Det är lite vi mot resten! Linn och Naimägare har ofta ett genuint musikintresse samt har det andra märket som ett av få tänkbara alternativ. Dessutom är historien till viss del gemensam med ovan nämnda klassiker, LP12, Naimförstärkare och Linnburk.
Nuförtiden divigerar märkena i ideal och båda har utvecklats mycket de senaste åren.
ulfbnilsson wrote:
Naim påminner lite om det "gamla Linn ljudet".
Jag tycker inte att.det stämmer med dagens Naim utan är ett signum för gårdagens "Olive case"-serier. Dagens Naim är betydligt mer sofistikerade och ett stort steg framåt. Grunddraget med driv och spelglädje finns kvar men har dessutom tillförts andra mer "hifimässiga" parametrar utan att för den skull bli ett dugg mindre musikaliske. Detta har tillfört en större insikt till musiken. Lite av utvecklingen från Klout till Klimax om man ska jämföra det i Linntermer.
På frågan vilket som är bäst finns givetvis inget enkelt svar. Det är upp till var och en att välja vilken musikförmedlare som ger störst lust till lyssning och nyfikenhet i musikdjungeln. Detta har även en del handlare förstått och slutat betrakta presumtiva kunder som idioter oförmögna att fatta beslut och tro på sina egna sinnen. Jag förstår den frustration vissa upplevt när linnhandlare sagt vad som är rätt och fel och vägrat föra debatt om det. Det kanske fungerade som marknadsföring på Rudlings tid men är obsolet i dag anser jag.
Jag har valt Naim för det tilltalar mig mer med en större spelglädje och ett mer direkt sätt att spela musik. Linn är en aning mer soft och tillbakalutat även om det inte är jätteskillnader. Däremot kan båda märkena spela musik till skillnad från nästan allt annat.
Tyvärr har kompabiliteten mellan märkena blivit betydligt sämre och det är svårt att få det att fungera klockrent. Jag är inte helt säker på det här eftersom jag endast provat enstaka linnkomponenter i mitt system och när det gäller CD12 fungerade det bra men med Naimförsteg och Solo blev resultatet inte helt lyckat. Förhoppningsvis skall vi prova CDS3 i ett aktivt Akuratesystem i nära framtid och det skall bli intrssant.
Vore jag tvungen att byta märke på alla mina delar skulle jag ha en Rega P9 med Linnelektronik och någon passande högtalare. (Artikulate eller Neat MF9 kanske?)
/Erik