henriklh wrote:
Jag har hört att man kan placera subben där man själv ska sitta och lyssna och sen gå runt och lyssna var det låter bäst. Den placeringen är bra.
Det där motsäger mycket annat jag känner till om högtalarplacering, men jag har för mig att jag hörde det på HF. Jag kan mycket väl ha fel (för en gångs skull
)... Är det någon annan som vet om detta är vettigt?
/Henrik
Stämmer nästan....
Du måste ställa upp basen så den hamnar i öronhöjd. Sedan måste du krypa omkring i "baslåde-höjd" för att det ska funka.
(Detta har jag redan diskuterat med Zimba, men gör ett förtydligande för övriga här). (Dessutom så kunde Zimba dessa turer redan).
Detta funkar klockrent för att hitta rätt placering av basen snabbt. Kör en CD på repeat i ca 15 sekunder om-å-om-igen.
När de bästa placeringarna är hittade så är det snabbt och enkelt att välja det bästa alternativet (såvida det stället inte är mitt i en dörröppning t ex).
När baslådan är ställd ner på rätt plats på golvet så återstår bara finjusteringen... att flytta en baslåda en decimeter gör STOOOR skillnad!
Därefter justeras gainen och delningsfrekvensen och till sist fasen... sen är det klart!
Denna procedur har jag utfört vid flera tillfällen och den funkar! I vårt gamla hus hade jag en riktigt trevlig "Disco-bas" med subbarna (2st)placerade mellan högtalarna, men annat än partymusik sket sig totalt, efter en timmes arbete med att krypa runt så hittade jag två alternativa placeringar där jag fick subbarna att totalt integreras med passiva Espek.
OBSERVERA att om ni flyttar lyssningsplatsen, så måste ni göra om proceduren!!!
För att minska placeringskänsligheten kan ni addera en till bas och därigenom minska dessa dippar och toppar som uppstår i rummet, dessutom kan ni minska gainen ett antal dB vilket ger mer knuff i reserv!
/M
PS: Om ni testar detta, akta er för att vrida på för mkt gain när ni ställer lådan fritt i rummet, elementen vill gärna till att slå igenom då...