selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:28

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next
Author Message
 Post subject: Kan ett steg ersätta 3?
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 22:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag är lite fundersam över slutstegsuppgraderingen.
Pratade med hifibutiken idag som bättre gillade ett 2250 passivt istället för 5121 aktivt.

Jag sitter och trycker på 3 st LK100 aktivt men funderar på om ett klout eller ett 2250 kan ersätta dom 3 till att börja med?
Jag är livrädd att mista lågbasen från mina ninka eftersom dom är såpass tunna ändå och köra passivt innebär ju att man inte kommer ner lika långt.

Råd?
Tips?

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 22:42 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vansinnigt råd.

Den enda nackdelen med ett aktivt system är att det är betydligt svårare att installera än ett passivt. Jag har av den anledning kört huvudsakligen passivt hemma för att jag velat få koll på alla parametrar och vad de gör.

Jag har också hört många aktiva system som inte känts riktigt "rätt"; man hör att det är lite fel placerat, sladdar är felriktade, kopplingar sitter i fel ordning etc. Men det är oftast bättre än passivt i alla fall, med undantag för våldsamt mycket bättre slutsteg. Solo upplever jag har rubbat den här hierarkin några gånger.

Ett optimerat aktivt system med 5125 är sanslöst mycket bättre än ett passivt med 2250!

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 23:05 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Den enda nackdelen med ett aktivt system är att det är betydligt svårare att installera än ett passivt.
På vilket sätt är det svårare? Borde det inte vara lättare eftersom bättre grejer gör att det är lättare att höra skillnader på olika placeringar? Så har jag upplevt det i allafall.

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 28, 2005 23:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
Men det är oftast bättre än passivt i alla fall, med undantag för våldsamt mycket bättre slutsteg. Solo upplever jag har rubbat den här hierarkin några gånger.
Kanske det, men tar man hänsyn till pengarna så får man rätt fina slutesteg/aktiva filter för ett par Solo. (även beg Solo)
Passivt med Twin vs. aktiv med slutsteg med samma totalpris kanske är mer intressant.

Eller så är det inte det :wink:
Jag har aldrig hört ett passivt system som har draget som ett aktivt system. Låter lite mesigt... Men det kanske är jag som har speciella krav :?

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 00:10 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

fredde wrote:
På vilket sätt är det svårare?
Det blir så många fler parametrar! Jag har vid aktiveringar av passiva system många gånger tänkt "nu blev det mycket bättre!" men samtidigt känt att något av det raka och rätta i det passiva systemet försvann. Den känslan får jag inte när det aktiva systemet är optimerat, då är det överlägset på alla punkter.

Jan, du har rätt. Tar man hänsyn till pengarna finns det nog inget att fundera över. Jag tänkte mera på att den tidigare rangordningen "aktivt är alltid bättre än passivt" blev ruckad när jag lyssnade på Solo.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 00:20 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou,

För att förtydliga ditt resonemang. Är aktivt med LK85 bättre än passivt med 2250 enligt ditt tycke?

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 00:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Lejonklou wrote:
fredde wrote:
På vilket sätt är det svårare?
Det blir så många fler parametrar! Jag har vid aktiveringar av passiva system många gånger tänkt "nu blev det mycket bättre!" men samtidigt känt att något av det raka och rätta i det passiva systemet försvann. Den känslan får jag inte när det aktiva systemet är optimerat, då är det överlägset på alla punkter.
Många fler parametrar? Jag hänger inte alls med. Placering + nivåjustering + ??

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 02:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Så vi kanske kan enas om att ett steg i "normal" prisklass inte kan överträffa mina lk100 aktivt?

Men om vi kör 2 st större steg jämfört med mina 3 då har vi en helt annan utgångspunkt.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 07:30 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Så vi kanske kan enas om att ett steg i "normal" prisklass inte kan överträffa mina lk100 aktivt?
Jag tror inte att det är så enkelt. Tex så är jag nästan säker på att Anders på tonläget någon gång skrev på sin hemsida att han tyckte att passivt 2250 var likvärdigt med aktivt 5125. Det verkar alltså råda väldigt delade meningar så det kanske mer är en smakfråga?

Har för mig att jag såg ett beg Twin Chakra nyligen för 46 tkr, vilket är ungefär som aktiva 2250 och jag är inte säker på att det aktiva är bättre i det fallet.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 09:13 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:

Men om vi kör 2 st större steg jämfört med mina 3 då har vi en helt annan utgångspunkt.
Givetvis menade jag 2 större aktiva jämfört med mina 3 små.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 09:56 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Har för mig att jag såg ett beg Twin Chakra nyligen för 46 tkr, vilket är ungefär som aktiva 2250 och jag är inte säker på att det aktiva är bättre i det fallet.
Ja 2250 är bra men twin är fruktansvärt mycket bättre!
Dock vete tusan om jag ändå inte håller på 3*2250 i den matchen 8).
Någon som testat?

Sedan ska man komma ihåg att en Twin kräver bra insignal för att komma till rätta fullt ut.
Solo låter som en Twin med turbo. Lite bättre musikalitet men massor av mer kraft.
Känns som all andra slutsteg lirar i lingonserien om man jämför med Klimax.
ÄNDÅ, säger de som testat att aktiva 242 med 5125 klår passivt med Klimax :shock:
Man vågar knapt tänka på hur bra det kan bli med en dröse Twin aktivt...

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 10:30 
Moderator
Moderator

Om jag hade en aktiv anläggning med LK100 (jag HADE i och för sig det : ), så skulle jag snelgla på de slutsteg som tar samma filter, dvs Klout, LK240 och 5105. Klout + LK100 kanske skulle låta bättre än 3xLK100.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 10:36 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
För att förtydliga ditt resonemang. Är aktivt med LK85 bättre än passivt med 2250 enligt ditt tycke?
Har inte jämfört detta direkt, men efter mina senaste erfarenheter med aktiva system så tror jag spontant att svaret är ja.
fredde wrote:
Många fler parametrar? Jag hänger inte alls med. Placering + nivåjustering + ??
Vad jag utgick från är ett passivt med ett slutsteg kontra ett aktivt system. Då tillkommer en mängd nya parametrar (likhet mellan slutsteg och deras tillbehör (nätkablar, säkringar, jordning etc), nytt signalkablage och likhet mellan dessa, ordningen det ska kopplas i, filterinställningar och det interna kablaget till korten). Framför allt ställer det interna kablaget till det, felriktat och felbuntat låter det inte som det ska.

Jag har på senare tid ändrat uppfattning i den här frågan, tillbaka till "aktiv rules!". Helt enkelt för att jag märkt att systemen går att få så mycket bättre än jag tidigare har lyckats med. Tidigare saknade jag ofta det raka och homogena (jämna & sammanhållna) ljudet man får av passiva single amp-system, men får man till alla detaljer så förlorar man faktiskt inget av detta. Då blir aktiva system med enkla slutsteg på alla sätt bättre än de flesta dyrare passiva.

Dags att skramla ihop till ett aktivt system själv nu...

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 11:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik, snackar du enbart tune dem nu eller även alla andra parametrar såsom HIFI (detaljer mm) o tryck mm.
Ett passivt system med Klimax o bra insignal låter otroligt snyggt rent HIFI mässigt.
Snabbt (hög förmåga att återge transienter), mikrodetaljer, soundstage.

Post subject:
PostPosted: Tue Nov 29, 2005 12:28 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik måste prata om ren tunedem nu.

Jag har hört aktivt med 5125 mot passivt med 2250 på Ninka, och där var 2250 solklart bättre. Men det är möjligt att det aktiva systemet inte visade sina fulla potential.

Att två LK85 aktivt ska slå passivt med 2250 måste jag höra innan jag tror på.

2250 är fortfarande ett så otroligt mycket bättre steg än LK85 så jag har mycket svårt att tro att allt som 2250 gör bättre kan lösas med aktiv drift. I så fall är det nog många som är lurade att köpa dyrare slutsteg än nödvändigt.

/ jajo

Post new topic  Reply to topic  [ 88 posts ]  Go to page 1 2 3 4 5 6 Next

All times are UTC+02:00