selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:46

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 11:50 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
eliasson_jonas wrote:
kanske ett dumt förslag- men om det är någon som har tid/ lust kanske de kunde spela in en tune dem med två tydliga exempel- dåligt // bra på en ljud fil och posta den på forumet eller annorstädes
Frågan är om det fungerar? Är inte grejen med telefonen att den är i realtid - och därmed inte förstör timingen?

/Henrik
PSTN kanske, men GSM hade jag väntat mig skulle alla möjligheter att förstöra timingen. Börjar bli alltmer sugen på att testa det här själv... :)

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 12:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

teatime wrote:
henriklh wrote:
eliasson_jonas wrote:
kanske ett dumt förslag- men om det är någon som har tid/ lust kanske de kunde spela in en tune dem med två tydliga exempel- dåligt // bra på en ljud fil och posta den på forumet eller annorstädes
Frågan är om det fungerar? Är inte grejen med telefonen att den är i realtid - och därmed inte förstör timingen?

/Henrik
PSTN kanske, men GSM hade jag väntat mig skulle alla möjligheter att förstöra timingen. Börjar bli alltmer sugen på att testa det här själv... :)
Klart timingen minskas, det gör all överföring. Men det är ju SKILLNADEN vi hör ju!

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 13:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

nu är ni allt ute på hal is...

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 14:07 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zombie wrote:
nu är ni allt ute på hal is...
Alla verkar missförstå vad tunedem över mobilen går ut på. Om man använder metoden för att bedöma om något är bra eller dåligt är man ute på hal is. Men om man använder den för att bedöma skillnader - varför inte?

I teorin (och säkerligen praktiken) går det alldeles utmärkt att spela in två olika högtalarplaceringar i en skruttig mp3-fil och sen tunedema skillnaden på vilken dator som helst. Du kan garanterat komma fram till vilken som är bäst, eftersom det är skillnaden vi letar efter och vi vill inte göra någon som helst bedömning av huruvida det låter bra eller inte. Att mp3 och dator är kass som ljudåtergivare gäller ju i båda fallen vid jämförelsen.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 14:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Börjar inte den här tråden gå runt lite i cirklar? Ifrågasättande - förklaring - ifrågasättande - förklaring.... :roll:

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 14:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jo, forumet var nog inte riktigt moget för diskussion av tunedem via mobil. Många måste först sätta sig in i vad tunedem är och varför man gör en tunedem. Sen kan man bli så "avancerade" att man blandar in en mobiltelefon i det hela. Nu blir det bara förvirrande.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 14:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Inte om "ifrågasättandena" och förklaringarna är olika varje gång...dessutom lyser min logiklampa klart röd...VARNING

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 14:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Zombie wrote:
Inte om "ifrågasättandena" och förklaringarna är olika varje gång...dessutom lyser min logiklampa klart röd...VARNING
Men vet du vad tunedem är och har du genomfört en tunedem med lyckat resultat :?: Annars är det steg 1 innan du fortsätter i denna tråd.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Wed Feb 01, 2006 14:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jepp, med hjälp av en person här på forumet som villa vara anonym (eftersom jag är så otroligt jävla dum) har jag dumpat min marantz cd och min pickup med tunedem t ex. Enligt tunedem-teorin ska jag dumpa mitt slutsteg också och ersätta det med ett par andra...
Håller helt med att det är viktigt att allt kommer på rätt plats i rätt tid, det är det en god återgivning är, inte så mycket detaljer och frekvensomfång eller "soundstaging" - eftersom jag oftast ligger på soffan långt utanför sötpunkten...men det är väl en del man kliar sig i huvudet över...särskilt en del av retoriken kring tunedem med mobilen...eller andra dåliga ljudåtergivare...

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 02, 2006 00:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag tror inte att vissa skulle ha haft dessa antiåsikter om tundem via mobiltelefon eller utanför väggar eller vad som helst om de bara (på allvar!) fattat tundedem. Självklart går detta att spela in! Min handlare skulle förklara skillnaden för Linn mellan en hel (butikens) och en trasig (tyvärr min) Ikemi och han spelade helt enkelt in dem på kasettband. Superenkelt att höra. (Men serviceteknikern fattade inte ett skit tyvärr. Vilket är allt för vanligt...)

Jag har tidigare i denna tråd nämnt Naims mp3 filer. Jag har inte lyckats göra egna komprimerade filer som låter lika bra trots högre bitrate. En slags inspelad tunedem av skillnader på källor.

Post subject:
PostPosted: Thu Feb 02, 2006 16:07 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sånär detta diskuterats i en evighet- är det någon duktig linnare som kan spela in en skillnad, där skillnaden är tydlig, och verifierat?

för oss andra att höra på?

och lära.

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 5

All times are UTC+02:00