selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:38

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har varit på G ett par månader. Har efter lyssnat på en hel del av de dyrare linn grejjerna bestämt mig för Uni 1.1. =Skippar CD12.
Nyare Unidiskar låter bättre o bättre så det får bli en sådan - mer framtidssäker.
Frågar är väl hur länge jag kan vänta. Ju längre man väntar ju bättre kommer de att låta... Käns som de har utvecklats en hel del sista året.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 16:22 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Har varit på G ett par månader. Har efter lyssnat på en hel del av de dyrare linn grejjerna bestämt mig för Uni 1.1. =Skippar CD12.
Nyare Unidiskar låter bättre o bättre så det får bli en sådan - mer framtidssäker.
Frågar är väl hur länge jag kan vänta. Ju längre man väntar ju bättre kommer de att låta... Käns som de har utvecklats en hel del sista året.
Du har ingen dator va? :wink:

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 17:38 
Site Admin
Site Admin

Vänta åtminstone tills det inte kommit några rapporter om problem på åtminstone 2-3 månader ;)

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 18:07 
För att sammanfatta vad henriklh och Ayn försöker säga (inkl min egen åsikt): köp den idag!

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 21:22 
Site Admin
Site Admin

Känns som att det inte skadar att suga på karamellen ett tag heller. Även om du säkert får ett schyst inbytespris på din Ikemi så rör det sig ändå om närmare 6-siffriga än 5-siffriga belopp emellan. För det får man ju rätt många både konsertbiljetter och skivor....

Skulle ha funnits en 1.1:a i cd12-förpackning! Det vore något! 8)

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 12:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

henriklh wrote:
Du har ingen dator va? :wink:
haha, fattar vad du vill säga...
En PC för en 5-10 kkr är ju en sak... 100k är ju en annan...
Problemet är uni problemen o Linns nya inriktning (höga priser, o dåliga eftermarknads support)

OM Unidisk HADE varit fria från problem - hade jag slagit till i somras. Att Linn säger (handlare/själva) att de nu är OK men om man frågar kunderna får en annan bild - gör inte att förtroendet minskar.

Visste ni om att vissa handlare INTE vill sälja Unidiskar o hävdar att linn mörkar allvarliga fel...
Då jag ringde upp Linn o berättade vad jag VET för att få klarhet - blev de plötsligt VÄLDIGt intresserade av mitt namn samt VEM som hade sagt denna information. Märkligt agerande...

Att Linn tar in Unidiskar på service (HW o SW upgrades) UTAN att redovisa VAD de gör är dåligt.
Är ju en del pengar... :?

Jag kan vänta, sitter inte i sjön.
Har på sista tiden hört två toppsystem; Uni 1.1/Kontrol/twin Shackra/espek samt Uni 1.1/Kinos/2250/Akurate 242.

I bägge fallen svängde det mer än hemma - men det var klart tristare.
Inge bas, dynamikfattigt o framför allt ingen live känsla.
Är bara att inse att passivt har begränsningar, samt att Espek/akurate behöver en sub.
Dock inser man hur mycket bättre de nya produkterna ÄR :shock:

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 12:48 
I bägge fallen svängde det mer än hemma - men det var klart tristare.
Inge bas, dynamikfattigt o framför allt ingen live känsla.
Låter lite som mina erfarenheter när jag lyssnade på Akurate 242 första gången. Det lät sjukt bra, men öset saknades.

När jag fick hem burkarna till mitt rum däremot... Ja, jävlar... Ruskigt bra livekänsla och inget behov av sub, det lovar jag!

Dvs, det hade varit intressantare om jämförelsen hade gjorts i ditt rum, förstås. Akurate har potential att knäcka Keltik även i dynamik och livekänsla - den har ju lika mycket baselement (om inte mer?).

Men såna tester är ju i princip omöjliga att göra.

Men du har rätt: aktivt ska det vara, man saknar ALLTID något i ett passivt system när man jämför med ett aktivt. Även om det passiva kan vara bättre på allt annat.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 13:17 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Visst, klart även passiva Akurate piskar keltik, men det krävs nog aktiva Akurate eller sub (helst både sub, aktivt) för att få "bättre på allt"
Anders/tonläget som är klok brukar ALLTID säga att man ska inte byta bort kvaliteer som man vants sig med.
Ja menar CD12 genom ett Pioneer system kanske svänger bättre än mitt men är det ROLIGARE?

Ingen var mer chockad än jag över att upptäcka vad de båda systemen presterade då välkänd musik spelades...
Mycket HIFI, detaljer, sväng, men det lät "stereoanläggning" - inte live.
Vi spelade på en sprillans LP12, samma sak btw.

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 13:25 
Visst, klart även passiva Akurate piskar keltik, men det krävs nog aktiva Akurate eller sub (helst både sub, aktivt) för att få "bättre på allt"
Anders/tonläget som är klok brukar ALLTID säga att man ska inte byta bort kvaliteer som man vants sig med.
Ja menar CD12 genom ett Pioneer system kanske svänger bättre än mitt men är det ROLIGARE?

Ingen var mer chockad än jag över att upptäcka vad de båda systemen presterade då välkänd musik spelades...
Mycket HIFI, detaljer, sväng, men det lät "stereoanläggning" - inte live.
Vi spelade på en sprillans LP12, samma sak btw.
Jojo, men rummet! Ett rum kan förstöra livekänslan från vilken anläggning som helst. Jag har hört aktiva Keltik låta platt, tråkigt och mer basfattiga än Katan, även fast jag vet att Keltik spelar skiten ur Katan på nästan alla parametrar. Det var ett dåligt rum, och det kan nästan ingen anläggning påverka.

/ MC

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 13:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Helt rätt, rummet är viktigt.
Kan bara konstatera att det är tur för mig att det låter så pass ok hemma som det gör. (annars skulle det vara duktigt jobbigt :wink: )
Att man "vänjer" sig med sitt hemmaljud är nog en hel i det hela!
Låter det annorlunda så kan det tolkas som "fel"...

När man jämför Ikemi med nya CD/DVD så är det dock totalkross.
Ikemi på Akurate låter rått o kallt. Glädjande är att SC låter mindre "CD".

Post subject:
PostPosted: Sun Dec 05, 2004 13:54 
Helt rätt, rummet är viktigt.
Kan bara konstatera att det är tur för mig att det låter så pass ok hemma som det gör. (annars skulle det vara duktigt jobbigt :wink: )
Att man "vänjer" sig med sitt hemmaljud är nog en hel i det hela!
Låter det annorlunda så kan det tolkas som "fel"...

När man jämför Ikemi med nya CD/DVD så är det dock totalkross.
Ikemi på Akurate låter rått o kallt. Glädjande är att SC låter mindre "CD".
Jo, exakt så är det :)

/ MC

Post subject:
PostPosted: Fri Jan 13, 2006 05:37 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Besökte dom igen.
Lyssnade på Uni 2.1/Kinos/242 med chakra 100w vs. 200w vs. Twin chakra.

100w chakra är rätt bra faktiskt. Man får klart "lyssna mer skivorkänsla" men den är lite klen det märks.

200w är bättre på allt (tune dem o HIFI) o där finns även kraften.
Twin chakra är m bättre än 200w. Mer sväng o tydligare. Liknande kraft dock.
Större hopp mellan 200W --> Twin än mellan 100W --> 200w

Fast 200w blev inte krossad av Twin som 2250 blev förra gången då jag demade 2250 vs. Twin på Espek.

Sedan kopplade de in 5140 med 3*5105 aktivt för att testa en leverans till en kund.
Klart mindre detaljerat jämfört med Twin/242 samt mindre sväng men inte jättemycket sämre.
Dock var de inte injusterade, hade inte polymerfot o 242 var kvar i rummet...= inte rättvist.
Rätt kul att de klarade sig så pass bra som de gjorde.
De hade dock en homogenitet som 242 passivt saknar. Bas/mellan/diskant hänger fint ihop.
Tycker fortfarande att passiva 242 låter tunnt o "HIFI" i dess negativa bemärkelse. Man lyssnar på hur det låter istället för att dras in i musiken.

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page Previous 1 2

All times are UTC+02:00