Magnus wrote:
Att sätta den i soffan funkar inte! Du måste ställa upp den i öronhöjd på t ex ett bord. Ställer du den i sitthöjd i soffan så har du missat hela poängen!
Bord eller soffa, tror att det spelar mindre roll.
Magnus wrote:
Den metod som jag föreslagit gör endast en sak -Den underlättar och snabbar upp hittandet av bästa placeringen i rummet...inget annat!
Det skulle vara om man kröp runt väggarna i rummet och gjorde tunedem med subben ståendes på bordet. Har egentligen inte testat just detta, så jag kanske ska göra det innan jag fortsätter diskussionen.
När jag sist använde denna metod hittade jag en placering som lät bra akustiskt, men det svängde inte särskilt bra. När jag däremot fick ner subben på det stabila golvet och började flytta runt den längs väggarna hittade jag direkt en placering som svängde, och den var långt ifrån den jag kom fram till med subben ståendes i "sweet spot".
Det är därför jag är tveksam till metoden!
Magnus wrote:
Oavsett var du ställer den och hur du kommer fram till att just denna placering är den bästa, så kommer basen att låta olika beroende på var du befinner dig i rummet och ifall du står eller sitter...[/b]
Förklara för mig hur subben kan låta bra i HELA rummet bara för att du väljer en annan metod att hitta bästa placeringen...
Egentligen uttryckte jag mig fel. Min poäng är att din metod går ut på att få det att låta så bra som möjligt i sweetspot. Den tar inte hänsyn till hur det låter i andra delar av rummet. När jag justerar sub låser jag mig inte till en "sweetspot", tvärtom! Jag kan stå och lyssna precis var som helst. Om tunedem är bättre med en viss placering gäller det för hela rummet, oavsett var man sitter.
Så, min poäng är att jag tror att subben ovanpå bordet (eller var man nu ställer den) låter så annorlunda på det underlaget att när man väl ställer ner den på golvet på stället där det lät bäst får man tuna om från början igen.
Hur som helst, jag ska testa denna metod i helgen. Jag har ju en någorlunda lätt Sizmik 10.25... Återkommer med rapport!
/ jajo