selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 16:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 05:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har lyssnat på Unidisk SC, 2.1, Exotik, Kontrol, 2250, Twin Shackra på Espek. Hörde också på Klassik Movie med Katan, Trikan, sizmik,

1. Källa/försteg – på Espek drivna med Twin shackra
Unidisk SC vs Uni 2.1; SC låter trasig om man jämför med 2.1. Stoooor skillnad både i HIFI o tune dem
Exotik vs. Kontrol; tune dem något bättre med Kontrol, men HIFI mässigt… WOW. Man bliir förälskad i Kontrol för att den LÅTER så bra! Ett försteg för HIFI nördar… :D Klart är dock att Exotik är ett klipp för 25% av priset av en Kontrol.

Kombinationer:
SC med Kontrol – inte illa men…
2.1 med Exotik – sååå mycket bättre på både HIFI o tune dem (visar vad Exotik kan samt ”source first”!)

2. Slutsteg – drivna med 2.1, Kontrol på Espek
Från Twin till 2250… allt bara kollapsar, soundstage, tune dem, HIFI…Precis som med Kontrol är det dock HIFI nördmässigt Twin impar mest. Starkt habegär :shock:

3. Klassik Movie
Körde lite musik DVD o film. Helt OK system!
Jämförde HD TV med vanlig TV – VILKEN bild. Sanslöst

4. Tillbaks till musikrummet…
Säljaren ville höra en Sting live skiva (den som spelades in 11/9)
Tidigare ohörd av mig frågade jag om den verkligen VAR live? Lät skittrist… :?
Beslöt mig att spela musik som jag kände till, då kom chocken – det lät verkligen trist. Inge bas, skrikig diskant, dålig dynamik. Ville bara sänka volymen. :cry:
Kom på vad det var. Jag saknade Keliks förmåga att fylla rummet med musik o tryck.
Gick ut ur rummet o JA det lät ”bara” HIFI – hemma hos mig låter det som de SPELAR i rummet.
Var (o är fortfarande) lite skakad. Trots Uni, kontrol, Twin – passivt låter inte bättre

En Uni 1.1 kommer in på Onsdag. Kommer att dema 1.1 vs. 2.1 Torsdag. Återkommer...

btw, säljaren heter Pierro o kommer från Italien. Heter Ferrari i efternamn - BLYTUNGT

PostPosted: Sun Nov 28, 2004 13:14 
sportbilsentusiasten wrote:
Från Twin till 2250… allt bara kollapsar, soundstage, tune dem, HIFI…Precis som med Kontrol är det dock HIFI nördmässigt Twin impar mest. Starkt habegär :shock:
Intressant! Har du koll på åldrarna på slutstegen? När jag gjorde samma demo handlade det inte om såna skillnader... Det var en första generations 2250 (från 2002) mot en Twin av samma ålder.

Edit: för att inte bli missförstådd, 2250 fick stryk av twin när jag testade, men det handlade inte om nån "kollaps" :) Det var då jag bestämde mig att 2250 ska jag ha...

Edit2: sportbilen: Var det Chakra-twin du spelade på? I så fall tror jag dig :)

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 14:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

alltså jag tror jag måste ha ett par keltikar...ack så irriterande att man måste ha så många slutsteg :/ blir alldeles för dyrt...

finns det fortfarande utbytes element till dom?

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 14:59 
Site Admin
Site Admin

Två 5105:or till så är det ju bara keltik som saknas, och finns ju ett par till salu i sthlm.... 8)

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 15:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Två 5105:or till så är det ju bara keltik som saknas, och finns ju ett par till salu i sthlm.... 8)
hehe jo men såsom tjejen klagade för att jag spenderat 12papp på 2v så lär hon inte bli gladare av att jag "slösar" 40 till :(

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 22:12 
Site Admin
Site Admin

Du är väl inte döendes i någon obotlig sjukdom? Du får väl skaffa det om något/några år. När du skaffar ny bostadsrätt/hus är väl perfekt, när du ändå lånar flera (massor av om du bor kvar i 08-land...) 100kkr så gör ju inte några 10' extra på lånet någon skillnad... 8)

Ursäkta för all off-topic i tråden, antar att jag som mod borde försöka att inte föregå med dåligt exempel... :oops:

Roliga tester du fått göra, kan tänka mig att en timme eller ett par går ganska fort. Intressant som du säger att du ändå saknade något på dem, visar ju att allt inte är bättre med automatik utan att det handlar om vad man personligen föredrar. Snygg namn på säljaren också!

Sen att allt kollapsar när man byter till 2250, visst att det finns bättre prylar, men om man kan kalla ett slutsteg för 30' dåligt då borde det ju inte så säljas.. :?:

PostPosted: Sun Nov 28, 2004 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
Intressant! Har du koll på åldrarna på slutstegen? När jag gjorde samma demo handlade det inte om såna skillnader... Det var en första generations 2250 (från 2002) mot en Twin av samma ålder.

Edit: för att inte bli missförstådd, 2250 fick stryk av twin när jag testade, men det handlade inte om nån "kollaps" :) Det var då jag bestämde mig att 2250 ska jag ha...

Edit2: sportbilen: Var det Chakra-twin du spelade på? I så fall tror jag dig :)
Var lite jet-leggad så jag glömde skriva åldern..
2250 var en tidig o Shackra'n var nästan ny (givetvis). Var därför det var stor skillnad.
Har tidigare testat 2250 mot gamla Twin o då var skillnaden mycket mindre.
Desutom ska man ha toppergrejer "runt om" för att höra HIFI lyftet... det hade jag inte då.
Slutsatsen är att Shackra är en stor uppgradering, vilket också säljaren sa.
Angående kollaps - det VAR en kollaps!! :roll:
Med Kontrol o Twin Shackra så låter det precis så snyggt som man vill ha det. Detaljer... rymd... djup... samt sväng... = GÅSHUD
Klart häftigt.
Kontrol med 2250 så svänger det mindre men framför allt - vad hände med HIFI parametrarna?
Exotik/2250 är nära Kontrol/Twin shackra i tune dem (nåja :wink: men relativt), men långt ifrån avseende HIFI. Notera att man behöver toppengrejjer typ akurate för att höra detta tydligt.
Exotik med Twin Shackra eller Kontrol med 2250 förstör nog HIFI egenskaparna reält.
Med tanke på att en ny 2250 är upgraderad, så är det rena klippet ju till 50% pris av en Twin!!!
Kontrol var 3 år gammal

Last edited by sportbilsentusiasten on Sun Nov 28, 2004 23:09, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 23:08 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sony wrote:
Roliga tester du fått göra, kan tänka mig att en timme eller ett par går ganska fort. Intressant som du säger att du ändå saknade något på dem, visar ju att allt inte är bättre med automatik utan att det handlar om vad man personligen föredrar. Snygg namn på säljaren också!

Sen att allt kollapsar när man byter till 2250, visst att det finns bättre prylar, men om man kan kalla ett slutsteg för 30' dåligt då borde det ju inte så säljas.. :?:
Var där 4 timmar, kändes som 1 :D
Har jag skrivit att 2250 är dåligt? Tredje bäst i världen ju! Men jämförelsen var med den näst bästa... o då blir det sämre :wink:

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 23:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Haakan wrote:
alltså jag tror jag måste ha ett par keltikar...ack så irriterande att man måste ha så många slutsteg :/ blir alldeles för dyrt...

finns det fortfarande utbytes element till dom?
Det skulle jag tro (samma till flera andra burkar) o de är billiga med!
Keltik? bara att spara ju. Tog mig nästan 10 år innan jag hade en anläggning som jag var nöjd med. (hörde LP12 i början av 80talet o hade kelik 93)

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 28, 2004 23:27 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Angående passiva espek - otroligt vilken skillnad aktivt gör :?
Allt låter mera "lika" på passivt - studio... live... kyrka.. jazzklubb...
Säljaren sa samma sak, skillnader i musiktyp/lokal kommer fram så mycket mer på ett aktivt system.
TROTS toppengrejjer framför, häpnansväckande :shock:

En annan sak som var intressant var att "tune dem" var bättre (ska ju vara det med 2.1/Kontrol/Twin) men det var SUPERTRIST.
Att aktivt gör sån skillnad :shock:
Lät HIFI o "högtalare" om ni fattar, o inte musik.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 13:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Tack för en intressant test. Kan det kanske vara så att man måste ha lite större/bättre högtalare för att få fram den där riktiga live känslan?

En god vän till mig har ett system med bla Sonus Faber Stradivarius. Att lyssna på live eller klassisk musik på det systemet är helt fantastiskt. Det känns verkligen som om man är i samma rum som artisten. Med mina Ninkas känns det inte alls på samma sätt. Där märks det att det är en stereoanläggning man lyssnar på.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 14:54 
ulfbnilsson wrote:
Tack för en intressant test. Kan det kanske vara så att man måste ha lite större/bättre högtalare för att få fram den där riktiga live känslan?

En god vän till mig har ett system med bla Sonus Faber Stradivarius. Att lyssna på live eller klassisk musik på det systemet är helt fantastiskt. Det känns verkligen som om man är i samma rum som artisten. Med mina Ninkas känns det inte alls på samma sätt. Där märks det att det är en stereoanläggning man lyssnar på.
Jag tror att mycket beror på rummet..

Kraftigt dämpade rum/rum med viss "speciell" akustik låter ofta extremt bra på liveinspelningar och annat som inte spelats in i studio. Orsaken till det är att när uppspelningslokalen inte färgar ljudet återges inspelningsplatsens akustik (olika starkt beroende på kvalitén på inspelningen). Att lyssna på studioinspelad musik i såna rum brukar tyvärr oftast bli tråkigt eftersom inspelningslokalen i sig är dämpad. Ni som upplevt samma sak vet vad jag menar.

I mitt rum har jag lyckats hitta nåt sorts mellanting... Studioinspelningar låter kul, men live låter också live. Jag har väl haft tur...

/ MC

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 29, 2004 18:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mortifikator Crenshaw wrote:
ulfbnilsson wrote:

Jag tror att mycket beror på rummet..

Kraftigt dämpade rum/rum med viss "speciell" akustik låter ofta extremt bra på liveinspelningar och annat som inte spelats in i studio. Orsaken till det är att när uppspelningslokalen inte färgar ljudet återges inspelningsplatsens akustik (olika starkt beroende på kvalitén på inspelningen). Att lyssna på studioinspelad musik i såna rum brukar tyvärr oftast bli tråkigt eftersom inspelningslokalen i sig är dämpad. Ni som upplevt samma sak vet vad jag menar.

I mitt rum har jag lyckats hitta nåt sorts mellanting... Studioinspelningar låter kul, men live låter också live. Jag har väl haft tur...

/ MC
Iom att Linn högtlare är byggda för vanliga rum blir det oftast bra!
Jag har haft mina isobarik/keltik i 10-15 olika rum, o jämfört med alla andra Kan/Sara etc burkar så drar jag denna slutsats; aktiva högtalare är lättare att anpassa till rummet.
Det är EN anledning till att aktivt är bättre.

Live känsla får man på alla storlekar på högtalare, Kan är lysande på detta.
Däremot bas... o tryck får man bara med stora givetvis.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 09:54 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Besökte Audio One igen på torsdagen för att höra Unidisk 1.1.
Stort lyft fån 2.1. :shock:
Körde på en nyare modell, som visar att de har blivit bättre...
Totalt utklassar 2.1 - både sväng o HIFI.
Så här bra har jag inte hört 1.1 tidigare

SC--> 2.1 blir allt bättre men 2.1 --> 1.1 so blir det en helt ny låt! Samma skillnad som utan/med Lingo om ni fattar.

Post subject:
PostPosted: Sat Dec 04, 2004 09:58 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Besökte Audio One igen på torsdagen för att höra Unidisk 1.1.
Stort lyft fån 2.1. :shock:
Körde på en nyare modell, som visar att de har blivit bättre...
Totalt utklassar 2.1 - både sväng o HIFI.
Så här bra har jag inte hört 1.1 tidigare

SC--> 2.1 blir allt bättre men 2.1 --> 1.1 so blir det en helt ny låt! Samma skillnad som utan/med Lingo om ni fattar.
Kom igen nu sportis! När ska du byta ut din gamla Ikemi?

Post new topic  Reply to topic  [ 27 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00