selleri.de

En plats för sveriges linnister.
It is currently Fri May 02, 2025 15:14

All times are UTC+02:00

Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9
Author Message
 Post subject:
PostPosted: Thu Sep 01, 2005 18:55 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Jag pratade med Linn folket igår angående Unidisk SC och HDMI.
De sa att det inte fanns några bekräftade planer på det men att man tittar på det. Detta går ju lite mot det uttalandet som finns på länken ovan.
De sa dessutom att de ansåg att komponent utgångarna många gånger gav bättre resultat. Jag har inte provat så jag kan inte avgöra.

Mötet med Linn folket var kul men lite deprimerande;

Jag fick hem min SC/5125/NINKA i Tisdags och lyssnade på Undisk 1.1 med fullt aktiva Artikulat på onsdag.
Tala om att förstöra för sig själv!!

PostPosted: Tue Sep 06, 2005 19:41 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Under helgen har jag hunnit lyssna en del och här kommer lite kommentarer. Det mesta säkert "skåpmat" för er erfarna men nytt för mig.

Ninka är väldigt trevliga, dock är jag osäker på placeringen. Jag tycker den optimla lyssnings punten är väldigt "smal" i höjdled. Dvs det gör stor skillnad om jag sitter eller står.

Det krävs volym för att få anlägningen att prestera, på låg volym låter det lite platt.

SC/5125/Ninka är tuffa mot den inspelade signalen. En dåligt inspelad skiva som jag accepterat tidigare (Tex en live skiva) låter gräsligt på det nya systemet. En bra skiva låter helt fantastiskt. Kanske beror det på att man flyttar referenserna med ett nytt system, men jag är inte helt säker.

Har inte spelat riktigt högt under långa perioder ännu men det skall bli spännande!

Hur som helst, det låter som om jag är missnöjd men det är jag inte. totalintrycket är jätte bra.

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 06, 2005 20:11 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Kör du aktivt? Din kommentar om platthet vid låg volym tycker jag själv inte applicerar hemma hos mig sedan jag aktiverade, nämligen.

Tuffhet mot dåliga inspelningar rent karaktärsmässigt tycker jag hänger med en mer avslöjande och bättre anledning, men på sätt och vis tycker jag ändå det är precis tvärtom om man talar om rent sväng/spelglädje/hur kul det är att ändå lyssna på den där dåliga skivan. Med en bra anläggning är dom flesta skivor njutbara, medan en dålig (valfri karaktärs-inriktad icke-Linn-anläggning ;) ) nästan kräver audiofilskivor för att man inte ska somna. Speciellt häftigt är det, tycker jag, att gå från sin egen rätt bra anläggning till någon superfet (akurate/chakra/unidisk/lp12/etc..) - skivor som man inte skulle lira hemma ens under pistolhot (riktigt riktigt risiga inspelningar exvis) kan plötsligt bli riktigt roliga!

Om det är splitternya Ninka du köpt har du en del att vänta dig när dom börjar bli inspelade också :)

Post subject:
PostPosted: Tue Sep 06, 2005 21:19 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

daniel.n wrote:
Om det är splitternya Ninka du köpt har du en del att vänta dig när dom börjar bli inspelade också :)
O är det flera nya grejjer... vänta dig att det händer en HEL del under ett par veckor!
Du har väl systemet på dygnet runt för att skynda på inspelningen :wink:
Efter ett par veckors drift ska det tunas - o DÅ kommer du att tappa hakan :D

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 07, 2005 03:21 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

Allt körs passivt ännu. Aktivt ligger på önskelistan men jag vill prova passivt först, dessutom vill jag prova Komponent och se om jag vill byta till dem (se tråden Systemtips önskas...)
Allt är nytt och står på så mycket som möjligt men det tar ju ett tag innan det ger allt som ni säger.

Jag är trots allt förvånad över hur känsliga Ninkas ljudbild är i höjdled. Någon som har erfarenhet av det samt har placerings tips ?

Kommentaren om dålig inspelning var intressant; kanske är det så att jag inte insett att det var en dålig inspelning förrän nu? Får lyssna mer och se!

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 07, 2005 08:18 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

Fredrik S wrote:

Kommentaren om dålig inspelning var intressant; kanske är det så att jag inte insett att det var en dålig inspelning förrän nu? Får lyssna mer och se!
Det var nog inte själva inspelningen som kommenterades utan inspelning av högtalarna det tar nämligen en viss tid av användande innan de lossar ordentligt gäller för övrigt mycket annan utrustning också.

http://www.pokerstrategy.com/uV389J

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 07, 2005 14:44 
Avancerad medlem
Avancerad medlem

Om det är nya Ninka blir de som nya högtalare (bättre) efter många timmar!

Post subject:
PostPosted: Wed Sep 07, 2005 16:33 
Insyltad Medlem
Insyltad Medlem

hepcat wrote:
Fredrik S wrote:

Det var nog inte själva inspelningen som kommenterades utan inspelning av högtalarna det tar nämligen en viss tid av användande innan de lossar ordentligt gäller för övrigt mycket annan utrustning också.
Uttryckte mig kanske dåligt;
Jag syftade på CD skivans kvalitet. Jag är ju nybliven Linnägare och därmed har jag kanske inte tidigare insett att det var så stora skillnader mellan olika skivor. Dvs begränsningen i mitt tidigare system har gjort att jag inte märkt hur bra det kan låta( eller hur dåligt)

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2005 14:34 
Moderator
Moderator

Ni som har erfarenhet eller tankar om Unidisk SC. Hur gör man om man vill använda SC som en fristående CD/DVD-spelare? Använder man tape out (tv-out)-utgångarna då man kopplar Unidisken till ett tvåkanalsförsteg?

Om man vill spela 5.1-material via ett multikanalsförsteg, till exempel Exotik, antar jag att man kopplar ljudet analogt via SC:s enda 5.1-utgång, alltså den variabla utgången från SC:s försteg. Blir det i detta fall någon förbättring med ett externt bättre försteg? Blir det knasigt om man vill reglera ljudnivån med en Linnfjärrkontroll? (Nivån sänks på både Uni SC och t.ex. Exotik.)

För övrigt tror jag att Unidisk SC börjar levereras med HDMI-utgång imorgon, 1 november. Jag har dock inte fler detaljer i denna fråga.

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2005 15:09 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

per wrote:
Ni som har erfarenhet eller tankar om Unidisk SC. Hur gör man om man vill använda SC som en fristående CD/DVD-spelare? Använder man tape out (tv-out)-utgångarna då man kopplar Unidisken till ett tvåkanalsförsteg?
Om du kopplar till tvåkanalsförsteg ska du använda TV-OUT på Unidisk SC för bästa resultat. Då får du en downmixad signal (med eller utan LFE) på flerkanalskällor och en ren stereosignal på 2-kanalsinspelningar.
per wrote:
Om man vill spela 5.1-material via ett multikanalsförsteg, till exempel Exotik, antar jag att man kopplar ljudet analogt via SC:s enda 5.1-utgång, alltså den variabla utgången från SC:s försteg.
Ja, det är enda lösningen om du ska köra analogt mellan Undiisk SC och Exotik. Med Exotik+DA kan man köra digitalt och slippa dubbla volymkontroller.
per wrote:
Blir det i detta fall någon förbättring med ett externt bättre försteg? Blir det knasigt om man vill reglera ljudnivån med en Linnfjärrkontroll? (Nivån sänks på både Uni SC och t.ex. Exotik.)
Det är klart att det blir en förbättring att köra Exotik som försteg istället för det inbyggda i SC, men jag tvivlar att det är värt de extra dryga 20000 som det skulle kosta. Och ja, det blir tjorvigt med volymen. Du kan visserligen deaktivera IR-mottagaren i någon av apparaterna, men du kommer ju vilja fjärrkontrollera båda maskinerna eftersom de fyller olika funktion.

Unidisk *.1 och Exotik kan koppas samman med specialkabel för att slippa problemet med att fjärrkommandona kolliderar. Är osäker om detta även gäller SC, men jag skulle tippa på att det inte gör det eftersom SCn inte direkt är tänkt att användas med en Exotik, utan standalone. Det är också så jag rekommenderar dig att använda den.

/ jajo

Post subject:
PostPosted: Mon Oct 31, 2005 15:41 
Erfaren&Avancerad Medlem
Erfaren&Avancerad Medlem

jajo wrote:
SCn inte direkt är tänkt att användas med en Exotik, utan standalone. Det är också så jag rekommenderar dig att använda den.
Stämmer bra det o då är den GRYMT prisvärd!
Uni 2.1 + Exotik är dubbla slantarna.
CS, C6100 o aktiva beg Espek vore en prisvärd kombo.

Post new topic  Reply to topic  [ 131 posts ]  Go to page Previous 15 6 7 8 9

All times are UTC+02:00