fredde wrote:
Lyfter denna tråd då det fortfarande är en fundering hos mig att träda in i subområdet.
I vilken ordning ska man justera de olika parametrarna vid installation? Det enda som gör att jag tvekar att handla är att jag är så novis i ämnet subbas.
Jag brukar börja med att spela subben utan fronthögtalarna och göra en vanlig tunedem!
1) Sätt gain:en (volymkontrollen) på subben till det läge som låter bäst på första bästa stället du ställer subben.
2) Testa olika placeringar, t.ex. mellan högtalarna (brukar oftast bli bäst) eller till höger/vänster om anläggningen. I extremt sällsynta fall kan det låta bäst att ha subben längs motsatt vägg, men det är så sällsynt att jag knappt råder dig att testa.
Under steg 3-5 kan det bli aktuellt att finjustera subbens volym
3) Justera subbens avstånd till bakväggen.
4) Justera subbens avstånd i sidled.
5) Testa att vrida subben 360 grader i 90-gradiga steg. I mitt rum blev 90 grader moturs bäst :O (om något annat än den "vanliga" placeringen blev bäst - gör om 3-4)
6) Slå på frontkanalerna och finjustera delningsfrekvensen.
Tunedem är oslagbart vid konfigurering av Sizmik. Det ska vara kul (nåja) och du ska kunna digga utan att frontarna är påkopplade. Då är det bra!
Nån kommer kanske invända på att en Sizmik ofta bara spelar under 50Hz och att det blir omöjligt att höra musiken vid sådan återgivning. Till er kan jag bara säga: testa först! Hur utomjordiskt det än låter har jag diggat igenom en halv skiva bara med subbasen inkopplad.
/ jajo