selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 05:19

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 516 Next
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 05:18 
Moderator
Moderator

Spännande. Var kan man köpa orostade bönor, och ska man spana efter någon särskild sort? Hur är receptet sedan?

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 06, 2006 16:08 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

Ett par sidor med tips:
http://www.mauritzkaffe.se/kaffeskola.html
http://www.gokaffe.se

Mitt tips är att placera plåten lågt i ugnen för att minska effekterna av att det tar ojämnt. Ha noga uppsikt när det börjar bli färdigt, det kan gå snabbt på slutet, men hellre för mörk rost än för ljus (för dålig rostning ger svagt och äckligt kaffe).

Vilken sort man ska köpa beror väl på tycke och smak. Första gången så kan du ju prova med klassiker som Gammal Java eller Colombia, eller den sort som du får tag på först. Har du väl fastnat för att rosta ditt eget kaffe så är det bara att smaka igenom alla sorter du hittar tills du har en egen favorit. Sedan kan man förstås blanda olika sorter också.

Var du köper råkaffe lokalt vet jag inte, du får leta igenom de kaffebutiker som finns och hoppas att du hittar någon som säljer råbönor. I Göteborg finns Mauritz (länk ovan) som även säljer via postorder (köper man 10-20 kg så är frakten överkomlig). I Göteborg finns också http://www.thehuset.se som alltså även har råkaffe, så leta också i dina lokala tebutiker.

/Ola

Post subject: Kaffemaskiner...
PostPosted: Sun Jan 08, 2006 23:42 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Aaaah, jag och tanten köpte en sådan här till oss själva som julklapp, kom den 23/12. Jag måste säga att jag är helnöjd med denna. helt klockren, men den kostar en slant. Nu håller jag på att prova olika bönor och färdiga blandningar för brinnande livet.

Image

Post subject:
PostPosted: Tue Jan 10, 2006 01:21 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Ser ut som en riktigt trevlig maskin måste jag säga, inte mycket manuella handtag där inte....förutom att trycka på knappen :wink:

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 13, 2006 10:00 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Ahh, då har man äntligen kommit en bit på väg.
Kom över en Gaggia Classic (höll på att stava med k på slutet...). Har bara gjort mina första testskott och redan det gav bra resultat, trots färdigmalt kaffe, ingen tamper etc . Med rätt nymalda bönor skall nog detta bli perfekt!

Risk för att man hamnar i kaffeträsket också... men man kan nog jämföra en seriös espresso mot en vanlig sunkbrygd, med en real ale mot en falcon. Både vad gäller smak och späket att servera den. Men förhoppningsvis värt det.

Fick med en Gaggia MM kvarn på köpet men fundrar redan på en uppgradering. Nån som kan dosera rätt ner i filtret inbillar jag ger lite mindre spill?
Har en Jolly Pavoni ev på gång eller också skall man leta efter en Gaggia MDF. Nån som har erfarenhet av kvarnar?

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 13, 2006 16:59 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

konstigt att du inte fick med någon stamp...
går ju inte att göra en espresso värd namnet utan en stamp :P

jo, mm är ingen trevlig kvarn, jag skulle aldrig orka använda den. den lever om helt otroligt mycket, blir statisk så man får kaffe överallt och dessutom ingen doseringsfunktion. men malningsresultatet blir rätt ok.

personligen tycker jag att en bra kvarn är a och o både för resultatet och funktionen. halva grejen nästan... :wink:

satsa på MDF om du vill ha en lättanvänd med doseringsfunktion och till ett rimligt pris. dosering per drag = 6 gram (dvs nästan en enkel)

vill du ha den bästa kvarn du överhuvudtaget kan ha i hemmet så finns mazzer mini. ska du gå över de ca 2500 som mdf kostar så finns det inga alternativ - så är det bara.

Själv använder jag en Mahlkönig K501 - den funkar också bra... :roll:
http://www.sh.no/gfx/produktbilder/3450.jpg

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 13, 2006 17:02 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

glömde jag nämna att den maler drygt ett kilo bönor i i minuten - med malningsgrad för espresso !

jmf - gaggia mdf maler 16 gram på ca 25 sekunder :lol:

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 13, 2006 17:03 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

OK, tack för tipsen.
Anledningen till att Classic'en inte var riktigt komplett var att den är begagnad. Men det kan man ta när det var ca halva nypriset och den var mkt fräsch i övrigt.
Just doseringsfunktionen verkar ju nästan oumbärlig.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 13, 2006 17:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daggen wrote:
Kan man ställa i mer excat malnings grad på den ?
Hittar man denna i Sverige eller är order online som gäller ??
vad går den lös på ?

heh blev lite mycket där...

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 13, 2006 17:11 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

jo det låter som en mycket bra affär, classicen är extremt hållbar, en riktig arbetshäst!

se bara upp med att dra ångvredet för hårt, det är lätt att dra sönder ventilen som sitter på insidan. se också till att avkalka den direkt - man vet aldrig när det är gjort innan... om du vill vara ambitiös kan du i samband med avkalkningen lossa på filtret som sitter under brygghuvudet (stjärnmejsel) och därefter demontera själva brygghuvudet (2 insexskruvar) och rengöra där uppe, det brukar fastna en jäkla massa kalk och ibland lite kafferester där om den sällan rengörs (vilket också ofta är fallet tyvärr)

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 13, 2006 17:12 
Moderator
Moderator

Quote:
dosering per drag = 6 gram (dvs nästan en enkel)
Har italienarna fått hjärnsläpp? Blir ju lite klurigt att få ner 7 gram espresso då? Själv brukar jag dock ta lite mer typ 8-10 gram gissar jag, och göra något större koppar än 2-3 cl. Jag gillar nog en-och-en-halv-enkel espresso helt enkelt.

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 13, 2006 17:16 
Moderator
Moderator

Appropå rengöring, har någon ett bra tips på hur du rengör det perforerade filtret längst ner på huvudet, som sitter med stjärnskruven. Manualen säger något om att det går med en tändare, men den metoden ger mest ett smutsigt och igensotat filter. Man blir ju ett nervvrak av att sitta med en synål och peta bort kafferester ur hålen :cry:

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 13, 2006 17:19 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Stones wrote:
daggen wrote:
Kan man ställa i mer excat malnings grad på den ?
Hittar man denna i Sverige eller är order online som gäller ??
vad går den lös på ?

heh blev lite mycket där...
jag skrev dedär lite skämtsamt... K501 är inte avsedd för hemmabruk (enormt fet i verkligheten och onödig kapacitet) Du kan hitta den i sverige - Kahls kaffe i GBG kan säkert hjälpa dig om du är intresserad men jag skulle tippa på att den kostar minst 20 tusen.

själv har jag den på jobbet således maler jag också mina bönor där, vi leasar den från just Kahls kaffe.

hursomhelst så är det en heeelt otrolig kvarn, tog isär kvarnverket för någon vecka sen för rengöring, aldrig varit med om liknande användarvänlighet och kvalité - för att inte tala om malningen...

den har 9 olika malningsgrader att välja på - från turkiskt till kok

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 13, 2006 17:25 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

per wrote:
Appropå rengöring, har någon ett bra tips på hur du rengör det perforerade filtret längst ner på huvudet, som sitter med stjärnskruven. Manualen säger något om att det går med en tändare, men den metoden ger mest ett smutsigt och igensotat filter. Man blir ju ett nervvrak av att sitta med en synål och peta bort kafferester ur hålen :cry:
skruva ner det o lägg det i varmt vatten i tio minuter... bästa sättet att få bort allt. det kan man göra då o då, annars kan du lite oftare lägga dit blindfiltret i handtaget och köra några sekunder...det rensar rätt bra det också.

men du lastar lite för mycket....det räcker med 6-7 gram om du har rätt malning (inferno)...man kan avgöra på två saker...dels om pucken är helt intakt när du bankar ut den och dels ska det vara ett tunt lager vatten kvar i handtaget som flyter ovanpå pucken när du tar loss det från maskinen. om det är på det viset har du både en god espresso och slipper helt kafferester som fastnar i det övre filtret

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 13, 2006 22:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daggen wrote:
jag skrev dedär lite skämtsamt... K501 är inte avsedd för hemmabruk (enormt fet i verkligheten och onödig kapacitet) Du kan hitta den i sverige - Kahls kaffe i GBG kan säkert hjälpa dig om du är intresserad men jag skulle tippa på att den kostar minst 20 tusen.

själv har jag den på jobbet således maler jag också mina bönor där, vi leasar den från just Kahls kaffe.

hursomhelst så är det en heeelt otrolig kvarn, tog isär kvarnverket för någon vecka sen för rengöring, aldrig varit med om liknande användarvänlighet och kvalité - för att inte tala om malningen...

den har 9 olika malningsgrader att välja på - från turkiskt till kok
Heh misstänkte det, den såg rätt brutal ut på bilden.
Iofs inte helt fel att ha en sådan stående i köket hemma.

Post new topic  Reply to topic  [ 226 posts ]  Go to page Previous 1 2 3 4 516 Next

All times are UTC+02:00