selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:20

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Tue Aug 09, 2005 18:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Aktiva Katan lirar sjukt bra i mina öron. Ändå är jag nyfiken den extra "dimension" subbasområdet ger och alternativet är då 10" Sizmik. Problemen är följande:

1. Hur krävande är den på rum och hur svår är den att installera.

Jag lyssnade på den på ToT och blev inte alls imponerad. Jag tycker att det lät bättre då de kopplade ur den. De skyllde på rummet och jag tänkte att om den inte fungerar i deras lyssningsrum hur ska det då gå i min betongbunker?

2. Grannar. Det är inte så kul om man inte kan använda den eftersom den stör för mycket då man bor i lägenhet. Ni som har Sizmik har ni problem med detta?

Synpunkter?

Post subject:
PostPosted: Tue Aug 09, 2005 21:12 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Hade en sizmik till mina aktiva keilidh för några år sen.. Den gav helt klart en extra dimension i djupbasen. Den har ju rad inställningar/parametrar så den bör nog passa dom flesta rum och högtalare. Man får ratta på en i inställing i taget tills de låter bra. Fick min att låta väldigt integrerat med två kanalssystemet.
Bytte dock bort min sizmik för att gå från lk100 till klout i stället..
De har jag aldrig ångrat.
En grymt bra sub helt enkelt.. Såg dom sålde en 10" för 9500 på blocket.. Helt klart prisvärt.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 10, 2005 10:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag körde aktiva(Klout) Katan med Sizmik i ett par år. I min förra lägenhet (trä/gipsvägg, inställt av Anders på Tonläget) fungerade det fantastiskt bra. Ett stort lyft när Sizmiken kopplades in.

I min nuvarande lägenhet(betongvägg) var det betydligt värre. Det tog mig ett bra tag att få fason på subben, men när jag väl fått det blev det mycket bra.

Bytte sedan ut Kairn mot Exotik och fick så mycket mer bas att Sizmiken blev omöjlig att använda. Försökte många gånger få till det, men tyckte oftast det var bäst när den stod urkopplad inne i sovrummet. Gav till slut upp och såg det hela som en undanflykt att byta hela rasket mot Akurate 242 istället. ;)

Med andra ord: En Sizmik kan vara svår att ställa in och kan låta både fantastiskt och förfärligt i samma rum, beroende på hur väl man lyckas.

Grannar är ett generellt problem vid musiklyssning. En Sizmik påverkar ärligt talat inte det särskilt mycket. Så mycket "mer bas" skapar den inte om allt är rätt inställt.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 10, 2005 10:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Håller med teatime om att en Sizmik (eller snarare: vilken subwoofer som helst) kan vara svår att ställa in. Även om man är metodisk och noggrann kan det vara riktigt knivigt att få till det där sista som gör att det verkligen svänger. Kom ihåg att det viktigaste är att få den att samarbeta med rummet, sedan med övriga högtalare.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 10, 2005 13:47 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Som jag misstänkte då, vill ju inte att den ska röra ihop rytmen i komplex musik som Deep Purple etc. De erbjuder sig att låna ut en men det finns knappast någon chans att man lyckas ställa in allt under en helg så jag vet inte om det ger så mycket dessvärre.

Post subject:
PostPosted: Wed Aug 10, 2005 14:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Håller med teatime om att en Sizmik (eller snarare: vilken subwoofer som helst) kan vara svår att ställa in.
Gäller det även supersubbar såsom Akurate?
Mindre exakta subbar har väl större risk att "bummla" o påverka musiken...
Har aldrig pillat på subbar men när det gäller vanliga högtalare är det lättare att "få till" en bra högtalare.
Gäller samma sak subbar?

Post subject:
PostPosted: Thu Aug 11, 2005 11:43 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
...när det gäller vanliga högtalare är det lättare att "få till" en bra högtalare.
Gäller samma sak subbar?
Dåliga subbar är iallafall frustrerande! Även om det bara finns ett fåtal inställningsmöjligheter så hör man ju inte vad man håller på med! Med en bra sub blir det tydligt vad som är bra och dåligt, så på så vis är det klart lättare.

Men finns det många inställningar så blir det komplicerat i alla fall. Man måste ha en bra metodik. Precis som med Keltik - utan metodik blir det ju väldigt svårt att få till dem, eller hur Jan?

Tycker du ska låna hem över en helg, Fredde! Det kan ju bli succé.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 00:29 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

mina aktiva kaber lät fantastiskt med fantasisk snärt i trä/gipshus, nu i betonglägenhet har jag fått minska basen på filtren rejält, trots detta är vissa basfavoriter som three med massive attack i det närmaste onjutbar. Och då står ändå kabrarna 46cm från väggen. jag vågar inte ens fundera på vad keltik eller en sub skulle ställa till med.
Detta gäller speciellt vid lp lyssning varför jag funderar på ny bänk för lp12an eller en ekosarm som kanske kan avhjälpa något.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 00:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredrik wrote:
jag vågar inte ens fundera på vad keltik eller en sub skulle ställa till med.
Detta gäller speciellt vid lp lyssning varför jag funderar på ny bänk för lp12an eller en ekosarm som kanske kan avhjälpa något.
Säg inte det... bättre baskontroll är alltid en fördel!
bara att prova ju :wink:
O visst kommer Ekos att städa upp i de nedre registren, ett av de största lyften jag gjort - sagolik arm :shock:

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 00:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Man måste ha en bra metodik. Precis som med Keltik - utan metodik blir det ju väldigt svårt att få till dem, eller hur Jan?
Va...Keltik är ju skitlätta att få till. (djup/sida/vinkling/filter)
Tar bara en herrans tid.
Men är helt grön på subbar - vad är metodiken på dom?
Nära fronthögtarna säger manualen... stämmer det verkligheten:?
Man flyttar väl djup/sida som vanligt innan man börja pilla på filtren.
Tips mottages tacksamt.

Var brukar de hamna?

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 07:58 
Erfaren Medlem
Erfaren Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Lejonklou wrote:
Man måste ha en bra metodik. Precis som med Keltik - utan metodik blir det ju väldigt svårt att få till dem, eller hur Jan?
Va...Keltik är ju skitlätta att få till. (djup/sida/vinkling/filter)
Tar bara en herrans tid.
Men är helt grön på subbar - vad är metodiken på dom?
Nära fronthögtarna säger manualen... stämmer det verkligheten:?
Man flyttar väl djup/sida som vanligt innan man börja pilla på filtren.
Tips mottages tacksamt.

Var brukar de hamna?
Jörgen på Stereokompaniet brukar köra ett par Sizmik 12or innanför ett par Akurate 242or, tror dom (12orna) brukar stå nästan pall mot en centrerad WOG-möbel. Låter riktigt tajt och man tänker inte alls på att det är subbar med i leken. En gissning är att i enlighet med manualens rekommendation ger man subben samma förutsättningar som en av högtalarna (avstånd till väggar osv) genom att placera dom nära.. förutom golvavstånd då.

Post subject:
PostPosted: Fri Aug 12, 2005 08:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Sen när man kör Linnburkar+sub brukar man ju inte dela frontarna, dvs sub och frontar överlappar varandra. Samt att alla Linn-subbars delning uppåt är kass, bara andra ordningens filter och som lägst vid 50Hz. Detta gör att Linn-subbar IMHO inte kan behandlas som vanliga subbar, utan mer som en del av frontarna. Det blir liknande anledning som att inte splitta en centerkanal över två frontar.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 22, 2005 11:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lyfter denna tråd då det fortfarande är en fundering hos mig att träda in i subområdet.

I vilken ordning ska man justera de olika parametrarna vid installation? Det enda som gör att jag tvekar att handla är att jag är så novis i ämnet subbas.

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 22, 2005 15:40 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
Lyfter denna tråd då det fortfarande är en fundering hos mig att träda in i subområdet.

I vilken ordning ska man justera de olika parametrarna vid installation? Det enda som gör att jag tvekar att handla är att jag är så novis i ämnet subbas.
Jag brukar börja med att spela subben utan fronthögtalarna och göra en vanlig tunedem!

1) Sätt gain:en (volymkontrollen) på subben till det läge som låter bäst på första bästa stället du ställer subben.

2) Testa olika placeringar, t.ex. mellan högtalarna (brukar oftast bli bäst) eller till höger/vänster om anläggningen. I extremt sällsynta fall kan det låta bäst att ha subben längs motsatt vägg, men det är så sällsynt att jag knappt råder dig att testa.

Under steg 3-5 kan det bli aktuellt att finjustera subbens volym

3) Justera subbens avstånd till bakväggen.

4) Justera subbens avstånd i sidled.

5) Testa att vrida subben 360 grader i 90-gradiga steg. I mitt rum blev 90 grader moturs bäst :O (om något annat än den "vanliga" placeringen blev bäst - gör om 3-4)

6) Slå på frontkanalerna och finjustera delningsfrekvensen.

Tunedem är oslagbart vid konfigurering av Sizmik. Det ska vara kul (nåja) och du ska kunna digga utan att frontarna är påkopplade. Då är det bra!

Nån kommer kanske invända på att en Sizmik ofta bara spelar under 50Hz och att det blir omöjligt att höra musiken vid sådan återgivning. Till er kan jag bara säga: testa först! Hur utomjordiskt det än låter har jag diggat igenom en halv skiva bara med subbasen inkopplad.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Dec 22, 2005 22:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Mycket bra redogörelse Jajo den tackar vi för ska bli spännande att se vad Fredde kommer fram till om han nu skaffar en

Post new topic  Reply to topic  [ 20 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00