selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Thu May 01, 2025 00:30

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next
Author Message
 Post subject: Kassetter!
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 08:04 
Site Admin
Site Admin

Måste bara posta den här länken som dök upp på ett annat välkänt hififorum. ;)

http://hanazuc02.ld.infoseek.co.jp/cass ... settes.htm

Nostalgiiii! Vilka använde ni?

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 08:38 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jäklar vilken nostalgitripp....

Men japsen tar verkligen sitt intresse på allvar :lol:

Jag hade mest maxell eller tdk. Minns på klassresan 84 till Berlin la jag min lilla fickpeng på att köpa ett maxell metal band. Det är kanske där man urskilja ett lite onormalt sätt o lägga sina pengar.:)

Jag minns att det fanns en svensktillverkare av kassetter, de var av någon outgrundligt anledning 80 minuter. Alltså fick man inte alltin en platta på en sida av bandet. Förstod aldrig vad dom tänkte med där. Har för mig att kassetterna hette tracks, men försökte söka på google utan succé men kanske någon annan minns.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 09:39 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Jag spelar fortfarande in på band till exvis vinterbilen man åker i osv eftersom dom oftast begåvas md någon bandare.

TDK är outständing och har alltid varit i mina ögon när det gäller kassettband, oavsett vilket däck man haft har TDK visat sej vara bäst-
Inte kanske bara vid inspelningstillfället utan även livslängd osv.

De man sg på länken könner man igen mååånga typer av band som ligger hemma i olika lådor och gömmor.

Tracks hette svenska tillverkaren och gjorde band i 60 80 samt 90 min längder iallafall.
De profilerade sej hårt, kan det varit en kvinnlig ägare/vd?
Kvalitén på dessa band var inte bra, tror de gick i kk pga det.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 09:53 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:

Tracks hette svenska tillverkaren och gjorde band i 60 80 samt 90 min längder iallafall.
De profilerade sej hårt, kan det varit en kvinnlig ägare/vd?
Kvalitén på dessa band var inte bra, tror de gick i kk pga det.
Japp har oxå för mig att det var en kvinnlig vd. Jag tror oxå det här udda formatet 60 minuter inte var ngn hit direkt.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 10:25 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Vilken grym sida!! Att det alltid skall vara japaner som hittar på sånt här. De verkar vara så skönt hängivna i Japan. Jag identifierar mig totalt med det! 8)

Det här bandet använde jag mycket till portastudion i början av 90-talet:
[img]http://hanazuc02.ld.infoseek.co.jp/cass ... _90[1].jpg[/img]
ed wrote:
Minns på klassresan 84 till Berlin la jag min lilla fickpeng på att köpa ett maxell metal band. Det är kanske där man urskilja ett lite onormalt sätt o lägga sina pengar.:)
He he, jo det är förmodligen så. Känner igen mig i det där... Det är väl därför man gillar selleri - en massa hängivna freaks.

Det här var för övrigt ett av de snyggaste kassettband jag sett - med rullbandsdesign!:
[img]http://hanazuc02.ld.infoseek.co.jp/cass ... _54[1].jpg[/img]

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 11:07 
Moderator
Moderator

Nu blir man sugen på att spela in blandband! :D

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 11:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Oj, oj, oj! Det här var längesedan. Minns mina första "blandband" som mamma spelade in från radion. Först passerade några Basf och Agfa-kassetter, men ffa dominerade Maxell. Verkligen nostalgiskt att se dem igen. De var ju min första inkörsport i musikens värld!!!

När jag många år senare hade köpt ett "riktigt" kassettdäck av märket Denon (Drömde alltid om Nackamichi, men när jag väl fick råd så började kassetterna försvinna pga CD:ns intåg :cry: ), var det ffa TDK som gällde. Körde mest "chrome", men det var ju "metal" som var dyrgriparna i sammanhanget.

Vad gäller Tracks minns jag dem väl, förmodligen pga den något annorlunda designen! Har också ett svagt minne av att kvalitén var bristande. Ägde i alla fall aldrig några.

När man tänker på det här med kassettband, kommer man in på två andra ting som jag starkt förknippar med denna produkt nämligen fenomenet "blandband" och free-style. Det låg ju lite prestige i att spela in "bra" blandband! Vet tom att jag spelade in blandband till olika tjejer med förhoppningen om att vinna deras hjärtan... :oops: Man har ju ägt ett antal free-styles genom åren. Började med en klumpig röd Philipsmodell för att sen gå över till flaggskeppslinjen Walkman. Minns bla en knallgul "Sports" modell. Aaaah, strolling down memory lane! :D

Last edited by Pediatrik on Thu Nov 03, 2005 12:03, edited 1 time in total.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 11:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

kult tråd... man får ju massa minnen, kassetterna var ju magiska på något sätt. En kompis var över hos mig, jag rota lite i kassett högen för att hitta några band som jag vill digitalisera, han ska hjälpa mig med det.

Ett starkt hifi-butiks-minne är när jag kolla på ett nackamichi däck som vände bandet automatiskt, det funka lite som en brödrost, bandet sköts upp och vändes.... Det gav mig djupa intryck, det klart man ska ha ett nacka däck. Problemet var väl att de kosta satans mycket pengar. När kassett boomen var över, köpte jag mitt mest misslyckade köp tror jag. Ett nacka däck. Det finns på syrrans jobb, används inte förstås, sorgligt.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 12:04 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Image

Jag hade hundratals såna här band. Jag saknar dem. :cry:

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Nachamichi Dragon hette väl däcket som vände själv, kostade runt 15000.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 12:14 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

ed wrote:
När kassett boomen var över, köpte jag mitt mest misslyckade köp tror jag. Ett nacka däck. Det finns på syrrans jobb, används inte förstås, sorgligt.
Låter det bra? Vill du sälja? Jag är på jakt efter ett BRA kassettdäck.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 12:26 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Pediatrik wrote:
... jag spelade in blandband till olika tjejer med förhoppningen om att vinna deras hjärtan... Minns bla en knallgul "Sports" modell ...
Rätt mix på ett blandband kunde förändra liv! Undrar varför detta fenomen inte överlevde till CD-R:s tidevarv? Känner inte till någon som jagar den ultimata bland-CD-R:en. Bara namnet avskräcker kanske... :)

Den där gula Sonyn var min trogna följeslagare - den var alltid med! - ända till någon snodde den på parkeringen utanför Drottningholms slott sommaren 1987.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 12:34 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

stranna wrote:
Nachamichi Dragon hette väl däcket som vände själv, kostade runt 15000.
skrattar, ja när du nu säger det så stämmer det. Dragon.... lät hur jäkla coolt som helst. Såg en gång i en affär i england en billig skivspelare som kunde spela båda sidorna av en skiva. När spelaren hade spela a sidan, vreds pickupen 180 grader o då kunde spela av under sidan. Ganska coolt, men skivspelaren var av undermålig kvalité annars.

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 13:35 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Utvalda guldkorn:

Image Här ska det dansas.

Image Där sitter han och slapplyssnar. 8)

Image Närmare Sondek än så här kommer väl aldrig ett kassetband att bli. :wink: :D

Post subject:
PostPosted: Thu Nov 03, 2005 14:24 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

monkeydevil wrote:
ed wrote:
När kassett boomen var över, köpte jag mitt mest misslyckade köp tror jag. Ett nacka däck. Det finns på syrrans jobb, används inte förstås, sorgligt.
Låter det bra? Vill du sälja? Jag är på jakt efter ett BRA kassettdäck.
Jag har ett litet använt naka däck. 1-2 modeller under Dragon i kvalitet. Använt det att spela in livekonserter från radion, dock oanvänt sista åren. Har ju min Kudos på jobbet numera...
Hör av dig på PM om du är intresserad.
Finns i Götet.

Post new topic  Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page 1 2 3 Next

All times are UTC+02:00