selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next
Author Message
PostPosted: Tue Jan 24, 2006 23:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Flyttar diskussionen om tune-dem via mobiltelefon till en egen tråd. Kör hårt! //Ayn

Nu börjar det här spåra ur till en tunedem topic så jag fortsätter på det spåret...

En sak som jag testat och brukar använda är att tunedema från ett annat rum. Gärna med stängda dörrar. Funkar kanonbra! Även min fru brukar kommentera trots att hon ofta sitter i ett annat rum när jag trimmar in hemma. Hon hör lika bra från ett annat rum. Om jag är tveksam i lyssningsrummet kan hon vara tvärsäker från badrummet el. likn. och det är hon som har rätt! Det finns ingen stereobild, detaljer, distorsion, djup, perspektiv eller något sånt dravel att påverkas av genom väggen, bara musiken!

Hos min handlare (Tonläget) kan man göra tundem när man är på toaletten. (Om man får låna Anders "personaltoalett".) Jag minns en gång när Mimik I och Majik kom till Tonläget för första gången och Anders kopplade upp dem. Det lät inte särskilt övertygande, är det här verkligen Linn?, kände vi, men vi lät dem spela. Anders gick på toaletten och jag ändrade placeringen. (Apparaterna stod symetriskt på hyllan, men apparatfötterna var inte symetriskt placerade under apparaten, jag flyttade så att fötterna stog symetriskt på hyllan.) Anders kom utrusande och undrade vad jag gjort. Det lät mycket bättre sa han och att det tydligt hade märkts trots att han stog och urinerade med en betongvägg emellan.

Jag läste en artikel om hur Bert Karlsson (han säger sig vara totalt omusikalisk) bedömer om ett nytt band är bra. Han går in logen eller utanför lokalen och hör om musiken går fram och det låter kul. Då är musikerna bra och något att satsa på. För mig låter det som en klockren tunedem, fast han inte vet om det! Jämför själv hur det känns när du lyssnar på ett bra liveband och tycker det är hur kul som helst. Gå på toaletten och inse att frekvensomfånget är minimalt, det är definitivt mono, men du hör ändå att det är djävligt skoj ute i lokalen. Musiken går igenom! Tunedem från ett annat rum är klart bättre än blindtest tycker jag.

En gång när jag var på HighFidelity med en kompis trasiga Ikemi (detta var -99) så hörde Per inte att den var trasig. (Bra ljud men värdelös musik. Vi jämförde med Genki/CD12 i det innre rummet). Vi föreslog då att vi skulle lyssna från det yttre rummet för att ingen (läs Per) skulle påverkas av att Ikemin hade bättre ljud än Genkin. Men då blev han förbannad och tyckte att vi var idioter... Inte så trevligt. (Kompisen är en bra kund med 4 Knektade Linnsystem i sitt hus.)

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 02:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kanonbra inlägg, Linnofil! Jag håller helt med om fördelen med att använda angränsande rum.

Det nya med telefonmetoden är att det blir möjligt att utvärdera på distans. Och att ta vänner till hjälp när något känns knepigt. Rent praktiskt är det rena revolutionen.

Testa testa testa!

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 09:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Linnofil - kul att flera gjort tune dem i angränsande rum.
Jag har gjort det i alla år utan att tänka på att det skulle vara så märkligt.

Låter det musik så låter det musik överallt.
Visst är det lätt som en plätt att höra utanför en lokal om det är disco eller livemusik i lokalen.
Man hör dessutom tydligt hur bra de spelar.
Just förmågan att fylla upp ett hus med musik är en egenskap jag värdesätter högt. Låter det som ett liveband i v-rummet eller ej?

Tfn.metoden däremot har jag inte tänkt på förrän Lejonklou tog upp ideén. Lysande o superelegent.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 10:08 
Site Admin
Site Admin

Första gången jag var inne hos en Linn-handlare för att handla något, närmare bestämt en förstärkare, var bland det första som hände att han 'slängde ut mig' ur lyssningsrummet :)

Dvs han sa att jag skulle gå ut i butiken och lyssna på musiken istället för att sitta i perfekta sweetspot. Sen körde han en snutt musik några gånger och frågade mig vilket band jag helst skulle kunna tänka mig att stå och lira med. Det var ju hur lätt som helst att avgöra. Visste inte då att jag just gjort min första tune-dem :)

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 10:57 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tune dem i angränsande rum eller toalett? Javisst! Inget konstigt med det. Men mobiltelefon ? Gsm-nätets runt 13 Kbit, jag är skeptisk. Fasta nätet med sina 64 Kbit borde ju definitivt vara att föredra i så fall. Men telefonens närvaro sabbar ju också, mobiler har ju extremt effektiva små högtalare.

Bättre än telefon torde vara att spela in på t ex en liten mp3-spelare med inbyggd mick. Då kan man ju spara mp3-snuttar. Det kan ni ju testa kanske.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 11:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

PSTN (vanlig tfn) är oneklignen bättre avsende ljudkvalitet än GSM men jag tror inte skälet till det enbart ligger i upplösningen...
Hur man codar/decodar har större betydelse än upplösningen då codecs även försöker ta hänsyn till andra saker som delay, jitter, o andra nätverksrelaterade störningar.

Pysslar med bla VoIP o vi testar ut den bästa codecen (ljudkvalitet) o mest effektiva (förmåga att låta bra på låg bandbredd samt fixa dåliga nätverk)
O solklart är codecen viktigare än att pumpa på med ökad bandbredd.
En del codecs låter helt enkelt skitdåligt :roll:

mp3 o andra inspelningsalternativ funkar säkert - men styrkan med tfn-tunedem är att den sker i realtid.

Någon som vill testa tune dem via GSM vs PSTN vs. mp3?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 12:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vill ju inte vara negativ, men jag är nog lite skeptisk. När jag köper nästa pryl vill jag nog allt höra hur den låter i ett system som påminner om mitt eget och gärna i ett rum ungefär som mitt eget. Och jag vill nog hellre lyssna på systemet i samma rum än via en mobiltelefon. Då vet jag vad jag får. När jag köpt prylen kommer jag att lyssna på den i samma rum så det är det som är det viktigaste för mig, inte hur den låter via en mobiltelefon.

Men som sagt, jag har inte provat så jag ska väl inte var för kritisk.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 13:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
PSTN (vanlig tfn) är oneklignen bättre avsende ljudkvalitet än GSM men jag tror inte skälet till det enbart ligger i upplösningen...
Hur man codar/decodar har större betydelse än upplösningen då codecs även försöker ta hänsyn till andra saker som delay, jitter, o andra nätverksrelaterade störningar.

Pysslar med bla VoIP o vi testar ut den bästa codecen (ljudkvalitet) o mest effektiva (förmåga att låta bra på låg bandbredd samt fixa dåliga nätverk)
O solklart är codecen viktigare än att pumpa på med ökad bandbredd.
En del codecs låter helt enkelt skitdåligt :roll:
Jo, GSM låter bättre för varje år. Ligger väl dels i operatörernas förbättrade talkodare och dels i bättre telefoner. Numera kan man med bra mottagning tycka att det låter lika bra som PSTN... tills man jämför.

Samma sak kan det vara med en bra kodad MP3 på en bra spelare. Rätt bra... tills man jämför. Här talar du ju också lite emot dig själv då du sågat MP3 helt (med all rätt iofs) även om jämförelsen säkert haltar lite.

Finns inga substitut för bandbredd m a o.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 16:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Här talar du ju också lite emot dig själv då du sågat MP3 helt (med all rätt iofs) även om jämförelsen säkert haltar lite.
Hur talar jag mot mig självt?

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
När jag köper nästa pryl vill jag nog allt höra hur den låter i ett system som påminner om mitt eget och gärna i ett rum ungefär som mitt eget.
Självklart. Du missar poängen med denna metod; den handlar inte om att välja utrustning utan att avgöra små skillnader som högtalarplacering, underlag, kabelriktningar etc.

Stefan: Det är bara att prova. PSTN fungerar finfint, men även GSM duger. Dock funkar det i min erfarenhet inte om man får dropouts under samtalet eller har riktigt dålig mottagning.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 18:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
Här talar du ju också lite emot dig själv då du sågat MP3 helt (med all rätt iofs) även om jämförelsen säkert haltar lite.
I o m att du säger att bra codecs kan matcha okomprimerad PCM. Jämför i fallen mp3 vs CD.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 19:59 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stefan wrote:
stefan wrote:
I o m att du säger att bra codecs kan matcha okomprimerad PCM. Jämför i fallen mp3 vs CD.
Njae.. jag sker ju att
Quote:
Hur man codar/decodar har större betydelse än upplösningen
men den meningen syftade på den tidigare.
Quote:

Dvs PSTN låter inte bara bättre pga mer bandbredd. GSM codec gör en del märkliga saker som får mp3 att framstå som rena HIFI codecen :D
I VoIP kan en signal med kass codec på 60k kan låta sämre än en bra codec på 20k bandbredd.
Ursäkta om jag uttryckte mig ospecifikt.

Min poäng är alltså att det inte säkert att mer bandbredd gör tune dem via tfn enklare. Tror en bättre codec är viktigare...du musiken förstörs mindre då.
Mer bandbredd gör att MER hörs.

Kan o andra äldre Linnburkar är kul kanske för att de inte är så HIFI mässiga. Bara musiken, groovet presenteras... Inga detaljer som rör till det.
Att amerikansk HIFI låter skumt kan bero på att man hör så himla mycket detaljer. Är det då lite ur tune...blir det väldigt rörigt.

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 21:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tune-dem via mobiltelefon låter som en alldeles lysande idé. För då kan man ju dema grejer över hela jordklotet om man så önskar. Vill man jämföra två olika pickuper på LP12:an ber man bara en representant hos Linn koppla upp grejorna och sedan dema genom att ringa hem till dig. Pengarna man sparar på resan kan man lägga på grejorna istället.

/ B

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 22:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bill50x wrote:
Tune-dem via mobiltelefon låter som en alldeles lysande idé. För då kan man ju dema grejer över hela jordklotet om man så önskar. Vill man jämföra två olika pickuper på LP12:an ber man bara en representant hos Linn koppla upp grejorna och sedan dema genom att ringa hem till dig. Pengarna man sparar på resan kan man lägga på grejorna istället.

/ B
Jo det är ju bara att ringa till Linn och be dem dema över telefon. Undrar vad de skulle tro om någon ringer och säger:

"Hello, I am interested in buying a pair of Ninkas. Can you please play a couple of tracks for me over the phone?"

:-)

Post subject:
PostPosted: Wed Jan 25, 2006 22:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Jo det är ju bara att ringa till Linn och be dem dema över telefon. Undrar vad de skulle tro om någon ringer och säger:

"Hello, I am interested in buying a pair of Ninkas. Can you please play a couple of tracks for me over the phone?"

:-)
Forhoppningsvis kommer så aldrig ske!

/ jajo

Post new topic  Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 Next

All times are UTC+02:00