selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Sat May 03, 2025 00:34

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next
Author Message
PostPosted: Sat Nov 12, 2005 22:20 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Tyvärr har jag aldrig hört något Naim-system och således ännu mindre kunnat jämföra Naim och Linn. Så alla ni som verkligen jämfört: Vad säger ni om skillnader gällande ljudideal, ljudbild, sväng och allt annat som går att jämföra?

Lite info och heta diskussioner finns ju både här och där, men ser fram mot några lärda avhandlingar...(korta kommentarer går också bra..)
:D

Fuffe

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 01:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Har haft Naims toppgrejjer o har fortfarande en Nait - skitbra!
Lite olika ljudfilosofi mot Linn men grymt bra.

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 10:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

sportbilsentusiasten wrote:
Har haft Naims toppgrejjer o har fortfarande en Nait - skitbra!
Lite olika ljudfilosofi mot Linn men grymt bra.
Just det jag undrade, hurdå olika ljudfilosofi?? Beskriv!

Fuffe

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 10:49 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Naim påminner lite om det "gamla Linn ljudet". Musiken blir väldigt energisk och spänstig och stampa takten faktorn är väldigt hög. Det är lätt att man får ett fånigt leende på läpparna när någon demar naim prylar, man blir helt enkelt glad av att lyssna på musiken. Ljudbilden är väl inte precis deras starkaste sida (inte heller Linns), men jag gillar dem ändå skarpt. Just nu har jag bestämt mig för att inte göra några uppgraderingar men när det blir dags nästa gång kommer jag definitivt också att titta närmare på naims prylar. Jag gillar särskilt deras cd-spelare och förstärkare.

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 22:33 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Det är lite vi mot resten! Linn och Naimägare har ofta ett genuint musikintresse samt har det andra märket som ett av få tänkbara alternativ. Dessutom är historien till viss del gemensam med ovan nämnda klassiker, LP12, Naimförstärkare och Linnburk.

Nuförtiden divigerar märkena i ideal och båda har utvecklats mycket de senaste åren.
ulfbnilsson wrote:
Naim påminner lite om det "gamla Linn ljudet".
Jag tycker inte att.det stämmer med dagens Naim utan är ett signum för gårdagens "Olive case"-serier. Dagens Naim är betydligt mer sofistikerade och ett stort steg framåt. Grunddraget med driv och spelglädje finns kvar men har dessutom tillförts andra mer "hifimässiga" parametrar utan att för den skull bli ett dugg mindre musikaliske. Detta har tillfört en större insikt till musiken. Lite av utvecklingen från Klout till Klimax om man ska jämföra det i Linntermer.

På frågan vilket som är bäst finns givetvis inget enkelt svar. Det är upp till var och en att välja vilken musikförmedlare som ger störst lust till lyssning och nyfikenhet i musikdjungeln. Detta har även en del handlare förstått och slutat betrakta presumtiva kunder som idioter oförmögna att fatta beslut och tro på sina egna sinnen. Jag förstår den frustration vissa upplevt när linnhandlare sagt vad som är rätt och fel och vägrat föra debatt om det. Det kanske fungerade som marknadsföring på Rudlings tid men är obsolet i dag anser jag.

Jag har valt Naim för det tilltalar mig mer med en större spelglädje och ett mer direkt sätt att spela musik. Linn är en aning mer soft och tillbakalutat även om det inte är jätteskillnader. Däremot kan båda märkena spela musik till skillnad från nästan allt annat.

Tyvärr har kompabiliteten mellan märkena blivit betydligt sämre och det är svårt att få det att fungera klockrent. Jag är inte helt säker på det här eftersom jag endast provat enstaka linnkomponenter i mitt system och när det gäller CD12 fungerade det bra men med Naimförsteg och Solo blev resultatet inte helt lyckat. Förhoppningsvis skall vi prova CDS3 i ett aktivt Akuratesystem i nära framtid och det skall bli intrssant.

Vore jag tvungen att byta märke på alla mina delar skulle jag ha en Rega P9 med Linnelektronik och någon passande högtalare. (Artikulate eller Neat MF9 kanske?)

/Erik

Post subject:
PostPosted: Sun Nov 13, 2005 23:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag har lyssnat en gång på CD5:an med flatcap och Nac 112/Nap 150 vilket är ett lite billigare system via Royd högtalare och jag vill nog inte heller påstå att det går att relatera till något gammalt Linn ljud!

Oerhört spelglatt system utan att låta dåligt på några andra hifiparametrar! Först spelades det med ett Moon system på samma högtalare och när Naim elektroniken kopplades in så var det som att förflytta sig från en gråmulen dag med regn till en med solsken och fågelsång!

Att jag inte satsat på Naim beror delvis på frånvaron av återförsäljare här uppe i Norrbotten och till viss del inkompabiliteten som nämns vilken jag dock tror är på väg att försvinna nu när Naim dessutom börjat att montera RCA kontakter på vissa av sina apparater.
Jag tycker också att det är Cd spelarna och förstärkarna som lockar mest!

Post subject:
PostPosted: Mon Nov 14, 2005 08:51 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag kanske ska förtydliga mig när jag säger att Naim påminner om "det gamla Linn ljudet". Vad jag syftar på är just energin och spelglädjen. Och om inte jag är helt fel ute så var de tidigare Linn förstärkarna ganska lika Naims i konstruktion (Nap 250 och Lk 280). Min egen erfarenhet är att Linn har blivit lite mer tillbakalutat och elegant jämfört med tidigare när det var mer röj och energi.
Jag har inte haft chansen att lyssna på Naim nya topprodukter (i de nya boxarna), men deras budget och mediumproduker är oerhört roliga att lyssna på. De passar väldigt bra med Monitor Audios högtalare. Är lite nyfiken på deras nya stativhögtalare N-sat. Det var någon som kallade den för en modern variant av den gamla Linn Kan, vilket ju är ett spännande omdöme. Är det hifi snarare än musik man är ute efter så tycker jag dock att det finns märken som är betydligt starkare till samma pris, men det tycker jag också gäller för Linn.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 17, 2005 19:46 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Är det hifi snarare än musik man är ute efter så tycker jag dock att det finns märken som är betydligt starkare till samma pris, men det tycker jag också gäller för Linn.
Det ena behöver inte utesluta det andra och i "hard core flat earth"-kretsar brukar påstås att det råder ett motsatsförhållande. Så länge som driv och glädje, tune dem, eller vad ni vill kalla det inte påverkas negativt är det bara bra med gängse hifi-parametrar. Här tycker jag mycket hänt hos både Linn och Naim de senaste åren och det är kul.
Att däremot tro att perspektiv är hifi är kanske inte helt rätt, men vill man primärt lyssna på sådant så är det bra med det, vi lever trots allt i en demokrati där detta är tillåtet.

Huvusdaken är att det finns företag som fokuserar på det musikaliska budskapet och glädjen i MUSIKEN. Jag är mycket tacksam att ni tar emot en förnaimad själ med öppna armar på detta forum.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 17, 2005 20:44 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Quote:
..."hard core flat earth"-kretsar...
Vad menas med det?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 17, 2005 21:01 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

"Flat Earther" = gammalt Brittiskt uttryck för en som lever i det förgångna. Någon gång tidigt 80-tal (har försökt forska i exakt när och av vem, men ej funnit några svar) började Linn/Naim-fantaster att kallas "Flat Earthers" av de som inte förstod sig på (eller gillade) det nya snacket om sväng, stampa takten och att lyssna på musiken istället för ljudbilden.

Linn/Naim-anhängarna adopterade skällsordet och började kalla sig "Flat Earthers". En kortlivad men otroligt underhållande hifi-tidskrift med uttalad Linn/Naim-profil kom ut under namnet "The Flat Response". Fyndigt namn, då det både betyder rak frekvensgång och "svaret från Flat Eartharna".

Minns med värme när de testade japanska lyx-MC för många tusen i samma test som AT-95E för 300 kr. AT-95E vann!! Det var tider det...

Last edited by Lejonklou on Thu Nov 17, 2005 22:48, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 17, 2005 22:06 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Bland naimfans på deras forum ser man ofta det där uttrycket. Kolla in naims hemsida, där har man ett forum som är mycket intressant och där man även pratar lite linn ibland.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 17, 2005 22:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

naimerik wrote:
Det ena behöver inte utesluta det andra och i "hard core flat earth"-kretsar brukar påstås att det råder ett motsatsförhållande. /Erik
Musikalitet och hifi behöver inte vara motsatser, men behöver inte heller nödvändigtvis sammanfalla. Mitt intryck är att om budgeten sätter en begränsning, så blir man tyvärr ofta tvungen att kompromissa. Jag tycker tex inte att mitt system ("medium" Linn system), med beaktande av priset, inte erbjuder så där väldigt mycket hif, men det är roligt att lyssna på musik på det. Vore det hifi jag var ute efter i ungefär samma prisklass skulla jag nog vända mig till något annat märke.

Har lyssnat mycket på Mark Levinsons, Sonus Fabers, DCSs och Clear Audios värstingar, och där får man ju ett överflöd av både musikalitet och hifi. Min egen anläggning låter ju som en bordsradio i jämförelse med det, men tyvärr så kostar det också minst 20 ggr pengara.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 17, 2005 22:45 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Du får en hyffad linnanläggning för de pengarna också.

/Erik

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 17, 2005 22:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ulfbnilsson wrote:
Har lyssnat mycket på Mark Levinsons, Sonus Fabers, DCSs och Clear Audios värstingar, och där får man ju ett överflöd av både musikalitet och hifi.
Varken Mark Levinson, Sonus Faber eller DCS har gett mig någon musikupplevelse värd namnet. Mycket hifi men knappast de kvalitéer jag hittar i Linn och Naim. En Classik med Kan har varit bättre på musikförmedling än dessa system.

Men smaken är som baken.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Fri Nov 18, 2005 09:03 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Min poäng var inte att det ena märket skulle vara bättre än det andra, utan snarare att jag tror att om man går upp i pris så blir det mindre kompomiser och att man kan/bör få mer av både hifi och musik.

Att jämföra ett system med värstingarna från Clear Audio, DCS, ML och Sonus Faber för ca 1,5 mkr (?) med ett instegs/medelsystem från Linn för ca 50 tkr är ju inte rättvist. Det klart att man får en oerhörd ökning i prestanda om man går från en budget som är 20-30 ggr högre. Det hade ju varit väldigt konstigt om man inte fått det, och detsamma gäller ju också om man håller sig inom ett eller snarlika märken. Jag är är tex helt säker på att jag skulle föredra Eriks "nästan-top of the line" naimsystem över mitt instegssystem från Linn. Om man därför vill jämföra märken så bör man ju tex jämföra systemet jag lyssnade på med Naims nya värstingar eller cd12, Komri etc. Och jag tror inte att någon skulle tycka att Ninkas är bättre än Komris eller att Karik/numerik ger mer musik än en CD12.

Det hade ju varit väldigt roligt om mitt Linnsystem för (3%-5% av kostnaden) bara i något avseende hade kommit i närheten av det andra super systemet, men tyvärr var det inte så. Det var inte alls som när man jämför tex en tidig Kairn vs Kolekter, Ninka vs Katan, Nait vs Majik, att den ena tycker si och den andra tycker så, skillnaden var tyvärr i en helt annan division. Ja, snarare som när man jämför mitt system med Linns värsting dvs att skillnaden är så stor att den inte kan förklaras av val av musik, rum etc, utan mar hör direkt att detta är så oerhört mycket bättre på att förmedla musik.

Post new topic  Reply to topic  [ 28 posts ]  Go to page 1 2 Next

All times are UTC+02:00