Quote:
Men påprakad blir man ändå ofrivilligt. När det är sportevenemang så upptar det majoriteten av svt 1 & 2:s odinarie tablåer. Det som får mig att regare på det är att de även tar bort barnprogram med till förmån för sport när det är större evenemang. Vilket jag anser är verkligt skamligt. Även min sportintreserade farsa ansåg att det var djupt skamligt att det infiltreade barnprogramen.
Men vad är det som är så fel att det sätts in en eller två extrakanaler som bara tar hand om sporten när det är större evenemang så kan ju de som är ointresserade av sport slippa att bli ofrivilligt påprakad det när det är större evenemang..
Mja, som icke så värst sportintresserad så har jag inget direkt att invända mot OS-sändningarna på SVT. Förvisso så tar de plats men Svensk Television har ett samhällsansvar beroende på sin statliga finansiering. Detta inbegriper variation av programutbud men även ett ansvar för att tillgodose de behov som svenska folket har.
Vad det gäller variation så skulle jag tro att de håller sig rätt väl på mattan. Den huvudsakliga anledningen till att just OS-sändningarna märks är ju att de är koncentrerade runt två veckor istället för att som andra program vara utspridda över en hel säsong. Sportnytt i kombination med OS tar nog upp en relativt liten andel av den totala programtiden över ett år. Variation slår hårt mot oss alla då och då, glöm inte att SVT också har försett oss med Robinson-Robban vilkens senare eskapader har lett till så många Expressen-löp som man varit tvungen att aktivt filtrera bort. Att mina licenspengar (ja, jag kände mig tvungen att betala sist de dök upp) läggs på att producera dokusåpor av olika slag får mig att känna mig lite smutsig, som om jag på något sätt bidrar till det kulturella förfallet här i världen, men det faller under SVT's ansvar att uppfylla befolkningens behov.
Med all byråkrati och organisation som skulle omgärda införandet av extra kanaler för två veckors OS-sändningar så känns det inte speciellt kostnadseffektivt. Dessutom så skulle man kanske vara tvungen att investera i en del apparatur för att kunna hålla igång fler kanaler samtidigt (ren spekulation, jag vet inte).
Att just barnprogrammen drabbas kan ju bara vara av godo! Ungarna kan vara ute och lära sig saker på riktigt istället för att få sötsliskiga predikningar och moralkakor av avhoppade pedagoger! (rösterna är läskigast. Kan de inte prata normalt till barnen istället?)
Edit - besegrad av quote-funktionen