jajo wrote:
För att förtydliga ditt resonemang. Är aktivt med LK85 bättre än passivt med 2250 enligt ditt tycke?
Har inte jämfört detta direkt, men efter mina senaste erfarenheter med aktiva system så tror jag spontant att svaret är ja.
fredde wrote:
Många fler parametrar? Jag hänger inte alls med. Placering + nivåjustering + ??
Vad jag utgick från är ett passivt med ett slutsteg kontra ett aktivt system. Då tillkommer en mängd nya parametrar (likhet mellan slutsteg och deras tillbehör (nätkablar, säkringar, jordning etc), nytt signalkablage och likhet mellan dessa, ordningen det ska kopplas i, filterinställningar och det interna kablaget till korten). Framför allt ställer det interna kablaget till det, felriktat och felbuntat låter det
inte som det ska.
Jag har på senare tid ändrat uppfattning i den här frågan, tillbaka till "aktiv rules!". Helt enkelt för att jag märkt att systemen går att få så mycket bättre än jag tidigare har lyckats med. Tidigare saknade jag ofta det raka och homogena (jämna & sammanhållna) ljudet man får av passiva single amp-system, men får man till alla detaljer så förlorar man faktiskt inget av detta. Då blir aktiva system med enkla slutsteg på alla sätt bättre än de flesta dyrare passiva.
Dags att skramla ihop till ett aktivt system själv nu...