selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:36

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 03:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Roland wrote:
Magnus wrote:
OBSERVERA att om ni flyttar lyssningsplatsen, så måste ni göra om proceduren!!!
Jag har ingen arfarenhet av att rigga subbor men det där låter lite konstigt. Om man som jag lyssnar mer från köket än från sweetspot, kan man inte använda din metod då? Håller med sportbilsentusiasten om att det inte känns som tune dem.
Ställ basen i köket och kryp runt i v-rummet så hittar du en plats där subben låter bäst vid lyssning i köket....

Vare sig du använder dig av denna metod eller någon annan så kommer det INTE att låta likadant i köket som i "sweet-spot" -det säger sig självt, det är samma sak som med vilka högtalare som helst.

FÖRDELEN med att hitta en riktigt bra placering av subben ( i förhållande till t ex sweetspot) är att då är det lättare att trimma in övriga parametrar rätt (Gain, filter, fas....) och då kommer basen att låta bra även på andra ställen än sweetspot. Står subben åt helvete fel så blir det inte så lätt att justara in det övriga rätt... och då låter det skit överallt.

Mångas negativa erfarenheter av sub/sat-system beror till stor del på dålig riggning, dålig intrimning och fel placering av subben.

Hur många har inte hört butiks-personal eller "din-kunnige-svåger" säga:"Subben kan du ställa var som helst, den låter likadant vart du än ställer den". Det som denne primat pratar om egentligen är att basen inte är riktningskänslig och därför kan människan (eller primaten) inte höra VART basen står...

/M
En sak jag undrar med detta sätt är, vilken väg ska man ställa subben på sweetspoten för vridningen på subben måste ju nästan ha samma effekt på basen som placering

Slutsteg:280 spark ett gäng
Högtalare:Tukan,isobarik,kaber,unik,keltik,

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 10:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Är mycket tveksam till denna metod!

Subbar är mycket känsliga för underlag och omgivning, för att "få upp den i öronhöjd" skulle jag behöva ställa den i soffan. Hur bra skulle det bli? Inte bra!

Faktum är att jag har testat den föreslagna metoden flera gånger med värdelöst resultat. Det bästa (och mest otympliga - visst) är att släpa runt på subben och använda tunedem. Då hittar man placeringen som gör att det låter bäst oavsett om man sitter i sweetspot (hatar ordet) eller nån annanstans i närheten. Och det är det viktigaste vid placering av högtalare - att det låter bra överallt! Hur ofta har man tid att sitta och lyssna i sweetspot?

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 10:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Att sätta den i soffan funkar inte! Du måste ställa upp den i öronhöjd på t ex ett bord. Ställer du den i sitthöjd i soffan så har du missat hela poängen!

Den metod som jag föreslagit gör endast en sak -Den underlättar och snabbar upp hittandet av bästa placeringen i rummet...inget annat!

Om du istället väljer att flytta omkring subben och lyssna så kommer du att hitta rätt ställe också, det tar bara lite längre tid. Oavsett var du ställer den och hur du kommer fram till att just denna placering är den bästa, så kommer basen att låta olika beroende på var du befinner dig i rummet och ifall du står eller sitter...

Förklara för mig hur subben kan låta bra i HELA rummet bara för att du väljer en annan metod att hitta bästa placeringen...

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 10:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

[/quote]

En sak jag undrar med detta sätt är, vilken väg ska man ställa subben på sweetspoten för vridningen på subben måste ju nästan ha samma effekt på basen som placering[/quote]

Det får du testa när du fått ner den på golvet igen...

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 11:23 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Att sätta den i soffan funkar inte! Du måste ställa upp den i öronhöjd på t ex ett bord. Ställer du den i sitthöjd i soffan så har du missat hela poängen!
Bord eller soffa, tror att det spelar mindre roll.
Magnus wrote:
Den metod som jag föreslagit gör endast en sak -Den underlättar och snabbar upp hittandet av bästa placeringen i rummet...inget annat!
Det skulle vara om man kröp runt väggarna i rummet och gjorde tunedem med subben ståendes på bordet. Har egentligen inte testat just detta, så jag kanske ska göra det innan jag fortsätter diskussionen.

När jag sist använde denna metod hittade jag en placering som lät bra akustiskt, men det svängde inte särskilt bra. När jag däremot fick ner subben på det stabila golvet och började flytta runt den längs väggarna hittade jag direkt en placering som svängde, och den var långt ifrån den jag kom fram till med subben ståendes i "sweet spot".

Det är därför jag är tveksam till metoden!
Magnus wrote:
Oavsett var du ställer den och hur du kommer fram till att just denna placering är den bästa, så kommer basen att låta olika beroende på var du befinner dig i rummet och ifall du står eller sitter...[/b]

Förklara för mig hur subben kan låta bra i HELA rummet bara för att du väljer en annan metod att hitta bästa placeringen...
Egentligen uttryckte jag mig fel. Min poäng är att din metod går ut på att få det att låta så bra som möjligt i sweetspot. Den tar inte hänsyn till hur det låter i andra delar av rummet. När jag justerar sub låser jag mig inte till en "sweetspot", tvärtom! Jag kan stå och lyssna precis var som helst. Om tunedem är bättre med en viss placering gäller det för hela rummet, oavsett var man sitter.

Så, min poäng är att jag tror att subben ovanpå bordet (eller var man nu ställer den) låter så annorlunda på det underlaget att när man väl ställer ner den på golvet på stället där det lät bäst får man tuna om från början igen.

Hur som helst, jag ska testa denna metod i helgen. Jag har ju en någorlunda lätt Sizmik 10.25... Återkommer med rapport!

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 19:58 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Jag har inte så stor erfarenhet av att tune dema subbar eller vanliga högtalare för den delen.
Men i min förra lägenhet hade jag problem med att få till Sizmiken och använde då den metod Magnus beskrev med ganska gott resultat.
Jag använde endast metoden för att få en grovplacering av subben och gjorde givetvis finjusteringen med subben på golvet.
Det som talar emot metoden för mig med Melodiken är formatet och vikten.
Men visst går den ju att ställa upp på ett stabilt bord med en yta som inte är så skadlig.
Jag tar gärna emot en utförlig beskrivning av en så kallad tune dem av nån som känner sig säker på det.
Ska försöka hinna med att testa olika placeringar i helgen.

Mvh Mattias.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 20:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

JAJO: Jag förstår inte...

Först säger du att du har testat denna metod...

Sedan säger du att du satt basen i soffan istället för i öronhöjd... "Bord eller soffa, tror att det spelar mindre roll."

Sedan säger du att "Det skulle vara om man kröp runt väggarna i rummet och gjorde tunedem med subben ståendes på bordet. Har egentligen inte testat just detta"

...det verkar som om du antingen har missförstått hela grejjen eller så misstolkar jag dina inlägg...

Om du sätter subben i rumphöjd i soffan och går/står i rummet så funkar det inte alls...

Du måste få subben i öronhöjd i soffan först, sedan måste du krypa runt med öronen i "baslådehöjd" -allt annat är bortkastad tid...

Vidare så säger du att "Om tunedem är bättre med en viss placering gäller det för hela rummet, oavsett var man sitter." Det har jag aldrig varit med om i något rum, eller med någon anläggning... subben låter olika beroende på vart du sitter/står och lyssnar...MEN rätt intrimmad så låter den kanonbra på ett ställe och bra på vissa andra...

Givetvis så ska basens placering finjusteras när den kommit ner på plats (vilkket jag skriv tidigare oxå).

/M

PS: Se bara till att du drar för persiennerna och låser dörren innan du börjar testa -så att ingen ser dig...

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00