromen? Vars en hade väl varit lämpligare?

Om sporten är så viktig varför inte ha en puplikserviskanal(som ligger även över det digitala marknätet) med evenemangen så att vi som inte gillar sport slipper att bli påtvingade smörjan? Så man kan titta på sina vanliga program som vanligt så kan sportfånarna skaffa in en egen tv + digitalbox och titta på sporten. :roll:
new order wrote:
Så stolt över att vara svensk kommer jag aldrig att vara som nu.....Oj så skoj :!: :!: Synd om Finnnarna dock :!: Men hellre dom än oss :!: :roll: :) :D
Det finns en sak som toppar en dålig förlorare(förlorande land) och det är en dålig vinnare (dåligt vinnanede land). :twisted:

Tja! så undra många varför man inte gillar sport. *I say* 8)
En orsak till att många inte gillar sport tror jag är att de har svårt att förlika sig med det, men har man själv varit med i ett lag eller kämpat för att uppnå ett mål (behöver inte vara sport) som nästan bara varit fantasier eller drömmar och lyckas eller misslyckas preciss när man får stå så nära fullständig lycka eller bedrövelse.
För många av våra hockey spelare var det absolut sista chansen att ta ett OS guld en bragd som väldigt få lyckas med här i värden, jag tror att det är en stor anledning till att många känner för Tre kronor.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 14:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

pekka71 wrote:
Empress wrote:

Om sporten är så viktig varför inte ha en puplikserviskanal(som ligger även över det digitala marknätet) med evenemangen så att vi som inte gillar sport slipper att bli påtvingade smörjan? Så man kan titta på sina vanliga program som vanligt så kan sportfånarna skaffa in en egen tv + digitalbox och titta på sporten. :roll:
new order wrote:
Så stolt över att vara svensk kommer jag aldrig att vara som nu.....Oj så skoj :!: :!: Synd om Finnnarna dock :!: Men hellre dom än oss :!: :roll: :) :D
Det finns en sak som toppar en dålig förlorare(förlorande land) och det är en dålig vinnare (dåligt vinnanede land). :twisted:

En orsak till att många inte gillar sport tror jag är att de har svårt att förlika sig med det, men har man själv varit med i ett lag eller kämpat för att uppnå ett mål (behöver inte vara sport) som nästan bara varit fantasier eller drömmar och lyckas eller misslyckas preciss när man får stå så nära fullständig lycka eller bedrövelse.
För många av våra hockey spelare var det absolut sista chansen att ta ett OS guld en bragd som väldigt få lyckas med här i värden, jag tror att det är en stor anledning till att många känner för Tre kronor.
Jo ur ett psykologiskt perspektiv handlar det nog väldigt mycket att sätta sig in i andra personers känslor, kring lycka eller olycka. Jag kan ju sörja med konståkerskorna som faller. Jag känner ju inte ens till deras namn eller så, men jag vet hur jätte hårt de har satsat på sin idrott o så faller dom o allt är skit. Samma sak med lycka. att komma på en plats som man antingen har haft som mål eller ännu bättre ta en plats som man inte ens tänkt tanken av. Sport handlar mest om känslor. Jag tror att de som inte är så intresserade av idrott (mer ofta kvinnor) kan nog tycka att det vore bra om vi engagerade våra känslor i saker som sker i vår vardag.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 20:51 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

ed wrote:
Empress wrote:

new order wrote:

Visst finns det en konflikt mellan de som är intresserade av idrott och de som inte är det. Men att säga att det inte finns något annat än OS att titta på är nog en lögn. Det är ju bara SVT som sänder mycket. Sedan finns alla andra kanaler som kör sitt vanliga utbud.

Sport är inte avancerat, men det berör våra själar, det är spänningen som många fascineras av.

Eh du Ed, nu skrev jag INTE att det bara finns OS att titta på har inte ens hävdad det. Du vet Ed frånvaro av bevis är inte bevis på frånvaro. Det ena utesluter inte per defination det andra.:wink: Så det är ren lögn att även hävda att jag påstår att det är "bara sport". *s* Föresten vad skrev jag att det handlade om bara OS :roll:

Men påprakad blir man ändå ofrivilligt. När det är sportevenemang så upptar det majoriteten av svt 1 & 2:s odinarie tablåer. Det som får mig att regare på det är att de även tar bort barnprogram med till förmån för sport när det är större evenemang. Vilket jag anser är verkligt skamligt. Även min sportintreserade farsa ansåg att det var djupt skamligt att det infiltreade barnprogramen.

Men vad är det som är så fel att det sätts in en eller två extrakanaler som bara tar hand om sporten när det är större evenemang så kan ju de som är ointresserade av sport slippa att bli ofrivilligt påprakad det när det är större evenemang..

Det är inte operativet som skall ha kontroll över dig, det är du som skall ha kontroll över operativet.
Kontrollfreks kör inte med Windozen.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 22:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Empress wrote:
ed wrote:
Empress wrote:

Visst finns det en konflikt mellan de som är intresserade av idrott och de som inte är det. Men att säga att det inte finns något annat än OS att titta på är nog en lögn. Det är ju bara SVT som sänder mycket. Sedan finns alla andra kanaler som kör sitt vanliga utbud.

Sport är inte avancerat, men det berör våra själar, det är spänningen som många fascineras av.

Eh du Ed, nu skrev jag INTE att det bara finns OS att titta på har inte ens hävdad det. Du vet Ed frånvaro av bevis är inte bevis på frånvaro. Det ena utesluter inte per defination det andra.:wink: Så det är ren lögn att även hävda att jag påstår att det är "bara sport". *s* Föresten vad skrev jag att det handlade om bara OS :roll:

Men påprakad blir man ändå ofrivilligt. När det är sportevenemang så upptar det majoriteten av svt 1 & 2:s odinarie tablåer. Det som får mig att regare på det är att de även tar bort barnprogram med till förmån för sport när det är större evenemang. Vilket jag anser är verkligt skamligt. Även min sportintreserade farsa ansåg att det var djupt skamligt att det infiltreade barnprogramen.

Men vad är det som är så fel att det sätts in en eller två extrakanaler som bara tar hand om sporten när det är större evenemang så kan ju de som är ointresserade av sport slippa att bli ofrivilligt påprakad det när det är större evenemang..
Jag kan hålla med att det tar upp mycket tv tid...men att det skulle vara skamligt att det tar tid från barnprogramen håller jag inte med om för att det rör sig om ca 2 veckor, är barnen så beroende av tv att de inte klarar sig utan just barnprogram i 2 veckor bör man som förälder börja fundera om mina barn är beroende av att just titta på tv,spela dator,eller vad det nu kan vara som man får vara utan ett tag...

Många föräldrar idag tycker att datorn eller tv är den perfekta barnvakten tyvärr är ju detta ett stort problem för att många barn slutar att leka på egen hand, man har inget att göra om man inte får se tv eller spela dator för gå ut och hitta på något kräver att barnen måste börja använda sin fantasi.
Sen har vi ju inte sett konsekvenserna av hur barnen kommer att må i framtiden utan den vanliga springa runt motionen som nu i stor grad är utbytt mot stilla sittande aktiviteter

Men helt klart har du en poäng att en eller två kanaler till skulle vara bra att sätta in vid os eller liknande, problemet är bara att alla ska ju ha tillgång och det innebär ju att man måste ha ett digital tv för att det ska vara möjligt...

Sorry vart väldigt OT

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 27, 2006 22:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Empress wrote:
ed wrote:
Empress wrote:

Fördelen att det inte blir några barnprogram kan ju vara att barnen då ser lite os, får några förebilder o sticker ut o sportar. Dagens barn o ungdomar behöver mer motion.

Men visst är det orättvist att sport tar upp så mycket av tablån. Men rättvisa är väl att alla individer själv får designa tablån. Jag tror att din vision med extra kanaler kommer med det digitalanätet. Men i det analoga nätet är det inte möjligt vad jag vet.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 18:39 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Quote:

Mja, som icke så värst sportintresserad så har jag inget direkt att invända mot OS-sändningarna på SVT. Förvisso så tar de plats men Svensk Television har ett samhällsansvar beroende på sin statliga finansiering. Detta inbegriper variation av programutbud men även ett ansvar för att tillgodose de behov som svenska folket har.

Vad det gäller variation så skulle jag tro att de håller sig rätt väl på mattan. Den huvudsakliga anledningen till att just OS-sändningarna märks är ju att de är koncentrerade runt två veckor istället för att som andra program vara utspridda över en hel säsong. Sportnytt i kombination med OS tar nog upp en relativt liten andel av den totala programtiden över ett år. Variation slår hårt mot oss alla då och då, glöm inte att SVT också har försett oss med Robinson-Robban vilkens senare eskapader har lett till så många Expressen-löp som man varit tvungen att aktivt filtrera bort. Att mina licenspengar (ja, jag kände mig tvungen att betala sist de dök upp) läggs på att producera dokusåpor av olika slag får mig att känna mig lite smutsig, som om jag på något sätt bidrar till det kulturella förfallet här i världen, men det faller under SVT's ansvar att uppfylla befolkningens behov.

Med all byråkrati och organisation som skulle omgärda införandet av extra kanaler för två veckors OS-sändningar så känns det inte speciellt kostnadseffektivt. Dessutom så skulle man kanske vara tvungen att investera i en del apparatur för att kunna hålla igång fler kanaler samtidigt (ren spekulation, jag vet inte).

Att just barnprogrammen drabbas kan ju bara vara av godo! Ungarna kan vara ute och lära sig saker på riktigt istället för att få sötsliskiga predikningar och moralkakor av avhoppade pedagoger! (rösterna är läskigast. Kan de inte prata normalt till barnen istället?)

Edit - besegrad av quote-funktionen

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 20:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
Fördelen att det inte blir några barnprogram kan ju vara att barnen då ser lite os, får några förebilder o sticker ut o sportar. Dagens barn o ungdomar behöver mer motion.
Bra vinkling.
Min lilla son vet nu vad hockey är ivarjefall!
Ang barnprogram är det inget som slår "fem myror". Otroligt bra.
Gjort på den tiden man gjorde program med pedagogisk tanke bakom...

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 22:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
don Tomaso wrote:
I vilken gren?
För tusan, det är matchstraff på en sådan fråga :wink:
Läs aftonblatets web...alla tidningar imorgon...
jo för fyra år sen hade jag hållt med men jag svor att jag aldrig mer skulle se hockey efter Salt Lake City åtminstone så länge någon av svenskarna var aktiva :) Men nu är dom väl förlåtna i mina ögon. Räknar dock ned nu bara 10 dagar kvar till fotbolls vm

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 28, 2006 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

don Tomaso wrote:
Räknar dock ned nu bara 10 dagar kvar till fotbolls vm
F1 startar om 10 dagar men fotbollsVM??

Post subject:
PostPosted: Wed Mar 01, 2006 10:13 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag förstår att de som inte är sportintresserade kan bli lite frustrerade under OS-tider.

Men jag tycker också man ska skänka en tanke till allade aktiva som lägger ned all sin tid i sin sport under många år för att sedan bli fyra i ett OS.

Ang. hockeyn så måste man ju förstå att det Sverige lyckades med denna gång är lika stort som om vi lyckades bygga ett helt IKEA-varuhus på månen komplett med Billy-hyllor och allt.....det blir inte större än så här! Sverige är nu rankad som etta i världen, när hände det senast??

Ang. fotboll så är det ju mer en mycket avancerad form av jordfräsning i mina ögon (ja, ja jag vet att minst 180 miljarder är intresserade av fotboll).

F1 är ju klart mera intressant om man inte dribblar bort sporten med helt obegripliga kvalregler och andra konstigheter.

Post new topic  Reply to topic  [ 66 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00