selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Feb 04, 2006 20:14 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Hej.
Min anläggningen består av Classik Movie Di,C6100,Aktiva Espek och nu Melodik.
Har tidigare haft en Sizmik 10.25 men saknade det sista av kraft och djup,
i övrigt så funkade Sizmiken kanon.
En otroligt snabb och musikalisk bas.
Men som sagt mycket vill ha mer och jag köpte en Melodik i hopp om lika snabb och musikalisk bas men med lite mer kraft och djup.
Men jag får den inte att lira som jag vill, saknar den torra,snabba,hårda och snärtiga bas jag hade tidigare.
Visst finns det djup och kraft, men det ska ju spela ihop med den övriga anläggningen.
Jag tror ju kapaciteten finns men jag får inte till det till 100% och skulle därför behöva tips från andra Melodik ägare för att få till det.
Och ja, innan kommentarer kommer;-) en uppgradering av källa står näst på önskelistan, har funderat på en Unidsk Sc.
Jag är tacksam för alla tips om placering och inställning.

Mvh Zimba.

Post subject:
PostPosted: Sun Feb 05, 2006 00:43 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Evert westman här på forumet har väl en melodik, kolla med honom. Han bo i luleå åxo tror jag.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 06, 2006 11:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Står Melodik på samma ställe som Sizmik tidigare stod? I så fall är det bara att börja släpa runt på den tills du hittar ett bra ställe - Sizmik och Melodik är så annorlunda att jag har svårt att tro att de hamnar på samma ställe...

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 06, 2006 11:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag vet en anläggning där Melodik förbättrar Artikulat o en annan som har 2*Melodik till Sonus Faber Amati (eller vad nu deras näst bästa burkar heter) - båda systemen med top of the line produkter framför.
Det säger något hur otroligt bra Melodik är!

Mao en justeringsfråga.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 06, 2006 21:02 
Aktiv Medlem
Aktiv Medlem

Man är ju alltid ivrig i början så jag ställde den där Sizmiken lät bäst och har sen provat med olika inställningar på filter osv.
Av det jag har läst och hört om den tidigare, är att den ska vara rätt så okänslig på placeringen.
Men det verkar som om den inte trivs med den placeringen som jag har.
Den står nu mellan högtalarna alldeles intill den vänstra.
Problemet är att det är en stor pjäs så placerings alternativen är begränsade och man är ju inte ensam om att bestämma möblering ;-).
Men det låter ju lovande att den lyfter så fina system som Artikulat.
Trägen vinner brukar man ju säga så jag får ägna en helg åt att flytta runt den och provlyssna.
Men jag tar gärna emot tips på metoder för att lyckas och erfarenheter från andra.

Mvh Mattias

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 06, 2006 21:49 
Site Admin
Site Admin

Som weezer skrev ovan, Evert har en melodik och kan säkert ge några goda råd eller till och med hjälp med placeringen. Tror inte att han läser här helt regelbundet så ett PM kan vara en god ide, sen får han gärna dela med sig av tipsen du ev. får i den här tråden också!

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 06, 2006 22:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har hört att man kan placera subben där man själv ska sitta och lyssna och sen gå runt och lyssna var det låter bäst. Den placeringen är bra.

Det där motsäger mycket annat jag känner till om högtalarplacering, men jag har för mig att jag hörde det på HF. Jag kan mycket väl ha fel (för en gångs skull ;) )... Är det någon annan som vet om detta är vettigt?

/Henrik

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 06, 2006 23:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Jag har hört att man kan placera subben där man själv ska sitta och lyssna och sen gå runt och lyssna var det låter bäst. Den placeringen är bra.

Det där motsäger mycket annat jag känner till om högtalarplacering, men jag har för mig att jag hörde det på HF. Jag kan mycket väl ha fel (för en gångs skull ;) )... Är det någon annan som vet om detta är vettigt?

/Henrik
Stämmer nästan....

Du måste ställa upp basen så den hamnar i öronhöjd. Sedan måste du krypa omkring i "baslåde-höjd" för att det ska funka.

(Detta har jag redan diskuterat med Zimba, men gör ett förtydligande för övriga här). (Dessutom så kunde Zimba dessa turer redan).

Detta funkar klockrent för att hitta rätt placering av basen snabbt. Kör en CD på repeat i ca 15 sekunder om-å-om-igen.

När de bästa placeringarna är hittade så är det snabbt och enkelt att välja det bästa alternativet (såvida det stället inte är mitt i en dörröppning t ex).

När baslådan är ställd ner på rätt plats på golvet så återstår bara finjusteringen... att flytta en baslåda en decimeter gör STOOOR skillnad!

Därefter justeras gainen och delningsfrekvensen och till sist fasen... sen är det klart!

Denna procedur har jag utfört vid flera tillfällen och den funkar! I vårt gamla hus hade jag en riktigt trevlig "Disco-bas" med subbarna (2st)placerade mellan högtalarna, men annat än partymusik sket sig totalt, efter en timmes arbete med att krypa runt så hittade jag två alternativa placeringar där jag fick subbarna att totalt integreras med passiva Espek.

OBSERVERA att om ni flyttar lyssningsplatsen, så måste ni göra om proceduren!!!

För att minska placeringskänsligheten kan ni addera en till bas och därigenom minska dessa dippar och toppar som uppstår i rummet, dessutom kan ni minska gainen ett antal dB vilket ger mer knuff i reserv!

/M

PS: Om ni testar detta, akta er för att vrida på för mkt gain när ni ställer lådan fritt i rummet, elementen vill gärna till att slå igenom då...

Last edited by M4gnetic on Mon Feb 06, 2006 23:49, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Mon Feb 06, 2006 23:59 
Site Admin
Site Admin

En spontan tanke Magnus, i fallet med Melodik känns det inte helt uppenbart hur man ska få upp den i öronhöjd i lyssningspositionen. :idea:

Antar att man får ställa den på något hyfsat stabilt bord för att få upp den i luften. Måste se lite småroligt ut...

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ursäkta grabbar, men detta är väl så långt ifrån tune dem man kan komma?

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du tune-demar med huvudet på golvet och basen på bordet i soffan...men fortfarande är det en tune-dem...

Enda skillnaden med att göra såhär är att du slipper lyssna-flytta, lyssna-flytta, lyssna-flytta, lyssna-flytta tillbaka, lyssna igen-flytta igen.........o s v

/M

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 00:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Jag har ingen arfarenhet av att rigga subbor men det där låter lite konstigt. Om man som jag lyssnar mer från köket än från sweetspot, kan man inte använda din metod då? Håller med sportbilsentusiasten om att det inte känns som tune dem.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 00:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Magnus wrote:
Du tune-demar med huvudet på golvet och basen på bordet
Förvisso. För att hitta basens bästa placering används tune dem enligt dina utförliga anvisningar. Så långt rätt. Men att det bara skulle låta bra i sweetspot känns inte optimalt. Så skulle inte jag vilja ha det hemma.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 00:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det säger sig själv...

Vitsen med detta förfarande är att du byter plats på öron och sub.

Om du sedan flyttar din lyssningsplats så kommer bästa platsen inte att
vara den samma (mest troligt).

Du kan enkelt testa detta genom att lyssna på en subba från flera olika ställen i rummet...den kommer att låta olika beroende på vart du sitter, eller om du ställer dig upp.

På vissa ställen kommer du att ha MYCKET bas, på vissa ställen LITE bas, och på vissa ställen DÅLIG bas samt förhoppningsvis hittar du ett ställe med BRA bas!

För att minska detta problem (?) så köper du en sub till...eller hittar rätt placering av subben, eller flyttar sweetspot-fåtöljen.

I en lägenhet som jag bodde i för en massa år sedan hade jag riktigt skön bas precis vid diskmaskinen i köket...

/M

Last edited by M4gnetic on Tue Feb 07, 2006 01:08, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Tue Feb 07, 2006 00:55 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Roland wrote:
Magnus wrote:
Jag har ingen arfarenhet av att rigga subbor men det där låter lite konstigt. Om man som jag lyssnar mer från köket än från sweetspot, kan man inte använda din metod då? Håller med sportbilsentusiasten om att det inte känns som tune dem.
Ställ basen i köket och kryp runt i v-rummet så hittar du en plats där subben låter bäst vid lyssning i köket....

Vare sig du använder dig av denna metod eller någon annan så kommer det INTE att låta likadant i köket som i "sweet-spot" -det säger sig självt, det är samma sak som med vilka högtalare som helst.

FÖRDELEN med att hitta en riktigt bra placering av subben ( i förhållande till t ex sweetspot) är att då är det lättare att trimma in övriga parametrar rätt (Gain, filter, fas....) och då kommer basen att låta bra även på andra ställen än sweetspot. Står subben åt helvete fel så blir det inte så lätt att justara in det övriga rätt... och då låter det skit överallt.

Mångas negativa erfarenheter av sub/sat-system beror till stor del på dålig riggning, dålig intrimning och fel placering av subben.

Hur många har inte hört butiks-personal eller "din-kunnige-svåger" säga:"Subben kan du ställa var som helst, den låter likadant vart du än ställer den". Det som denne primat pratar om egentligen är att basen inte är riktningskänslig och därför kan människan (eller primaten) inte höra VART basen står...

/M

Post new topic  Reply to topic  [ 22 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00